The ones and the others: common lives in digital times.

A study around the eyes of and about young people from secondary schools in the Metropolitan Region of Buenos Aires.

Authors

  • Yanina Andrea Carpentieri Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas; Universidad Nacional de San Martín/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-1529-9351
  • Silvia Grinberg Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas;Universidad Nacional de San Martín/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0001-9261-9035
  • Julieta Armella Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas; Universidad Nacional de San Martín/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0002-2401-0321

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e486

Keywords:

Young people; Common; Audiovisual production; Digital environments; Other looks

Abstract

In this article we propose to discuss the power of digital environments to articulate the common. In that sense, we recover the audiovisual production carried out by young people living in urban spaces crossed by poverty and the environmental degradation of the global south and its digital circulation. We care to recover their reflections, the ways they hope to become ones in a world in which they know themselves as being the others. What they expect to happen, or, what happens to them when the visualization take place, when those stories become an expression of the way in which the looks of those others abjects emerge, stressing the frames of interpretation of those who look.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yanina Andrea Carpentieri, Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas; Universidad Nacional de San Martín/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

His research topic is linked to the audiovisual realization processes in the dynamics of the school, where the students narrate their cameras and at the same time the research team narrates the experience itself. Both planes constitute materials of inquiry and reflection regarding both these young people, schools and their living conditions, and the use of audiovisual formats in the social and human sciences. Coordinator of the Festival de Cortos Audiovisuales para estudiantes Secundarios at UNSAM where she also works as a grade teacher. And she is a researcher in the Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas (Consejo Nacional de Investigación Científica y Técnica / Facultad de Humanidades, UNSAM).

Silvia Grinberg, Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas;Universidad Nacional de San Martín/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Es profesora de Sociología de la Educación y Pedagogía en la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de San Martin (UNSAM), Argentina. También es Directora del Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas (Consejo Nacional de Investigación Científica y Técnica / Facultad de Humanidades, UNSAM). Sus intereses de investigación abarcan la juventud y la escolarización en pobreza urbana extrema, estudios ambientales, inclusión social y desigualdades educativas. Ha participado en varios proyectos de investigación en los barrios bajos de San Martin, cerca del área donde se encuentra la UNSAM.

Publicaciones relacionadas y seleccionadas:

  • Etnografía, biopolítica y colonialidad. Genealogías de la precariedad urbana en la Región Metropolitana de Buenos Aires, Tábula Rasa, Bogotá, (2020)
  • Self-made school and the everyday making in Buenos Aires slums, British Journal of Sociology of Education (2019)
  • La escuela: entre la contingencia y la aporía. Ilegalismos populares y pobreza urbana, Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), vol. 24, (2019), with Marco Antonio Bonilla
  • School in the (im)possibility of future: Utopia and its territorialities, Educational Philosophy and Theory, Melbourne (2018), with Mercedes Machado.
  • Schule machen und nach Schule suchen in Zeiten des Managements Was Macht Schule? Schule als gestalteter Raum, Berlin, Springer (2016)

Julieta Armella, Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas; Universidad Nacional de San Martín/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

My long-term research aims to understand the characteristics of the pedagogical devices relating to the processes of social and digital inclusion in the everyday life of public secondary schools located in contexts of extreme urban poverty. I consider not only the availability of technological devices but the ways in which digital culture, arts, audio-visual production and school culture meet and articulate, through participatory workshops,in order to promoting inclusion and the democratization of knowledge.

References

Arendt, H. (2015). La condición humana. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Armella, J. (2016). Hacer docencia en tiempos digitales. Un estudio socio-pedagógico en escuelas secundarias públicas emplazadas en contextos de pobreza urbana. Estudios pedagógicos. Valdivia. Vol. 42 (3), 49-67. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400003

Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Buenos Aires/Madrid: Katz Editores.

Berlant, L. (2016). The commons: infrastructures for troubling times en SAGE, 34(3), 393-419.

Berardi, F. (2017). Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

___ (2020). Crónica de la psicodeflación. Disponible en https://cajanegraeditora.com.ar/blog/cronica-de-la-psicodeflacion/

Butler, J. (2009). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Byung-Chul, H. (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona, España: Herder.

Carpentieri, Y., Dafunchio, S., Machado, M. y Langer, E. (2015). Producir saberes desde la experiencia de un taller audiovisual en una escuela secundaria en contexto de pobreza urbana. En Novedades Educativas. 294; 6-2015; 27-32
URI: http://hdl.handle.net/11336/54873

Chatterjee, I. (2009). Social conflict and the neoliberal city: a case of Hindu-Muslim violence in India en Transactions of the Institute of British Geographers 34 (2), 143-60.

Collet, J. (2017). Escuelas democráticas en común: primeras notas para producir escuelas democráticas a partir de prácticas comunicantes en Pedagogia i treball social 6:2, 32-54.

Curutchet, G., Grinberg, S. y Gutiérrez, R. (2012). Degradación ambiental y periferia urbana: un estudio transdisciplinario sobre la contaminación en la región metropolitana de Buenos Aires en Revista Ambiente & Sociedad. Nº 2. XV, 173-194.

Davis, M. (2007). Planeta de Ciudades Miseria. Buenos Aires, Argentina: Foca ediciones.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Madrid, España: Morata.

Engels, F. (2019). Situación de la clase obrera en Inglaterra. digitalización: Por JOJ, 2002. Esta edición en PDF: Mayo 2019. 1era edición 1845.

Espinosa Antón, F. J. (2017). Los individuos en la multitud en Revista Co-herencia Vol. 15, No 28.

Grinberg, S. (2010). Everyday Banality in a Documentary by Teenage Women: Between the Trivial and the Extreme. Schooling and Desiring in Contexts of Extreme Urban Poverty en Gender & education, 663 - 673.

___ (2011). Territories of Schooling and Schooling Territories in Argentinean Extreme Urban Poverty Contexts. Emotion, space and society, 160 -171.

____ (2012). Escuela, producción audiovisual y subjetivación en contextos de extrema pobreza urbana. Notas de banalidad cotidiana en Polifonias Año 1 Nº 1, UNLU: Lujan. Pp. 75-94.

___ (2016). Elogio de la transmisión La escolaridad más allá de las sociedades de aprendizaje en Polifonías vol. V p. 71 - 93

Hickey-Moody, A. C. (2017). Arts practice as method, urban spaces and intraactive faiths en International Journal of Inclusive Education. Pp. 1083-1096.

Kristeva, J. (1984). Revolution in Poetic Language. Nueva York, Estados Unidos: Columbia University Press.

Laval, C. y Dardot, P. (2015). Común. Ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Barcelona, España: Gedisa.

Lipovestky, G., y Serroy, J. (2009). La pantalla Global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona, España: Anagrama.

Pérez-Tolón, L. y Ardébol, E. (1991). A su propio ritmo: gitanos de hoy: un modelo de colaboración en antropología visual. Gazeta de Antropología, 8, Artículo 13.

Pírez, P. (2001). “Cuestión metropolitana y gobernabilidad urbana en la Argentina.” En Antonio Vázquez Barquero y Oscar Madoery (comps.) Transformaciones globales, instituciones y políticas de desarrollo local. Homo Sapiens. Rosario. Argentina. Pp. 256-286.

Prevot Schapira, M- F. (2001). “Fragmentación espacial y social: Conceptos y realidades”. En Perfiles Latinoamericanos, México: FLACSO Nro. 19. 33-56

Richard, N. (2006). Estudios visuales y políticas de la mirada. En Dussel, I y Gutierrez, D. (comp.) Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Rodríguez de la Flor, F. (2010). Giro visual. Salamanca, España: Delirio.

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires, Argentina: FCE.

Spinoza, B. (1984). Ética. Madrid, España: Editora Nacional.

Published

2020-06-03

How to Cite

Carpentieri, Y. A., Grinberg, S., & Armella, J. (2020). The ones and the others: common lives in digital times.: A study around the eyes of and about young people from secondary schools in the Metropolitan Region of Buenos Aires. Question/Cuestión, 2(66), e486. https://doi.org/10.24215/16696581e486

Issue

Section

Reports