Brief Recordings

Contributions to the didactics of audiovisual creation at the university extension

Authors

  • Carmen Aroztegui Massera Profesora Asistente, Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de República https://orcid.org/0000-0002-5337-3017
  • Nicolás Robledo Profesor Asistente, Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de la República https://orcid.org/0000-0001-8693-3618

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e665

Keywords:

Filmic record, audiovisual didactics, communication processes, university extension

Abstract

Digital technologies have lowered costs and simplified the use of audiovisual recording devices. Thus, anyone with a cell phone and a Web connection can quickly record and publish videos online. This essay proposes a methodological approach to unleash the creativity of students committed to university extension activities, organized workers, and members of social organizations with no training in audiovisual production. The authors position themselves on the triple frontier of social activism, academic research, and audiovisual production. From activism, the essay explores significant community's communicational experiences. From the university extension, it addresses the potential of the audiovisual record as a way to promote epistemological leaps, changes in the construction of the research object. Within the field of audiovisual production, it focuses on the didactics of audiovisual creation of brief shots produced in situations of technical precariousness. The essay concludes with guidelines to integrate audiovisual productions as a method in the academic practices of intervention in the university extension.

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Author Biographies

Carmen Aroztegui Massera, Profesora Asistente, Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de República

Graduada de Arquitecto en la Universidad de la República (1995), con Maestría en Ciencias en Computación Aplicada a la Arquitectura por la University of Utah (1999), Doctora en Visualización en Arquitectura por la University of Texas A&M (2006). Pos-doctora del FONDECYT, Universidad del Bio-Bio, Chile (2008-2010). Docente Asistente del Área Sector Productivo y Organizaciones Sociales del Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio de la Universidad de la República. Se especializa en didáctica del audiovisual y memoria.

Nicolás Robledo, Profesor Asistente, Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de la República

Licenciado en Ciencias de la Comunicación (2009) y Magíster en Información y Comunicación (2019) por la Universidad de la República, Uruguay. Docente Asistente del Área Sector Productivo y Organizaciones Sociales del Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio de la Universidad de la República. Sus intereses y estudios abordan la comunicación de los movimientos y organizaciones sociales, así como la comunicación alternativa/popular/comunitaria/radical. Además de sus aportes en materia de enseñanza e investigación sobre dichas temáticas, desarrolla un importante trabajo desde la extensión universitaria.

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Published

2022-05-10

How to Cite

Aroztegui Massera, C., & Robledo, N. (2022). Brief Recordings: Contributions to the didactics of audiovisual creation at the university extension. Question/Cuestión, 3(71), E665. https://doi.org/10.24215/16696581e665