Schooling and pandemic

Disturbances, continuities, inequalities

Authors

  • Flavia Terigi Universidad Nacional de General Sarmiento / Universidad de Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e039

Keywords:

Schooling, pandemic, teaching in virtuality, inequalities

Abstract

The purpose of the paper is to analyze the alterations that have taken place in the schooling process in the framework of the pandemic produced by COVID and to point out, along with the analysis, some emerging phenomena that require attention from researchers. After a conceptual characterization of schooling as a specific historical process, an analysis of the pedagogical assumptions of schooling is offered, followed by an analysis of the ways in which they have been altered in the context of the pandemic. The work then stops on the problem of the worsening of inequalities, as a consequence of previous gaps in access and use of connectivity and devices, and on the tensions between rights and the market that are generated from the growing overlap between education and platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alcántara Santuario, A. (2020). “Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada”. En AAVV (2020), Educación y pandemia. Una visión académica. México: Universidad Nacional Autónoma de México/ Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Chendo, M. (2020). “Educación 2020: los migrantes forzados”, publicado el 7 de mayo de 2020 en el blog de Iberoamérica Social, Revista de Estudios Sociales. https://iberoamericasocial.com/educacion-2020-los-migrantes-forzados/ [último acceso 13/ julio/ 2020].

Da Porta, E. (2018). Comunicación/Educación: desafíos de un campo en tiempos revueltos. RevCom, (7), 3-17. Recuperado a partir de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revcom/article/view/5048

Feldfeber, M.; Puiggrós, A.; Robertson, S. y Duhalde, M. (2018). La privatización educativa en Argentina. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Pedagógicas Marina Vilte de la Confederación Nacional de Trabajadores de la Educación (CTERA) de Argentina. Recuperado de: https://ei-ie-al.org/sites/default/files/docs/investigacion_argentina_0.pdf [último acceso: 28/ noviembre/2020]

Fernández Enguita, M. (2020). “Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible”. Cuaderno de Campo (31 marzo). https://blog.enguita.info/2020/03/una-pandemia-imprevisible-ha-traido-la.html [último acceso: 28/ noviembre/2020]

Jackson, Ph. (1991). La vida en las aulas. Madrid: Morata.

Moyano, R. (2020). Tecnologías y estructura social. RevCom, (10), e032. https://doi.org/10.24215/24517836e032

Pineau, P. (2017). Escolarización. Diccionario Iberoamericano de Filosofía de la Educación. Coordinado por Miguel de la Torre Gamboa, Azucena Rodríguez Ousset, Ana María Salmerón Castro y Blanca Flor Trujillo Reyes. México DF, Universidad Nacional Autónoma de México y Fondo de Cultura Económica. Recuperado de: https://fondodeculturaeconomica.com/dife/definicion.aspx?l=E&id=61

Rivière, Á. (2002). “Desarrollo y educación: el papel de la educación en el “diseño” del desarrollo humano”. En Rivière, Á. (2002), Obras escogidas. Volumen III: Metarrepresentación y semiosis. Compilación de Mercedes Belinchón et al. Madrid, Editorial Médica Panamericana.

Secretaría de Evaluación e Información Educativa (2020a). Informe preliminar: encuesta a hogares/ 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación, libro digital.

Secretaría de Evaluación e Información Educativa (2020b). Informe preliminar: políticas educativas en el contexto internacional/ 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación, libro digital.

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra editores.

Terigi, F. (2020). “Aprendizaje en el hogar comandado por la escuela: cuestiones de descontextualización y sentido”. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.) (2020) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (1a ed.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: UNIPE, Editorial Universitaria.

Terigi, F. (2010). “El saber pedagógico frente a la crisis de la monocronía”. En Frigerio, G. y Diker, G. (comps.), Educar: saberes alterados. Buenos Aires: Del Estante.

UNICEF (2020). Encuesta COVID Percepción y actitudes de la población. Impacto de la pandemia y las medidas adoptadas sobre la vida cotidiana. Buenos Aires: UNICEF. https://unicef.org/argentina/media/8051/file

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Vincent, G.; Lahire, B. & Thin, D. (2001). “Sobre a história e a teoría da forma escolar”. Educação em Revista nº 33, jun/ 2001, pp. 7/47. Belo Horizonte.

Zubillaga, A. y Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria (20 de abril de 2020). Fundación COTEC para la innovación. España.

Published

2020-12-21

How to Cite

Terigi, F. (2020). Schooling and pandemic: Disturbances, continuities, inequalities. RevCom, (11), e039. https://doi.org/10.24215/24517836e039

Issue

Section

Dossier temático