Teacher Training in Communication: Annotations for an Epistemology of Visuality

Authors

  • Elizabeth Martínez de Aguirre Universidad Nacional de Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e080

Keywords:

knowledge, visuality, epistemology

Abstract

At the heart of this complexity: thinking about theoretical/cultural practices dialectically and, in the maelstrom of notions that come to unravel it, propose teacher training in communication as an approach that synthesizes the position and influence of those converging knowledges of a field in building. This was precisely the name of the meeting that we organized from the Teachers of Educational Communication in “La Siberia” in June of this year with the aim of debating and systematizing the set of ideas, projects and existing developments in this field of studies... and, perhaps, think of ourselves as Red Prouncos in a specific task for the medium term: imagine / inventory a catalog of the new alphabets and their epistemic bases.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Manantial.

Barthes, R. (1997). Sade, Fourier, Loyola. Cátedra.

Benjamin, W. (2008) [1931]. Sobre la fotografía. Pre-textos.

Brea, J. L. y otros (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Akal.

Brea, J. L. (2010). Las tres edades de la mirada. Imagen-materia, film, e-image. Akal.

Díaz Larrañaga, N. (2020). Derroteros de la institucionalización. La investigación en comunicación. En F. De Marziani y M. Scarnatto, M. (Coords.), Investigar en cuerpo, arte y comunicación. Perspectivas e intersecciones en la producción de conocimiento. TeseoPress.

Freire, P. (1971). Pedagogía del oprimido. Tierra Nueva.

Huergo, J. (2021). De la escolarización a la comunicación en la educación. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comyeduc2/wpcontent/uploads/sites/197/2021/05/huergo_jorge_de_la_escolarizacion_a_la_comunicacion_en_la_educacion_2.pdf

Gamberini, G. (octubre de 2017) Los profesorados universitarios como carreras de interés público y sus implicancias en los perfiles de carreras docentes [Ponencia] X Encuentro Nacional del Colectivo Argentino de Educadores y Educadoras que hacen investigación desde su escuela. https://www.soc.unicen.edu.ar/images/editorial/ebooks/colectivoeducadores/gamberini.pdf.

Heram, Y. y Gándara, S. (2021). Pioneras en los estudios latinoamericanos de comunicación. TeseoPress.

Jameson, F. (2007) [1992]. Signaturas de lo visible. Prometeo.

Landi, O. (1992). Devórame otra vez: qué hizo la televisión con la gente, qué hace la gente con la televisión. Planeta.

Martín-Barbero, J. y Corona Berkin, S. (2017). Ver con los otros. Comunicación intercultural. Fondo de Cultura Económica.

Martínez de Aguirre, E. (2016) Narrativas visuales e identidades culturales: el caso del documentalismo fotográfico. RevCom, (4), 4-13. Recuperado en https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revcom/article/view/4343.

Maingueneau, D. (1989) [1976]. Introducción a los métodos de análisis del discurso. Hachette.

Metz, C. (2002) [1968]. Ensayos sobre la significación en el cine. Volumen 2. Paidós.

Moholy-Nagy, L. (2005) [1925]. Pintura, fotografía, cine. Gustavo Gilli.

Nethol, A. M. y Piccini, M. (1984). Introducción a la pedagogía de la comunicación. UAM-Terranova.

Rancière, J. (2014) [2010]. El reparto de lo sensible. Prometeo.

Rinesi, E. (2013). ¿Cómo te puedo decir? Notas sobre el pensamiento de Oscar Landi. Colihue.

Rosa, N. (1987). Los fulgores del simulacro. Universidad Nacional del Litoral.

Published

2023-05-11

How to Cite

Martínez de Aguirre, E. . (2023). Teacher Training in Communication: Annotations for an Epistemology of Visuality. RevCom, (15), e080. https://doi.org/10.24215/24517836e080

Issue

Section

Dossier temático