In Connection with Technologies in Post-Pandemic

Empirical Study of the Population Aged 6 to 8 Years in Gran Buenos Aires, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e088

Keywords:

Access, Use, Appropriation, Internet, Socioeconomic Level

Abstract

This article analyzes the main results of the empirical study Dynamics of Technology Appropriation Processes in Children from 6 to 8 years old in Greater Buenos Aires (GBA), carried out in 2024. It provides updated information on the practices of access, use and appropriation of ICTs in the child population and on the socioeconomic conditions of these practices. A comparison is established with the data obtained through the Survey on Appropriation of Technologies by Children (UMI-UNGS, 2018) carried out during the period prior to the COVID-19 global health crisis, and delves into the usage practices, perceived technological skills and regulations applied to the consumption of ICTs within the family system during the current post-pandemic period.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cabello, R. (2019a). Estrategias para el estudio de procesos de apropiación de tecnologías en la infancia. En A. Rivoir y M. Morales (Coord.), Tecnologías digitales: Miradas críticas de la apropiación en América Latina (pp. 103-122).

CLACSO.

Cabello, R. (2019b). Ciberpibes. La compleja tarea de acompañar los usos tempranos de Internet. En S. Finquelievich, P. Feldman, U. Girolimo y B. Odena (Comp.), El futuro ya no es lo que era (pp. 235-256). TeseoPress / Instituto de Investigaciones Gino Germani.

Cabello, R. y Alonso, J. M. (2019). Encuesta sobre apropiación de tecnologías por parte de niños y niñas de 6 a 8 años. RevCom, (9). https://doi.org/10.24215/24517836e025

Cabello, R. y Moyano, R. (2006). TIC y educación, competencias tecnológicas y capacitación para la apropiación de las tecnologías. Razón y Palabra, (49).

Creswell, J. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Approaches [Diseño de investigación. Enfoques cualitativos, cuantitativos y mixtos]. SAGE.

González, J. (1999). Tecnología y percepción social: evaluar la competencia tecnológica. Revista Culturas Contemporáneas, 5(9).

Google (10/02/2021). Estudio de Google sobre el impacto de la tecnología en los niños durante 2020. https://www.totalmedios.com/nota/44478/estudio-de-google-sobre-el-impacto-de-la-tecnologia-en-los-ninosdurante-2020

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2003). ¿Qué es el Gran Buenos Aires? INDEC.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2024a). Condiciones de vida. Informes técnicos, 8(220). Primer semestre de 2024.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2024b). Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos. Informes técnicos, 8(21). Primer semestre de 2024.

Morales, S. (2011). Acceso y apropiación de Tecnologías de la información y la comunicación. Una propuesta de política. En R. Cabello y S. Morales, Enseñar con tecnologías (pp. 47-75). Prometeo.

Ministerio de Educación de la Nación (2020). Informe Preliminar. Encuesta a Hogares. Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. Secretaría de Evaluación e Información Educativa.

Moyano, R. (2020). Tecnologías y estructura social. Condiciones estructurales de inclusión digital en la población infantil de Argentina. RevCom (10). https://doi.org/10.24215/24517836e032

Sociedad Argentina de Investigadores de Marketing y Opinión (SAIMO). (2015). Nivel Socioeconómico 2015, Revisión NSE - Junio, 2015, Observatorio Social.

Sociedad Argentina de Investigadores de Marketing y Opinión (SAIMO). (2006). Antecedentes y fundamentos del NSE CEI 2006 (Informe).

Scribano, A. O. (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Prometeo.

Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Editorial de las Ciencias.

Williams, R. (1992). Tecnologías de la comunicación e instituciones sociales. En R. Williams (Comp.), Historia de la comunicación. Vol.2 De la imprenta a nuestros días (pp. 181-209). Bosch.

Published

2025-04-07

How to Cite

Moyano, R., & Pizarro, M. A. (2025). In Connection with Technologies in Post-Pandemic: Empirical Study of the Population Aged 6 to 8 Years in Gran Buenos Aires, Argentina. RevCom, (16), e088. https://doi.org/10.24215/24517836e088

Issue

Section

Dossier temático