Youth Experiences in Digital Inclusion Scenarios
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e022Keywords:
technological mediations, youth experiences, identities, digital inclusionAbstract
In this work, the author analyzes the transitions that youth subjects undertake towards sustained experiences of appropiation of interactive technologies, framed in the Conectar Igualdad Program in two stages (2011 to 2013 and 2014-2015). The methodological proposal recovers technological mediations in its various dimensions. A case considered emblematic, the technical secondary education in Olavarría (Buenos Aires, Argentina), registering the changes and permanence that define these actors in the diversity of their daily actions.
Downloads
Metrics
References
Bauman, Z. (2013). Modernidad líquida. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.
Benítez Larghi, S. (2013). Lo popular a partir de la apropiación de las TIC. Tensiones entre representaciones hegemónicas y prácticas. Question, (38), 215-229. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1813/1575
Benítez Larghi, S. (2016). Elogio de un «fracaso». La dimensión simbólica del Programa Conectar Igualdad. Revista Argentina de Estudios de Juventud (10), 1-15. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/3732/3749
Burbules, N. C. y Callister, T. A. (2001). Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Madrid, España: Granica.
Cabello, R. (2017). La comprensión de los vínculos que establecemos con las tecnologías. En R. Cabello y A. López (Eds.), Contribuciones al estudio de procesos de apropiación de tecnologías (pp. 11-21). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Gato Gris / Red de Investigadores sobre Apropiación de Tecnologías.
Cabrera, D. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Ciudad de Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Cambios y continuidades en la escuela secundaria. Las universidades públicas conectando miradas (2015). Recuperado de https://www.educ.ar/recursos/126462/cambios-y-continuidades-en-laescuela-secundaria-la-universidad-publica-conectando-miradas
Castoriadis, C. (2003). La institución imaginaria de la sociedad II. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Tusquets.
Conectar Igualdad. Apropiaciones de las netbooks por fuera del ámbito escolar (2011). Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0BG45aqy96bVd1dlaUlINFFOZ0U/view
Crovi Druetta, D. (2013). Repensar la apropiación desde la cultura digital. En S. Morales y M. I. Loyola (Comps.), Nuevas perspectivas en los estudios de comunicación. La apropiación tecno-mediática (pp. 11-23). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Imago-Mundi.
Decreto 459 (2010). Créase el Programa "Conectar Igualdad. Com. Ar" de incorporación de la nueva tecnología para el aprendizaje de alumnos y docentes. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/165000-169999/165807/texact.htm
Decreto 1239 (2016). Transfiérese el «PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD.COM.AR». Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/265000-269999/268713/norma.htm
Decreto 386 (2018). PLAN APRENDER CONECTADOS. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/305000-309999/309610/norma.htm
Gravano, A. (2016). Tres hipótesis sobre las relaciones entre sistema urbano e imaginarios de ciudades media. En A. Gravano, A. Silva y S. Boggi (Comps.), Ciudades vividas. Sistemas e imaginarios de ciudades medias bonaerenses (pp. 69-90). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Café de las Ciudades.
Hoggart, R. (2013). La cultura obrera en la sociedad de masas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
La Nación (30 de noviembre de 2011). Prohíben instalar cámaras de seguridad en escuelas de la provincia de Buenos Aires. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/sociedad/prohiben-instalar-camaras-deseguridad-en-escuelas-de-la-plata-nid1428859
Martín, M. V. y Vestfrid, P. (2015). La aventura de innovar con TIC: aportes conceptuales, experiencias y propuestas. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/sites/default/files/la_aventura_de_innovar_con_tic.pdf
Martín, M. V. y Vestfrid, P. (2018). La aventura de innovar con TIC II: aportes conceptuales, experiencias y propuestas. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/78640/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martín-Barbero, J. (2008). Lo público: experiencia urbana y metáfora ciudadana. Cuadernos de Información y Comunicación, (13), 213-226. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0808110213A/7247
Martín-Barbero, J. (2015). ¿Desde dónde pensamos la comunicación hoy? Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (128), 13-29. Recuperado de http://chasqui.ciespal.org/index.php/chasqui/article/view/2545/2445
Mattelart, A. (2003). La sociedad de la información. El enfrentamiento entre proyectos de sociedad. Diálogos de la Comunicación, (67).
Morley, D. (2008). Medios, modernidad y tecnología. Barcelona, España: Gedisa.
Novomisky, S. y Américo, M. (Comps.). Convergencia: medios, tecnologías y educación en la era digital. Recuperado de https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/615/582/2068-1
Nuevas voces, nuevos escenarios: estudios evaluativos sobre el Programa Conectar Igualdad (2011).Informe de evaluación de Conectar Igualdad, Argentina. Recuperado de http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/handle/123456789/96946
Orozco Gómez, G. (1993). Dialéctica de la mediación televisiva. Estructuración de estrategias de recepción por los televidentes. Anàlisi (15), 31-44. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/41180
Reguillo Cruz, R. (2012). Culturas juveniles. Formas políticas del desencanto. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona, España: Gedisa.
Scolari, C. (2009). Alrededor de la(s) convergencia(s). Conversaciones teóricas, divergencias conceptuales y transformaciones en el ecosistema de medios. Signo y Pensamiento, (54) XXVIII, 44-55. Recuperado de file:///C:/Users/user/Downloads/4527-Texto%20del%20art%C3%ADculo-16357-2-10-20131213.pdf
Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Barcelona, España: Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.