Family Homo-Lesbian-Transphobic Violence and COVID-19 In Uruguay
When Those Who Should Protect do Not
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e047Keywords:
sexual diversity, family, violence, teenagers, COVID-19Abstract
This article is intended to reflect on the prevalence of homo-lesbian-transphobic violence situations in family contexts, comprising teenagers and young adults who have identified themselves as LGBT, in the face of the current health emergency caused by the COVID-19 pandemic in Uruguay. The clinical experience generated by the implementation of a specific COVID-19 university psychological service for LGBT residents in Uruguay, confirms the hypothesis that carrying out quarantine in a hostile context to sex-generic diversity constitutes a risk factor for the overall health of LGBT teenagers and young adults.
Downloads
Metrics
References
Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos (ACNUDH) (2020). COVID-19 y los derechos humanos de las personas LGBTI. ¿Cuál es el impacto del COVID-19 en las personas LGBTI? Ginebra, Suiza: ACNUDH.
Barrán, J. P. (1990). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Tomo 2: El disciplinamiento (1869-1920). Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Banda Oriental.
Barrientos, J. (2015). Violencia homofóbica en América Latina y Chile. Santiago de Chile, Chile: Editorial el Buen Aire.
Barrientos, J. (2016). Situación social y legal de gays, lesbianas y personas transgénero y la discriminación contra estas poblaciones n América Latina. Revista Latinoamericana Sexualidad, Salud y Sociedad, (22), 331-354. Recuperado de https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/22438
Bleger, J. (1980). Psicología de la conducta. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós
Cafaro, A. L. (2014). Los cuidados en debate. Revista Regional de Trabajo Social, 28(2), 28-39.
Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). (2015). Violencia contra personas LGBTI. Washington, EEUU: CIDH.
Costa, A. y Nardi, H. (2015). Homofobia e preconceito contra diversidade sexual. Debate conceitual. Temas de Psicología, 23(3), 715-726. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-389X2015000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Del Pico, J. (2011). Evolución y actualidad de la concepción de familia. Una apreciación de la incidencia positiva de las tendencias dominantes a partir de la reforma de derecho matrimonial chileno. Revista Ius et Praxis, 17(1), 31-56. Recuperado de http://www.revistaiepraxis.cl/index.php/iepraxis/article/view/121
Dolto, F. (1990). La causa de los adolescentes. Barcelona, España: Seix Barral. Familias Por la Diversidad. (2019). Guía para padres y madres. Qué hacer cuando un hijo o una hija nos dice: «mamá, papá, soy gay»; «papá, mamá, soy lesbiana». Jaen, España: Familias Por la Diversidad.
Faune, M. (1994). Cambios en las familias en Centroamérica. Santiago de Chile, Chile: ISIS Internacional.
Generelo, J. y Pichardo, J. (2005). Homofobia en el sistema educativo. Madrid, España: Colectivo Gai de Madrid.
Giddens, A. (1992). La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid, España: Cátedra.
Inglehart, R., Haerpfer, C., Moreno, A., Welzel, C., Kizilova, K., DiezMedrano, J., Lagos, M., Norris, P., Ponarin, E. y Puranen, B. y otros (Eds.) (2014). World Values Survey: Round Six - Country-Pooled Datafile 2010-2014. Madrid, España: JD Systems Institute. Recuperado de http://www.worldvaluessurvey.org/WVSDocumentationWV6.jsp
Jelin, E. (1998). Pan y afectos. La transformación de las familias. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Kancyper, L. (1997). La confrontación generacional. Estudio psicoanalítico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lasch, C. (1984). Refugio en un mundo despiadado. La familia ¿Santuario o institución asediada? Barcelona, España: Gedisa.
Latinobarómetro (2015). Latinobarómetro 2015: banco de datos. Recuperado de http://www.latinobarometro.org/latContents.jsp
López, A. y Gelpi, G. (2015). La atención psicológica desde una perspectiva de diversidad sexual. En P. López, F. Forrisi y G. Gelpi (Coords.), Salud y diversidad sexual. Guía para profesionales de la salud (pp. 195-217). Montevideo, Uruguay: MSP. Recuperado de https://n9.cl/gcn1
López, A. (Coord.). (2015). Adolescentes y sexualidad. Investigación, acciones y política pública en Uruguay (2005-2014). Montevideo, Uruguay: UNFPA.
Martínez, C., Tomicic, A., Gálvez, C., Rodríguez, J., Rosenbaum, C. y Aguayo, F. (2018). Psicoterapia culturalmente competente para el trabajo con pacientes LGBT+. Una guía para psicoterapeutas y profesionales de la salud mental. Santiago de Chile, Chile: Centro de Estudios en Psicología Clínica y Psicoterapia, Universidad Diego Portales (CEPPS-UDP).
Mioto, R. (1997). Família e Serviço Social. Contribuições para o debate. San Pablo, Brasil: Cortez.
Nardi, H., Machado, S. y Silva, R. (2015). Diversidade sexual e relações de gênero nas Políticas Públicas: O que a laicidade tem a ver com isso?
Porto Alegre, Brasil: Deriva. Programa Conjunto de las Naciones Unidas sobre el VIH/SIDA (ONUSIDA). (2020). La respuesta a COVID-19 en América Latina y El Caribe debe respetar los Derechos Humanos y no aumentar el estigma y la discriminación por orientación sexual e identidades de género. Nueva York, Estados Unidos: ONUSIDA.
Ramos, V. (2015). Consideraciones conceptuales: adolescencia, sexualidad y derechos. En A. López (Coord.), Adolescentes y sexualidad. Investigación, acciones y política pública en Uruguay (2005-2014) (pp. 13-30). Montevideo, Uruguay: UNFPA.
Ramos, V., Forrisi, F. y Gelpi, G. (2015). Nociones básicas sobre sexualidad, género y diversidad. Un lenguaje en común. En P. López, F. Forrisi y G. Gelpi (Coords.), Salud y diversidad sexual. Guía para profesionales de la salud (pp. 15-46). Montevideo, Uruguay: MSP. Recuperado de https://n9.cl/gcn1
Retamoso, A. y Vernazza, L. (2017). Panorama de la violencia hacia la infancia en Uruguay 2017. Montevideo, Uruguay: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF Uruguay.
Rocha, C. (2015). Familias y Diversidad Sexual. Sistematización de la Reunión Satelital realizada en el marco del IV Encuentro Universitario de Género, Salud y Derechos Sexuales y Reproductivos: Nuevos retos para la investigación y la política pública. Montevideo, Uruguay: UNFPA.
Ruiz, S. (2009). Diversidad sexual en las aulas. Evitar el bullying o acoso homofóbico. Badajoz, España: Cuadernos Plural.
Savin-Williams, R. (2009). La nueva adolescencia homosexual. Madrid, España: Morata.
Schenck, M. (2018). Policlínicas inclusivas. Diversidad sexual y de género en salud, y atención libre de discriminación a personas que viven con VIH: la experiencia de la Intendencia de Montevideo. Montevideo, Uruguay: IM.
Sempol, D. (Coord.) (2013). Políticas públicas y diversidad sexual. Análisis de la heteronormatividad en la vida de las personas y las instituciones. Montevideo, Uruguay: Ministerio de Desarrollo Social (MIDES).
Soriano, S. (1999). Cómo se vive la homosexualidad y el lesbianismo. Salamanca, España: Amaru.
Sundararaj, M. (2020). COVID-19: 10 consejos para activistas LGBTI de todo el mundo. California, Estados Unidos: M PACT Global Action for gay men`s health and rights. Viñar, M. (2009). Mundos adolescentes y vértigo civilizatorio. Montevideo, Uruguay: Trilce.
Wittig, M. (1992). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid, España: EGALES.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.