Inherited, Attributed and Claimed Identities

The Case of Young People from the El Martillo Neighborhood, Mar del Plata, Argentina

Authors

  • Luciana Parson Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e085

Keywords:

youth, social identity, hegemonic identity, ethnography

Abstract

Based on ethnographic work that included in-depth interviews and participant observations, the research investigates the construction of social identity of young people who live in the El Martillo neighborhood of the city of Mar del Plata, Argentina. As the main finding, it is established that in this process come into tension and dispute the inherited identities as a result of socialization in different institutions, the identities attributed by the adult world, the hegemonic identity associated with being young in actual society, the negativized identity assigned by the media and the identities that young people themselves claim.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brunet, I. y Pizzi, A. (2013). La delimitación sociológica de la juventud. Última Década, 21(38), 11-36. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56126

Bourdieu, P. (2002). Sociología y Cultura. Grijalbo.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI.

Bourdieu, P. y Passeron, J-C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Fontamara.

Bourdieu, P. y Passeron, J-C. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura (Trad. Marcos Mayer). Siglo XXI.

Chaves, M. (2005). Los espacios urbanos de jóvenes en la ciudad de La Plata [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de La Plata].

http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/4485

Chaves, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Una antropología de la juventud urbana. Espacio Editorial.

Chaves, M. (2023). “Una de las cosas que los pibes más piden, además de trabajo, es ser escuchados” / Entrevistada por A. Puiggrós y A. Cannellotto. Revista Argentina de Investigación Educativa, 3(6), 193-209. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/282

Corica, A. M., Otero, A. y Merbilhaa, J. G. (2022). Passagem da escola secundária à universidade: um estudo sobre os apoios de acompanhamento para jovens na Argentina. Trabalho e Educação, 31(2), 45-60. https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.41156

Dodaro, C. y Díaz Ordoñez, V. (2020). Deconstruir el mal menor, discutir el estigma. Reflexiones sobre jóvenes, medios de comunicación y activismo cultural. Avatares de la Comunicación y la Cultura, (19). http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18535925/4r3xh5kar

Dubar, C. (1991). La socialisation: construcción de identités sociales et profesionelles. Armand Colin.

Dubar, C. (1992). Formes identitaires et socialisation professionnelle. Revue française de sociologie, (33-34), 505-529.

Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación (Trad. José Marcía Marcén). Ballaterra.

Gallego, E. y Granada, P. (2008). Jóvenes, culturas y universidad. ¿Desde dónde se aprende? Revista Académica e Institucional, (58).

Gewerc, A. (2001). Identidad profesional y trayectoria en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 5(2).

Goffman, E. (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Amorrortu.

Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo XXI.

Jacinto, C. (2013). La formación para el trabajo en la escuela secundaria como reflexión crítica y como recurso. Propuesta Educativa, (40), 48-63.

Kossoy, A. (2009). La construcción de la identidad social: cuestiones metodológicas para su análisis. En XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología.

Lozano Urbieta, M. I. (2003). Nociones de Juventud. Última Década, 11(18), 11-19. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56046

Margulis, M. y Urresti M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. En H. Cubides, M. Laverde y C. Balderrama (Eds.),

Viviendo a Toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 5-21). Siglo del Hombre.

Martín-Criado, E. (2005). La construcción de los problemas juveniles. Nómadas, (23), 86-93. https://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/26-

articulos-23/358-La-construcci%C3%B3n-de-los-problemas-juveniles

Mejía Navarrete, J. (2002). Problemas metodológicos de las ciencias sociales en el Perú. Fondo editorial de la Facultad de Ciencias Sociales,

Universidad Mayor de San Marcos.

Núñez, A. (2011). Las moradas del olvido… como tragedia y Las moradas del olvido… como farsa. En A. Núñez y M. A. Ciuffolini (Comps.), Política y territorialidad en tres ciudades argentinas (pp. 141-166). El Colectivo.

Parson, L. (2020). Una breve reconstrucción de la historia del barrio El Martillo. En C. Germinario y C. Madroñal (Comps.), Estudios y proyectos en curso de Jóvenes Investigadores. IV Jornadas de Jóvenes Investigadores del Centro de Estudios Históricos (pp. 154-163),

Universidad Nacional de Mar del Plata.

Rauch, N. F. y Escudero, Y. N. (2022). Representaciones sociales de la juventud escolarizada en relación con la inserción al mercado laboral de la ciudad de Río Cuarto en el año 2019: estudio de casos. Praxis Educativa, 26(3), 1-21. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa2022-260313

Rodríguez Enríquez, C. (2014). El trabajo de cuidado no remunerado en Argentina: un análisis desde la evidencia del Módulo de Trabajo

no Remunerado. Documentos de Trabajo “Políticas públicas y derecho al cuidado”, 2.

Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Lumiere.

Scribano, A. (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Prometeo.

Published

2024-08-07

How to Cite

Parson, L. . (2024). Inherited, Attributed and Claimed Identities: The Case of Young People from the El Martillo Neighborhood, Mar del Plata, Argentina. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (18), e085. https://doi.org/10.24215/18524907e085

Issue

Section

Artículos