Virtual dialogue in the classroom: The social contract in times of pandemic

Authors

  • Cristian Secul Giusti Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Luz López Alcalá Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Milagros Lagneaux Consejo de Investigaciones Científicas de la provincia de Buenos Aires y Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Social contract, political communication, pandemic, education, political discourse

Abstract

The article recovers a work carried out in a pandemic context and in the framework of the classes of the subject "Studies on Politics and Society II" of the Tecnicatura Superior Universitaria en Comunicación Pública y Política of the Facultad de Periodismo y Comunicación Social (UNLP). In this learning instance, the political thoughts of Jean-Jacques Rousseau present in the book The Social Contract (1762) were approached and a dialogue was built with the political discourses of the present.

The pedagogical approach allowed us to analyze proposals related to consensualism, political conflict and plurality as a fundamental conception to go through difficulties and social complexities. From this point of view, as commitment and significance from the public university, a reflection on political communication was constituted and an understanding of politics as a way of coexistence and revaluation of democratic agreements in a pandemic context and social emergency was promoted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barberá E., Badia A. (2004). Educar con aulas virtuales. Orientaciones para la innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Madrid, España: Editorial A. Machado Libros.

Lagneaux, M. (2020). Nombrarnos. El uso del lenguaje inclusivo en el primer año universitario, el caso de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social. [TIF de Grado]. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/114514

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza: los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Rousseau, J.-J. (1985). El Contrato Social. Madrid, España: Alianza.

Secul Giusti, C. (2020a). “Juventudes y comunicación política”. Revista Argentina De Estudios De Juventud. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://doi.org/10.24215/18524907e046

--------------------- (2020b). “La tarea de la reconstrucción”. En Revista Ref. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/106147

Secul Giusti, C., López Alcalá, L., & Lagneaux, M. (2021). “Un concepto a traducir: lawfare, persecución jurídica y ataque mediático”. Actas De Periodismo Y Comunicación, 6(2). La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/6811

Viñas, M., & Secul Giusti, C. (2016). “El encuentro con la lectura a través de las redes sociales”. En 1ras. Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública 7 al 8 de abril de 2016. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/62587/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-08-27

How to Cite

Secul Giusti, C. ., López Alcalá, L. ., & Lagneaux, M. . (2021). Virtual dialogue in the classroom: The social contract in times of pandemic. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7055

Issue

Section

Educación