The Plots of «disinformation» in the classroom

An educational experience for its approach

Authors

  • Mariela Viñas Comisión Nacional de Investigaciones Científicas y Técnica y Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0002-4243-1445
  • Camila Vallefin Comisión Nacional de Investigaciones Científicas y Técnica y Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Cristian Secul Giusti Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Karina Vanesa de Lima Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Disinformation, information, educational practices, university teaching

Abstract

We are used to information coming to us from everywhere and through any medium, which allows us to be updated and informed. However, the overabundance of information can also become a serious problem for citizens, especially with the spread of false news. For this reason, it is important to know and use search tools to find reliable information that enriches our education and enables our development, while building solid information skills. In this paper, we offer our experience in relation to the results obtained through educational practices, after the dictation of an undergraduate seminar in the library science career (FaHCE-UNLP), which aimed to analyze the phenomenon of misinformation, its characteristics and implications, rethinking the current universe. This work was carried out as a team between two disciplines that stand out in the fight against fake news: librarianship and communication. Thus, the presentation especially highlights the students' concerns about the aforementioned topics, developed in their final papers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barberá, E. (coord.), Badia, A. y Mominó, J. Ma. (2001). La incógnita de la educación a distancia. Cuadernos de Educación, 35. España: Horsori.

Belinche, M. (2015). «El espíritu de Letras». En Letras. La Plata, Buenos Aires, Argentina: FPyCS, UNLP. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/letras/arts/art1/mobile/index.html#p=1

Chartier, R. (2018). Libros y lecturas. Los desafíos del mundo digital. Revista de Estudios Sociales, 64. Recuperado de http://journals.openedition.org/revestudsoc/10067

López-Borrull, A. y Sanz Martos, S. (2019). «Desmontando fake news a través del conocimiento colaborativo». En Anuario ThinkEPI, 13, e13d01. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/thinkepi.2019.e13d01

Onrubia, J. (2016). «Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento». En RED-Revista de Educación a Distancia, 50. Art. 3. Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/270801/198321

Programa del seminario de grado La búsqueda en bibliotecología: una aproximación a la infodemia, las falsas noticias y la estrategia de la posverdad. (2020). Departamento de Bibliotecología. Licenciatura en Bibliotecología y Ciencia de la Información. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.11640/pp.11640.pdf

Ramonet, I. (2001). «El poder mediático». En Comunicación. Intervención del autor en el taller Comunicación y Ciudadanía. Foro Social de Porto Alegre. Recuperado de https://www.alainet.org/es/articulo/105069

Secul Giusti, C. (2020). «El curso de ingreso y la información en Internet. Las navegaciones de estudiantes de comunicación política en la Universidad Nacional de La Plata». En Revista El Cardo. Entre Ríos: Universidad Nacional de Entre Ríos Recuperado de http://pcient.uner.edu.ar/elcardo/article/view/974

Secul Giusti, C. y Viñas, M. (2015). «Fomento de la lectura a través de las redes sociales». En Letras, (2), pp. 39-36. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9123/pr.9123.pdf

------------------------------------- (2016). «El encuentro con la lectura a través de las redes sociales». En 1ras. Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública 7 al 8 de abril. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10494/ev.10494.pdf

Published

2022-03-14

How to Cite

Viñas, M. ., Vallefin, C. ., Secul Giusti, C. ., & de Lima, K. V. . (2022). The Plots of «disinformation» in the classroom: An educational experience for its approach. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(2). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7350

Issue

Section

Comunicación, medios y política

Most read articles by the same author(s)