The collective imaginary about internet of argentine digital natives who start university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e046

Keywords:

Imaginary collective, digital natives, university students, Internet, AMBA.

Abstract

Internet is used daily by young digital natives with the naturalness of those who grew up with the potential of this technology. The relationship established from the interaction and use of social networks, online games and Youtube videos derives from a particular conception of what the internet is, which in many cases leads to an idealization of its scope and possibilities.

This idealization often prevents them from being questioned about the characteristics, functioning or consequences of the internet, because they share a perception about the potential and universality of this technology, which is part of an imaginary collective construction that characterizes them.

In the present work, a first approach is made about the specific knowledge that young university students in the Metropolitan Area of Buenos Aires (AMBA) have about the internet and, in particular, it is about identifying the imaginary collective constructions that these digital natives elaborate from the network of networks.

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Author Biographies

Marcelo Norberto Botto, Universidad Argentina de la Empresa

Es Magister en Educación, Lenguajes y Medios por la Universidad Nacional de San Martín: 2016. Licenciado en Periodismo: 1991. Trabaja en universidades de la Argentina. Analista en medios de comunicación: 1989. Es docente de Teoría de la Comunicación y Taller Agencia de Noticias. Fue director periodístico de la agencia de noticias universitaria ANUM. Autor del libro Historia de las agencias de noticias. Desde su creación hasta el período de entreguerras, publicado por la Academia Nacional de Periodismo en 2012.

Departamento de Comunicación, UADE

Marisol Méndez Spensieri, Universidad Argentina de la Empresa

Alumna de 3er. año de la Lic. en Relaciones Públicas e Institucionales en la Universidad Argentina de la Empresa (UADE) (2015- actualidad) Promedio general 9,08.
Premiada con Beca de Honor por el promedio (2017).
Alumna investigadora en proyecto del Instituto de Cs. Sociales y Disciplinas Proyectuales de UADE (INSOD): "El arte contemporáneo y sus derivas pedagógicas en la formación universitaria" (2017).
Participante en Jornadas de investigación en Artes - INSOD (2017)
Intercambio en Regent's University - Londres, UK (2018)

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Published

2018-04-23

How to Cite

Botto, M. N., & Méndez Spensieri, M. (2018). The collective imaginary about internet of argentine digital natives who start university. Question/Cuestión, 1(58), e046. https://doi.org/10.24215/16696581e046