Language, ideology and power: positionings from the Pragmatic and Critical Discourse Analysis

Authors

  • Tatiana Marisel Pizarro Instituto de Investigaciones Socioeconómicas; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de San Juan/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-3701-5156

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e057

Keywords:

Pragmatic, Critical Discourse Analysis, discourses.

Abstract

The study of the language in use has been approached by diverse currents, each one by a singular perspective: there are the descriptive ones -which detail components of the language-, the regulations -which defend the rigorous respect to the grammar-, those with structural analysis -which propose a dismemberment of the language in autonomous and observable forms- and pragmatic ones -in which it is observed how the issuers of the text implicitly express their opinions about the topic approached in social, political, historical and cultural contexts-. With the mass media and the access to the information that there offer the new technologies, the present paper intends to make a theoretical reflection about how in the current cultural contexts and social practices, Pragmatics and Critical Discourse Analysis create links that allow us to analyze how the social order regulates the production of discourses, their circulation and unequal value according to the power of the dominant groups, actions that go beyond semantic analytic tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Marisel Pizarro, Instituto de Investigaciones Socioeconómicas; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de San Juan/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Periodista y Licenciada en Comunicación Social, graduada de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de San Juan (2010). Diplomada en Ciencias Sociales con mención en Género y Políticas Públicas de la Facultad Latinoamericana en Ciencias Sociales -Flacso-. Redactando la Tesis de la Maestría en Políticas Sociales de la Universidad Nacional de San Juan. Doctoranda en Ciencias Sociales de la UNCuyo.  Investigadora del Instituto de Investigaciones Socioeconómicas. Becaria interna doctoral de Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.


Líneas de investigación: Estudios interdisciplinarios de género, análisis de discursos mediáticos, estudios culturales.

References

Austin, J. (1988). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós Ibérica.

Benveniste, E. (1978). Problemas de Lingüística General (Tomo II). México: Siglo XXI.

Bolívar, A. (2007). Análisis del discurso, ¿por qué y para qué? Venezuela: Editorial CEC. Recuperado de https://www.google.com.ar/search?hl=es&tbo=p&tbm=bks&q=isbn:980388350X

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Argentina: Siglo XXI Editores. Recuperado dehttps://sociologiaycultura.files.wordpress.com/2014/02/bourdieu-el-sentido-prc3a1ctico.pdf

Charaudeau, P. (2003). El discurso de la información. La construcción del espejo social. Barcelona: Gedisa.

Escandell Vidal, M. V. (2002). Introducción a la pragmática. Barcelona: Ariel.

Fairclough, N. (2003). El análisis crítico del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. En Wodak, R. y Meyer, M. (Comps.). Métodos de Análisis Crítico del Discurso (pp. 179- 203). Barcelona: Gedisa.

Foucault, M. (1973). El orden del discurso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Tusquets editores.

Fuentes Rodríguez, C. (1999). La organización informativa del texto. Madrid: Arco Libros.

Geertz, C. (1989). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Grice, P. (1975). Logic and Conversation. En Davidson, D. y Harman, G. (eds). The Logic of Grammar (pp. 64-75). Encino, CA: Dickenson.

Gutiérrez Ordóñez, S. (2002). La lingüística del habla: de la retórica a la pragmática. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 3, pp. 7-17.

Herrero Cecilia, J. (2006). Teorías de pragmática, de lingüística textual y de análisis del discurso. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla.

Jäger, S. (2003). Discurso y conocimiento: aspectos teóricos y metodológicos de la crítica del discurso y del análisis de dispositivos. En Wodak, R. y Meyer, M. Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.

Reyes, G. (1995). Pragmática y descripción gramatical. En Alvar, M. (dir.). Introducción a la Lingüística española (pp. 433-444). Barcelona: Ariel.

Santander Molina, P. (2009). Por qué, para qué y cómo hacer Análisis del Discurso de los medios de comunicación. En Santander Molina, P. (Ed.). Analizando los medios y la comunicación teoría y métodos. Valparaíso, Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso. Recuperado de http://www.portalcomunicacion.com/pdf/analizando.pdf

Sperber, D. y Wilson, D. (2004). La Relevancia. Comunicación y procesos cognitivos. Madrid: Visor.

Thompson, J. (2004). Lenguaje e ideología. Zona abierta, pp. 41-42.

Van Dijk, T (1990). La noticia como discurso, comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona, España: Paidós. Recuperado de https://linguistica2013.files.wordpress.com/2013/11/van-dijk-teun-la-noticia-como-discurso.pdf

Van Dijk, T (1999). El análisis crítico del discurso. Anthropos, 186, pp. 23-36. Recuperado de http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf

Van Dijk, T (2003). Ideología y análisis del discurso. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 29, pp. 9-36. Recuperado de http://www.discursos.org/oldarticles/Ideolog%EDa%20y%20an%E1lisis%20del%20discurso.pdf

Van Dijk, T. (2009). Discurso y poder. Contribuciones a los Estudios Críticos del Discurso. Barcelona: Gedisa.

Wodak, R. y Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.

Published

2018-04-23

How to Cite

Pizarro, T. M. (2018). Language, ideology and power: positionings from the Pragmatic and Critical Discourse Analysis. Question/Cuestión, 1(58), e057. https://doi.org/10.24215/16696581e057

Issue

Section

initiation to research