Notes to reflect on scientific policy: the case of a scholarship program of "geographical vacancy"

Authors

  • María Itatí Rodríguez Instituto de Estudios Sociales y Humanos; Universidad Nacional de Misiones/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-4299-8003

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e066

Keywords:

public policy, scientific policy, science, technology.

Abstract

Contemporary scientific policy constitutes an inescapable feature of the societies in which we live, becoming an important chapter of their agendas. In this context, we understand scientific and technological practices as social practices that are embedded within certain political, cultural, social, economic, and scientific contexts that propose certain dialogues and tensions among the different actors involved. In this essay we intend to reflect on the application of a scientific and technological policy understood in this context as public policy. In this way, we will investigate the contexts of production and enunciation of the Cooperation Agreement between the Ministry of Science, Technology and Productive Innovation (MINCyT), the National Council of Scientific and Technical Research (CONICET) and the National University of Misiones called "Program of Scholarships for Areas of Geographic Vacancy": What institutional actors, alliances, relationships, dynamics, tensions and crystallizations did this Cooperation Agreement propose? What roles did the different social and political actors occupy in the implementation of this scientific-technological policy? What priorities and links to other public policies did you propose? What political aspects permeate the different functions and social relationships of the university institutions?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Itatí Rodríguez, Instituto de Estudios Sociales y Humanos; Universidad Nacional de Misiones/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Docente e investigadora, doctora en Comunicación (2016, Universidad Nacional de La Plata), licenciada y técnica en Comunicación Social (2011, 2009, Universidad Nacional de Misiones), y maestranda en Ciencia, Tecnología y Sociedad (Universidad Nacional de Quilmes). Actualmente becaria post-doctoral en el Instituto de Ciencias Sociales y Humanas (Universidad Nacional de Misiones- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Su trabajo de investigación doctoral indagó sobre los procesos actuales de construcción y producción de identidades colectivas histórico-políticas (nacionales y locales) presentes en efemérides y actos escolares de escuelas primarias públicas de la provincia de Misiones. En su instancia posdoctoral, analiza como massmediación publicitaria a campañas de bien público en la provincia de Misiones en relación a la configuración de formatos y dispositivos, usos políticos y educativos, construcción y producción de identidades. Actualmente, dirige Del trabajo de investigación "Modos de producción de conocimientos y estrategias de comunicación pública de la ciencia y la tecnología en contextos de enunciación periféricos", en la convocatoria de jóvenes investigadores y grupos en formación (Res.16/H004-TI) de la Secretaría de Investigación y Postgrado de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Misiones. 

References

Albornoz, M. (abril de 2007). Los problemas de la ciencia y el poder. Revista CTS, 3(8), pp. 47-65.

Albornoz, M. y Gordon, A. (2011). La política de ciencia y tecnología en Argentina desde la recuperación de la democracia (1983-2009). En Albornoz, M. y Sebastián, J. (Eds.). Trayectorias de las políticas científicas y universitarias de Argentina y España. Madrid: CSIC.

Elzinga, A. y Jamison, A. (1996). El cambio de las agendas políticas en ciencia y tecnología. Revista Zona Abierta, 75-76, Madrid.

Oszlak, O. y O'Donell, G. (septiembre de 1995). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Revista REDES, II(4), Unqui, Buenos Aires.

Published

2018-07-20

How to Cite

Rodríguez, M. I. (2018). Notes to reflect on scientific policy: the case of a scholarship program of "geographical vacancy". Question/Cuestión, 1(59), e066. https://doi.org/10.24215/16696581e066