Mendoza's student movement and genocide: media treatment of Los Andes during the first months of the authoritarian period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e079

Keywords:

student movement, genocide, mass media, Mendoza.

Abstract

The civic-military dictatorship that broke into our country in 1976 was proposed, among its main actions, to carry out a systematic plan of persecution and elimination of its political adversaries. But this task would not have been achieved without a series of civil and business complicities; The role of the media, for example, was fundamental. In this sense, this work intends to analyze the journalistic treatment carried out by the Los Andes newspaper about the student movement in Mendoza during the first months of the de facto government. The study of the local press is approached from the theory of critical analysis of discourse (ACD) and from the theory of media identities.

The general objective of the study is to contribute to generate knowledge about the role of the Mendoza press during the genocide. In the work it was observed how the role of the press was fundamental to mount and justify the action of the repressive apparatus. Thus, the university students (and with them the youth of the time) were demonized, classified as subversives, extremists, terrorists and enemies of the Homeland, justifying their persecution, disappearance and / or murder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Paula Baigorria Bernal, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales; Universidad Nacional de Cuyo

Licenciada en Comunicación Social por la Facultad de Ciencias Políticas de la Universidad Nacional de Cuyo (2014). Doctoranda en Ciencias Sociales en la Universidad Nacional de Cuyo. Actualmente revista como becaria doctoral, por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, de la Secretaría de Ciencia, Técnica y Posgrado de la Universidad Nacional de Cuyo. Se desempeña en cargos de gestión en áreas de derechos humanos  y extensión, además es docente de nivel superior. Se especializa en dictadura y medios de comunicación en Mendoza.

References

Baigorria, P. (2014). La construcción mediática del movimiento estudiantil mendocino: periodo 1970-1976. Caso diario Los Andes. (Tesis de grado). Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNCuyo, Mendoza.

Borrelli, M. y Saborido, J. (2010). “El diario de Massera”: convicción durante la dictadura militar. Revisión del artículo La prensa del ‘Proceso’. El diario Convicción durante la dictadura militar argentina (1976-1983) (2008). Estudios sobre el mensaje periodístico, 14, pp. 49-78, Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Bravo, N. (2014). Experiencias y prácticas políticas del movimiento estudiantil de Mendoza entre 1970 y 1973. En Bravo, N.; Molina Galarza, M.; Baigorria, P. y Tealdi, E. Apuntes de la memoria. Política, reforma y represión en la Universidad Nacional de Cuyo en la década del 70 (pp. 22-53). Mendoza: EDIUNC.

Diario Los Andes. 24 de marzo de 1976 al 31 de diciembre de 1976, Mendoza.

Feierstein, D. (2014). El genocidio como práctica social. Entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Izaguirre, I. (2011). La Universidad y el Estado Terrorista. La Misión Ivanissevich. Conflicto Social, 4(5), 287-303.

Molina Galarza, M. (2014). Transformaciones político-pedagógicas y terrorismo de Estado en la Universidad Nacional de Cuyo. En Bravo, N.; Molina Galarza, M.; Baigorria, P. y Tealdi, E. Apuntes de la memoria. Política, reforma y represión en la Universidad Nacional de Cuyo en la década del 70 (pp. 86-115). Mendoza: EDIUNC.

Fernández Nadal, E. (2001). Revolución y utopía: Francisco de Miranda y la independencia hispanoamericana. Mendoza: EDIUNC.

Orozco Gómez, G. (1998). De las mediaciones a los medios. Contribuciones de la obra de Martín-Barbero al estudio de los medios y sus procesos de recepción. En Laverde, M. C. y Reguillo, R. (eds.). Mapas Nocturnos. Diálogos con la obra de Jesús Martín Barbero (pp. 91-101). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Ponza, P. y Soaje, J. (2016). Represión y prensa gráfica en Córdoba. En Solis, A. y Ponza, P. (comps.). Córdoba a 40 años del Golpe: estudios de la dictadura en clave local (pp. 123-148). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Roig, A. (1998). La Universidad hacia la Democracia. Bases doctrinarias e históricas para la constitución de una pedagogía participativa. Mendoza: EDIUNC.

Rodríguez Agüero, L. (2014). El diario Los Andes y el combate contra la “subversión” en la Mendoza pre y postdictatorial (1975-1978). En Red de Historia de los Medios. Televisión, Dictadura y Transición en Argentina (Dossier), 7, pp. 119-143.

Sampedro Blanco, V. (2004). Identidades mediáticas e identificaciones mediatizadas. Visibilidad y reconocimiento identitario en los medios de comunicación. CIDOB d'afersinternacionals, 66-67, pp. 135 -149.

Van Dijk, T. (setiembre-octubre, 1999). El análisis crítico del discurso. En Anthropos, 186, pp. 23-36.

Published

2018-07-20

How to Cite

Baigorria Bernal, M. P. (2018). Mendoza’s student movement and genocide: media treatment of Los Andes during the first months of the authoritarian period. Question/Cuestión, 1(59), e079. https://doi.org/10.24215/16696581e079

Issue

Section

initiation to research