What we interpel when think the city? Foundations, projects and research questions at the work of Chicago

Authors

  • Ana Laura Hidalgo Facultad de Ciencias Humanas; Universidad Nacional de San Luis/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-6900-5120

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e073

Keywords:

city, Chicago School, Park.

Abstract

The article recovers the tradition of the classics of the Chicago School to think about research questions about the city as an object of study. Given the impossibility of considering a linear history, three different foundations are presented that led to the delimitation of the object of study of the researchers of the Department of Sociology of the University of Chicago at the beginning of the 20th century. This conditions the diversity of projects of the classics, proposing a re-reading of Park's work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Laura Hidalgo, Facultad de Ciencias Humanas; Universidad Nacional de San Luis/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Magíster en Política y Planificación Social (Universidad Nacional de Cuyo). Especialista en Gestión Social (Universidad Nacional de Cuyo). Licenciada en Comunicación Social (Universidad Nacional de San Luis). Doctoranda en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires). Becaria Doctoral de Conicet. Profesora Adjunta del Área Política e Insituciones de la Universidad Nacional de San Luis.

References

Burgess, E. (1925). El crecimiento de la ciudad: Introducción a un proyecto de investigación. En Park, R.; Burgess, E. y McKenzie, R. The City. Chicago y Londres: The University of Chicago Press.

Martínez, E. (1999). Introducción. En Park, R. E. La ciudad y otros ensayos de ecología urbana. Estudio preliminar y traducción de Emilio Martínez (pp. 49-83). Barcelona: Del Serbal.

Park, R. E. (1999). La ciudad: sugerencias para la investigación del comportamiento humano en el medio urbano. En Park, R. E. La ciudad y otros ensayos de ecología urbana. Estudio preliminar y traducción de Emilio Martínez. Barcelona: Del Serbal.

Topalov, C. (2004). Les usages stratégiques de l’histoire des disciplines. Le cas de l’‘école de Chicago’ en sociologie. In Heilbron, J.; Lenoir, R. et Sapiro, G. (ed.). Pour une histoire des sciences sociales. Hommage à Pierre Bourdieu (pp. 127-157). Paris: Fayard, 2004.

Topalov, C. (noviembre de 2012). Treinta años de sociología urbana. Un punto de vista francés. Conferencia pronunciada en Buenos Aires en la inauguración del Posgrado de Estudios Urbanos, Universidad Nacional de General Sarmiento.

Published

2018-07-20

How to Cite

Hidalgo, A. L. (2018). What we interpel when think the city? Foundations, projects and research questions at the work of Chicago. Question/Cuestión, 1(59), e073. https://doi.org/10.24215/16696581e073