Dialogues for esthetics of deconstitution. Monuments, anti-monuments and devices of memories, memoirs and practices

Authors

  • Ariel Barbieri Universidad Nacional de Río Negro

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e062

Keywords:

Monuments, Antimonuments, Semiotics, Aesthetics.

Abstract

The present work proposes in the first place, a dialogue between two different theoretical developments that find in the space of this writing, possible conjectures about monumentality and its temporal and spatial modalization.

Converging in this exchange, concepts developed by Yuriko Saito, related to the aesthetics of climate, and Rodolfo Kusch, linked to the aesthetics of the American. To this first frame, different developments and reflections are added that from Semiotics and Philosophy allow different types of articulations between the proposed authors.

In this sense, it is a work of essay-based exploration that has the pretension of opening the conceptual field of duality monumentality/antimonumentality to contribute to the construction of a critical apparatus that allows establishing new projections/designations; open symbols to deconstruct these sites and project their possible transformations.

It is structured in three dialogues. The first develops the link between climate and territory; the second, the relationship between the individual and the collective; the third, the place occupied by western monuments in America as producers of otherness.

 In addition to this general framework that structures the work, there is a second moment in which other possible exchanges linked to different hypotheses are established from which to project different ways of doing and proposing works. Works that allow us to approach from different theoretical and aesthetic perspectives the tension of a field that expands, where the discursive and the projectual are articulated in statements that refract the complexity of a multiple approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariel Barbieri, Universidad Nacional de Río Negro

Licenciado en Comunicación Social por la Universidad Nacional de La Plata (1997). Profesor en Comunicación Social por la Universidad Nacional de La Plata (1999) y doctorando en Artes en la Universidad Nacional de Arte (desde 2016/continua).

Es Profesor Adjunto de Semiótica de la Licenciatura en Comunicación Social de la Universidad Nacional de Río Negro, carrera de la cual a su vez es el Director desde el año 2015. Es además, Profesor Adjunto de la asignatura  Arte y Espacios Públicos de la Licenciatura en Arte y Sociedad de la Universidad Nacional del Comahue desde el año 2018.

Su área de desarrollo y especialización es la de dos campos en diálogo: la semiótica y el arte. Trabaja, en este sentido, a partir de la búsqueda de nuevos objetos discursivos que logren establecer posibles síntesis de este singular encuentro.

Se especializa en el campo de la monumentalidad y es a partir del análisis de los modos de hacer de estos emplazamientos urbanos que propone el desarrollo de obras y estrategias enunciativas para la producción de saberes que permitan la proyección de nuevos mundos semióticos posibles.

References

Blanco, P.; Carrillo, J.; Claramonte, J. y Expósito, M. (2001). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa (Presentación). Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca.

Foucault, M. (1984). De los espacio otros (conferencia). Architecture, Mouvement, Continuité, 5, París.

Krauss, R. (1998). La escultura en el campo expandido. En Foster, H. La Posmodernidad. Editorial. Barcelona: Kairós.

Kusch, R. (1958). Anotaciones para una estética de lo americano. En Obras Completas-Tomo IV. Rosario: Editorial Fundación Ross.

Magariños de Morentín, J. (2010). Relación entre la historia de la humanidad y la historia de los sistemas semióticos. Recuperado de http://ruc.udc.es

Saito, Y. (2005). The aesthetics of weather. En Light, A. y Smith, J. M. (Ed.). The aesthetics of everyday life. New York: Columbia University Press.

Ongaro Haelterman, C. (2008). Etica y Est-ètica pensados desde América Latina (Tecknè, Bs. As.)

Published

2018-07-20

How to Cite

Barbieri, A. (2018). Dialogues for esthetics of deconstitution. Monuments, anti-monuments and devices of memories, memoirs and practices. Question/Cuestión, 1(59), e062. https://doi.org/10.24215/16696581e062