Sociology and rock. Experiences within the field of study (2016-2018)

Authors

  • Valeria Lucía Saponara Spinetta Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/ Universidad Nacional de Avellaneda http://orcid.org/0000-0003-4484-1584

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e106

Keywords:

Musicians, rock, Avellaneda, field.

Abstract

This work attemps to think over experiences that happened while researching on the field, along with independent rock musicians who are members of the Musician Union of Avellaneda (UMA), in the self-entitled district known as "Municipio" (located in the southern area of the Buenos Aires' outskirts - Buenos Aires, Argentina), between April 2016 and April 2018.

The objective is to describe my arrival to the field of study, and to go deeper into the peculiarities of working with musicians. At the same time, the study focuses on the way the field of study makes an impact on us, as we do the same on it as social scientists.

Through this work, the relation among experience, invetigation, and construction of knowledge is shown. Focus is set upon relationship established with investigation subjects (by distance or direct involvement) and field activities (observation and/or participation). To reflect on the importance of the work itself, and experiences on the field is suggested, this work may be of significance from an antropological point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeria Lucía Saponara Spinetta, Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/ Universidad Nacional de Avellaneda

Licenciada en Sociología por la Universidad de Buenos Aires (2010). Profesora de Enseñanza Secundaria, Normal y Especial en Sociología por la Universidad de Buenos Aires (2011), Magíster en Comunicación y Cultura por la Universidad Nacional de Buenos Aires (2017). Actualmente revisa como estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales en la Universidad de Buenos Aires, cuenta con una beca doctoral cofinanciada por el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y la Universidad Nacional de Avellaneda, con sede en el Departamento de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Avellaneda. Se desempeña como docente en nivel secundario. Se especializa en rock y política. Sus investigaciones están focalizadas en el estudio de los vínculos entre el proyecto político kirchnerista y las prácticas y representaciones de los músicos de rock en Argentina, a partir del año 2003. Ha publicado diversos artículos en Argentina y en otros países de Latinoamérica.

References

Balbi, F. (2012). La integración dinámica de las perspectivas nativas en la investigación etnográfica. Intersecciones en Antropología, 13, pp. 485-499.

Clifford, J. (1995). Dilemas de la cultura. Barcelona: Gedisa.

Fonseca, C. (2005). La clase social y su recusación etnográfica. Etnografías Contemporáneas, 1, pp. 117-138.

Garriga Zucal, J. y Salerno, D. (2008). Estadios, hinchas y rockeros: variaciones sobre el aguante. En Alabarces, P. y Rodríguez, M. G. (Comps.). Resistencias y mediaciones. Estudios sobre cultura popular (pp. 59-87). Buenos Aires: Paidós.

Geertz, C. (1994). Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Guber, R. (2014) Introducción. En Prácticas etnográficas. Ejercicios de reflexividad de antropólogos de campo (pp. 11-22). Buenos Aires: Instituto de Desarrollo Económico y Social-Miño y Dávila.

Lins Ribeiro, G. (1989). Decotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica, un ensayo sobre la perspectiva antropológica. Cuadernos de Antropología Social, 1, pp. 65-69.

Malinowski, B. (1995). Los argonautas del pacífico occidental. Barcelona: Península.

Perelman, M. (2013). Trabajar en los trenes. La venta ambulante en la Ciudad de Buenos Aires. Horizontes Antropológicos, 19(39), pp. 179-204.

Rockwell, E. (1987). Reflexiones sobre el proceso etnográfico (1982-1985). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México.

Sarrabayrouse Oliveira, M. (2011). Poder Judicial y Dictadura. El caso de la Morgue. Buenos Aires: Centro de Estudios Legales y Sociales/Editores del Puerto.

Saponara Spinetta, V. (2018). La organización de los jóvenes músicos independientes de rock de la Unión de Músicos de Avellaneda, Argentina, y su vínculo con el Municipio entre 2012 y 2017. EntreDiversidades, revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 1(10), pp. 99-125, Instituto de Estudios Indígenas, Universidad Autónoma de Chiapas.

Zenobi, D. (2010). O antropólogo como 'espião'. Das acusações públicas à construção das perspectivas nativas. Mana, 16, pp. 471-499.

Published

2018-10-28

How to Cite

Saponara Spinetta, V. L. (2018). Sociology and rock. Experiences within the field of study (2016-2018). Question/Cuestión, 1(60), e106. https://doi.org/10.24215/16696581e106