The television reception of Peruvian football in Buenos Aires

Authors

  • María Soledad Balsas Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-7456-6977

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e091

Keywords:

Methodology, migrations, media, virtual ethnography.

Abstract

In this article I explore some of the possibilities of the visual for ethnographic research in the context of media and international migrations studies in Argentina. After a brief review of the use I have been making of the visual in my own contributions to this field, I focus on the potential of images for virtual ethnography through the analysis of a case a study: the reception of televised Peruvian football in Buenos Aires, Argentina. I conclude that the visual is valuable to not only to achieve a better understanding of the realities we deal with, that remain necessarily partial, but also to exercise the epistemological awareness on our own viewpoints.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Soledad Balsas, Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

María Soledad Balsas es investigadora con sede en el Centro de Investigaciones Sociales, Instituto de Desarrollo Económico y Social-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Es Doctora en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires, 2013). Consiguió el Master in “Immigrati e Rifugiati. Formazione, Comunicazione e Integrazione Sociale” (Università degli Studi di Roma “La Sapienza”, Italia, 2006). Se graduó en Ciencias de la Comunicación (Universidad de Buenos Aires, 2004). Es autora de "Televisión y participación política transnacionales. Las audiencias de televisión italiana en Buenos Aires", Buenos Aires, Prometeo 2018 y  “Las migraciones en los libros de texto. Tensión entre globalización y homogeneidad cultural”, Buenos Aires, Biblos, 2014, así como de numerosos artículos en castellano, inglés, italiano y gallego. msbalsas@conicet.gov.ar

References

Balsas, M. S. (2018). Televisión y participación política transnacionales. Las audiencias de televisión italiana en Buenos Aires. Buenos Aires: Prometeo.

Balsas, M. S. (2013). Las migraciones en los libros de texto. Tensión entre globalización y homogeneidad cultural. Buenos Aires: Biblos.

Barra, L.; Tarantino, M. y Tosoni, S. (2011). Etnografia virtuale e convergenza: spazi, tempi, discorsi e pratiche della TV sul web. En Tosoni, S. (comp.). Nuovi media e ricerca empirica. I percorsi metodologici degli internet Studies. Milán: Vita e Pensiero.

Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Márquez, I. (2014). Ética de la investigación etnográfica en los cibermundos. En Anthropologica, 33, 111-135.

Pink, S. (2007). Doing visual ethnography. Images, media and representation in research. Londres: Sage.

Woodward, A. (1993). Do illustrations serve as instructional purpose in U.S. textbooks? En Britton, B.; Woodward, A. y Binkley, M. (comp.) Learning from textbooks. Nueva Jersey: Erlbaum.

Published

2018-10-28

How to Cite

Balsas, M. S. (2018). The television reception of Peruvian football in Buenos Aires. Question/Cuestión, 1(60), e091. https://doi.org/10.24215/16696581e091