The state media of Argentina since the assumption of the Cambiemos alliance in the national government (2016-2018)

Authors

  • Alejandro Linares Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad Nacional de La Pampa
  • María Andrea Mallimaci Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales/ Universidad Metropolitana para la Educación y el Trabajo https://orcid.org/0000-0003-3489-544X

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e135

Abstract

This paper analyzes the institutional performance of the Argentinean’s national state media during 2016, 2017 and 2018, from the takeover of the alliance Cambiemos in the national government. It addresses the main decisions that delineated a policy for its operation.

For this, it reviews the normative modifications, the concrete actions and the conceptual definitions of the main institutional managers. The review of the trends and perspectives in this policy is fed by public documents, journalistic and personal interviews with its directors, specific regulations and academic texts related to the issue.

The article concludes that after the arrival of the national government in Argentina at the end of 2015 it takes place a change of perspective in the management of national state media. In this tendency, these media move from a complementary and protagonist role to a subsidiary and marginal role within the media system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Linares, Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad Nacional de La Pampa

Licenciado en Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Magister en Comunicación y Cultura y Doctor en Ciencias Sociales en la misma institución.

Becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Docente en la Universidad Nacional de La Pampa (Argentina) en las asignaturas: Tecnologías de la Información y la Comunicación, y Taller de Producción Radiofónica II.

María Andrea Mallimaci, Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales/ Universidad Metropolitana para la Educación y el Trabajo

Lic en comunicación UBA (2011), Becaria doctoral UBA (2017). Investiga sobre medios, políticas y contenidos públicos desde una perspectiva del Derecho a la Comunicación. Es docente en UBA y UCES. Colabora en tareas de investigación en UMET.  Se desempeñó en  áreas de contenidos de medios públicos y privados y es consultora en comunicación para organismos públicos, privados y no gubernamentales.

Published

2019-01-02

How to Cite

Linares, A., & Mallimaci, M. A. (2019). The state media of Argentina since the assumption of the Cambiemos alliance in the national government (2016-2018). Question/Cuestión, 1(61), e135. https://doi.org/10.24215/16696581e135