The lights of my city: information, local agenda and radio audiences in Alta Gracia
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e158Keywords:
Local information, audiences, radios, Alta GraciaAbstract
This article introduce some results of a qualitative exploratory research that investigated, during 2016 and 2017, the senses produced around the consumption of audiovisual media, in general, the radiophonic type, in particular, and the informative question, among certain social sectors of the city of Alta Gracia, Córdoba province. Together with these qualitative results, we will put into consideration some statistical representative data of the audiovisual consumptions of the city, produced during the same period.
From the field of communication studies and, particularly, from the perspective of Communication / Culture, we will focus on recognizing some keys of the constitution of local audiences in general terms, and, in particular, on the ways in which individuals construct their listening decisions of certain media that cover the local realities. As well we have investigated the senses circulating about the information considered relevant, pertinent and of interest to Alta Gracia's radio audiences.
This work was developed by the research team "Studies on Communication and Citizenship" of the Advanced Studies Center, of the Faculty of Social Sciences (National University of Córdoba). The proposal was designed based on a specific demand from a group of cooperative radio stations of Greater Córdoba, among which was Radio Tortuga from Alta Gracia, for whom the total of this research was developed.
Downloads
References
García Canclini, N. (1982). Las culturas populares en el Capitalismo. Ciudad de México, México: Editorial Nueva Imagen.
García Canclini, N. (1995). El consumo sirve para pensar. En Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Ciudad de México, México: Grijalbo Ediciones.
Mata, M. C. (1997). Públicos y consumos culturales en Córdoba. Córdoba, Argentina: Centro de Estudios Avanzados.
Mata, M. C. y Scarafía, S. (1993). Lo que dicen las radios. Una propuesta para analizar el discurso radiofónico. Quito, Ecuador: ALER.
Mata, M. C.; Carro, J. P.; Córdoba, M. L.; Guzzi, L.; Monje, D. I.; Morales, S.; Segura, M. S. y Simo, J. C. (2009). Ciudadanía Comunicativa: aproximaciones conceptuales y aportes metodológicos. En Padilla Fernández, A. y Maldonado, E. (Orgs). Metodologías transformadoras: tejiendo la red en comunicación, educación, ciudadanía e integración en América Latina. UNESR, Caracas, Venezuela: Fondo Editorial CEPAP.
Mattelart, A. y Mattelart, M. (2000). Pensar sobre los medios. Comunicación y crítica social. Santiago de Chile, Chile: LOM Ediciones.
Minc, A. (1995). La borrachera democrática. El nuevo poder de la opinión pública. Madrid, España: Ed. Temas de Hoy.
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar a los medios? Barcelona, España: Amorrortu.
Silverstone, R. (2010). La moral de los medios de comunicación. Barcelona, España: Amorrortu.
Williams, R. (1982). Marxismo y literatura. Barcelona, España: Ediciones Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.