The lights of my city: information, local agenda and radio audiences in Alta Gracia

Authors

  • Enrique Santiago Martinez Luque Centro de Estudios Avanzados; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e158

Keywords:

Local information, audiences, radios, Alta Gracia

Abstract

This article introduce some results of a qualitative exploratory research that investigated, during 2016 and 2017, the senses produced around the consumption of audiovisual media, in general, the radiophonic type, in particular, and the informative question, among certain social sectors of the city of Alta Gracia, Córdoba province. Together with these qualitative results, we will put into consideration some statistical representative data of the audiovisual consumptions of the city, produced during the same period.

From the field of communication studies and, particularly, from the perspective of Communication / Culture, we will focus on recognizing some keys of the constitution of local audiences in general terms, and, in particular, on the ways in which individuals construct their listening decisions of certain media that cover the local realities. As well we have investigated the senses circulating about the information considered relevant, pertinent and of interest to Alta Gracia's radio audiences.

This work was developed by the research team "Studies on Communication and Citizenship" of the Advanced Studies Center, of the Faculty of Social Sciences (National University of Córdoba). The proposal was designed based on a specific demand from a group of cooperative radio stations of Greater Córdoba, among which was Radio Tortuga from Alta Gracia, for whom the total of this research was developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Santiago Martinez Luque, Centro de Estudios Avanzados; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Córdoba

Es Magister en Comunicación y Cultura Contemporánea (UNC), Especialista en investigación de la comunicación (UNC) y Doctorando en Ciencias Sociales (UBA). Fue Becario Doctoral del Conicet.

Actualmente se desempeña como docente de grado en el Taller de Lenguaje II y Producción Radiofónica de la Facultad de Ciencias de la Comunicación, y de posgrado en la Especialización en Gestión y Producción de Medios Audiovisuales de la Facultad de Ciencias Sociales. Al mismo tiempo desarrolla funciones de investigación en el Programa de Estudios sobre Comunicación y Ciudadanía del Centro de Estudios Avanzados, de la Facultad de Sociales, correspondiente a la Universidad Nacional de Córdoba.

References

García Canclini, N. (1982). Las culturas populares en el Capitalismo. Ciudad de México, México: Editorial Nueva Imagen.

García Canclini, N. (1995). El consumo sirve para pensar. En Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Ciudad de México, México: Grijalbo Ediciones.

Mata, M. C. (1997). Públicos y consumos culturales en Córdoba. Córdoba, Argentina: Centro de Estudios Avanzados.

Mata, M. C. y Scarafía, S. (1993). Lo que dicen las radios. Una propuesta para analizar el discurso radiofónico. Quito, Ecuador: ALER.

Mata, M. C.; Carro, J. P.; Córdoba, M. L.; Guzzi, L.; Monje, D. I.; Morales, S.; Segura, M. S. y Simo, J. C. (2009). Ciudadanía Comunicativa: aproximaciones conceptuales y aportes metodológicos. En Padilla Fernández, A. y Maldonado, E. (Orgs). Metodologías transformadoras: tejiendo la red en comunicación, educación, ciudadanía e integración en América Latina. UNESR, Caracas, Venezuela: Fondo Editorial CEPAP.

Mattelart, A. y Mattelart, M. (2000). Pensar sobre los medios. Comunicación y crítica social. Santiago de Chile, Chile: LOM Ediciones.

Minc, A. (1995). La borrachera democrática. El nuevo poder de la opinión pública. Madrid, España: Ed. Temas de Hoy.

Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar a los medios? Barcelona, España: Amorrortu.

Silverstone, R. (2010). La moral de los medios de comunicación. Barcelona, España: Amorrortu.

Williams, R. (1982). Marxismo y literatura. Barcelona, España: Ediciones Península.

Published

2018-12-19

How to Cite

Martinez Luque, E. S. (2018). The lights of my city: information, local agenda and radio audiences in Alta Gracia. Question/Cuestión, 1(62), e158. https://doi.org/10.24215/16696581e158