From the photographic to contemporary digital photography.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e175

Keywords:

Photography; post-photography; new media., Photography, post-photography, new media

Abstract

This paper seeks to reflect on the changes in the photography with the emergence of digital technologies and the new media based on the Internet. Firstly, we focused in the analysis of different theories about photography, particularly those that explain the photographic image specificity from its indexical nature, the functioning of the photographic device and the representation of the real. Taking these theories into consideration, we revised the debates that, since the 1990s, with the emergence of the digital technologies and the new media, suggested the "death of photography" and "the era of post-photography". Finally, we propose some reflections and questions about the current stage of thinking about contemporary digital photography, the transformations in photographic practices, and the changes in representation ways, from the questions about photography credibility (based on the index and icon dimension and the register of the real).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leticia Rigat, Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales; Universidad Nacional de Rosario

Leticia Rigat es Licenciada en Comunicación Social y Magister en Estudios Culturales por la Universidad Nacional de Rosario. Actualmente se encuentra finalizando el Doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Desde el año 2011 es Becaria Doctoral del CONICET, Docente de la materia Lenguajes 1 de la carrera Licenciatura en Comunicación Social (UNR) y es miembro del equipo de investigación Historia(s) y Estéticas Fotográficas. Una mirada semiótica sobre trayectos y tensiones en la fotografía artística y documental argentina y latinoamericana contemporánea (UNR).

References

Aguilar, G. (2015). Documentales: entre la primera y la tercera persona, entre lo real y la ficción. En Más allá del pueblo: imágenes, indicios y políticas del cine. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Baudrillard, J. (1983). La precisión de los simulacros. En Wallis, B. (2001). Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal.

Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós.

Bazin, A. (2004). Ontología de la imagen fotográfica. En ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Carlón, M. (2015). Público, privado e íntimo: el caso chicas bondi y el conflicto entre derecho a la imagen y la libertad de expresión en la circulación contemporánea. En Castro, P. C. (organizador). Dicotomía público/privado: estamos no camino certo? Maceió: EDUFAL.

Carlón, M. (2016). Registrar, subir, comentar, compartir: prácticas fotográficas en la era contemporánea. En Corro, P. y Robles, C. (Eds.). Estética, medios y subjetividades. Santiago: Universidad Pontificia Católica de Chile.

Carlón, M. (2012). En el ojo de la convergencia. Los discursos de los usuarios de Facebook durante la transmisión televisiva de la votación de la ley de matrimonio igualitario. En Carlón, M. y Fausto Neto, A. (comps.). La Política de los internautas. Buenos Aires: La Crujía.

Carlón, M. y Scolari, C. (eds). (2009). El fin de los medios masivos. Buenos Aires: La Crujía.

Concha, J. P. (2011). La desmaterialización fotográfica. Santiago de Chile: Edición Metales Pesados.

Dubois, P. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires: La Marca.

Dubois, P. (2017). Da imagem-traço à imagem-ficção: o movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos días. Discursos Fotográficos, 13(22). Recuperado de http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/30295

Fontcuberta, J. (2007). El Beso de Judas. Fotografía y Verdad. Barcelona: Gustavo Gili.

Fontcuberta, J. (2012). La cámara de pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Huyssen, A. (2007). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Krauss, R. (2002). Lo fotográfico por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.
Ledo, M. (1998). Documentalismo fotográfico. Madrid: Cátedra.

Lister, M. (comp.). (1997). La imagen fotográfica en la cultura digital. Barcelona: Paidós.

Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

Mitchell, W. (1992). There configured eyes: visual truth in the post-photographic era. Cambridge: Mass Mit Press.

Peirce, C. S. (1987). Obra lógico semiótica. Madrid: Taurus.

Ritchin, F. (2010). After Photography. Nueva York: WW Norton & Co.

Robins, K. (1997). ¿Nos seguirá conmoviendo una fotografía? En Lister, M. (comp.) La imagen fotográfica en La cultura digital. Barcelona: Paidós.

Schaeffer, J. M. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.

Verón, E. (1998). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Buenos Aires: Gedisa.

Verón, E. (1997). De la imagen semiológica a las discursividades. El tiempo de una fotografía. En Veyrat-Masson, I. y Dayan, D. (eds.). Espacios públicos en imágenes. Barcelona: Gedisa.

Zúñiga, R. (2013). La extensión fotográfica. Ensayos sobre el triunfo de lo fotográfico. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.

Published

2019-08-28

How to Cite

Rigat, L. (2019). From the photographic to contemporary digital photography. Question/Cuestión, 1(63), e175. https://doi.org/10.24215/16696581e175