Appropriations and resistance to ESI in Physical Education

Authors

  • Sofía Dueñas Díaz Núcleo Regional de Estudios Socioculturales/ Facultad de Ciencias Sociales/ Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-4471-2873
  • Emilio José Tevez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/ Núcleo Regional de Estudios Socioculturales/ Facultad de Ciencias Sociales/ Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-0491-7516

Keywords:

gender, education, appropriation, resistance

Abstract

This article presents some thoughts on the complexities that the implementation of the Integral Sexual Education Law (ESI) assumes in everyday contexts, promptly attending to a state initiative that arranged the mixed- sex groups in Physical Education classes of the secondary level in the Buenos Aires province. Appropriations produced by teachers and students around this mixed modality are addressed, focusing on the analysis of the resistance expressed above all by a group of students in views of the modification of the educational context. Its approach allowed to recognize that the opposition to the state initiative was due to the fact that it tensioned the plot in which activities are developed and meant in the daily context. According to the stated by the law, we seek to analyze what is resisted, trying to understand what would oppose the ESI in educational spaces. The work was carried out from an ethnographic approach through techniques/strategies such as participant observation and interviews, as well as analysis of documentary sources. The field work  takes place in a Catholic high school in a town of the of Buenos Aires province (Argentina), delimiting the study population to teachers and students from 4th to 6th year.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofía Dueñas Díaz, Núcleo Regional de Estudios Socioculturales/ Facultad de Ciencias Sociales/ Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Graduated in Anthropology from the National University of the Center (2019). Doctoral fellow of the National Council for  Scientific and Technical Research (CONICET). She specializes in issues related to Education and Gender.

Emilio José Tevez, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/ Núcleo Regional de Estudios Socioculturales/ Facultad de Ciencias Sociales/ Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Phd. in Anthropology from the University of Buenos Aires (2018). Professor at the Faculty of Social Sciences (UNICEN). Researcher of the Regional Nucleus of Sociocultural Research. Postdoctoral fellow of the National Council of Scientific and Technical Research (CONICET). Specialized in studies on intercultural and education, in school and non-school contexts.

References

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde.

Bernardi, G. (2000). De las sociedades exóticas a la “exotización” del aula: una aproximación a la problemática educativa dentro de la antropología. Ponencia presentada en las IV Jornadas Rosarinas de Antropología Social de la Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina. Recuperado de https://www.equiponaya.com.ar/congresos/contenido/4rosario/jornadas/ANTROPOLOGIA%20Y%20EDUACION/antropologia%20y%20educacion%20Bernardi.pdf

Bilinkis, M. y García Palacios, M. (2013). Juego, niñez y género en la escolarización inicial. Reflexiones a partir de la capacitación docente. Lúdicamente, 2 (4). Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iigg-uba/20140708045051/3116-17241-1-PB.pdf

Connell, R.W (1997). La organización social de la masculinidad. En Valdés y Olavarría (editores), Masculinidad. Poder y crisis. Santiago de Chile: Isis Internacional.

Connell, R.W. (2001). Educando a los muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas. Nómadas, 14, 156-171.

Fernández, Ana M. (2001). El fin de los géneros sexuales. S/d.

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Lins Ribeiro, G. (2004). Descotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica, un ensayo sobre la perspectiva antropológica. En: Arribas V., Boivin M. y Rosato, A (edit), Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural (pp. 194-198). Ciudad de Buenos Aires: Antropofagia.

Levinson, B (1999). Ideologías de género en una escuela secundaria mexicana: hacia una práctica institucional de equidad. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2 (29).

Levinson B. y Holland D. (1996). The Cultural Production of the Educated Person: An Introduction. En: Levinson B.; Foley D. y Holland D. (eds.)The cultural production of the educated person. Critical Ethnographies of Schooling and Local Practice. New York: University of New York press.

Mead, M. (1973). Sexo y temperamento en las sociedades primitivas. Barcelona: Lata.

Montesinos, M. y Sinisi, L. (2009). Entre la exclusión y el rescate. Un estudio antropológico en torno a la implementación de programas socioeducativos. Cuadernos de Antropología Social, 29, 43-60.

Morgade, G. (2007). Educación, relaciones de género y sexualidad: caminos recorridos, nudos resistentes. Género, generación y etnicidades en los mapas educativos contemporáneos. Subsecretaría de Educación de la DGCyE.
Rockwell, E. (1996). Claves para la apropiación: la educación rural en México. En: Levinson B.; Foley D. y Holland D. (eds.)The cultural production of the educated person. Critical Ethnographies of Schooling and Local Practice. New York: University of New York press.

(2006). “Resistencia en el aula: entre el fracaso y la indignación”. Educaçao em revista, 44, 13-39.

(2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Scharagrodsky, P. (2004). Juntos pero no revueltos. Cadernos de Pesquisa, 34 (121), 59-76.

Segato, R. (2010). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre
la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Buenos Aires: Prometeo.

Published

2020-05-06

How to Cite

Dueñas Díaz, S., & Tevez, E. J. (2020). Appropriations and resistance to ESI in Physical Education. Question/Cuestión, 1(65), e273. Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/5510

Issue

Section

Studies