Discourse, ideology and media: Free market journalism in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e249

Keywords:

discourse, ideology, media, free market, chile

Abstract

This article reflects on how ideology has influenced the changes that have taken place in the media in Chile, mainly focused on the duopoly of the press. In this sense, the text approaches the way in which the discourse of the media becomes a tool of ideological transmission. For this, the example of how the Chilean press was mutating into an industry controlled by the free market and advertising, mainly promoted by the dictatorship and subsequent governments, is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pamela Soledad Romero Lizama, Escuela de Periodismo; Facultad de Humanidades; Universidad Católica del Norte

Journalist and has a degree in Social Communication. Master in Communication and Ph.D. in Human Sciences with specialization in Discourse and Culture from the Universidad Austral de Chile. She has worked as a university researcher on projects related to pluralism in the press, critical discourse analysis, interculturality, image, gender and social movements. She currently works as an academic at the School of Journalism of the Universidad Católica del Norte, in Antofagasta, Chile.

References

Asociación Chilena de Publicidad (2019). Inversión en Comunicaciones Publicitarias 2018. Santiago de Chile, Chile. Recuperado de
http://www.achap.cl/wp-content/uploads/2019/07/Inversion-ACHAP-2018-2.pdf

Baltra, L. (2012). La prensa chilena en la encrucijada. Entre la voz monocorde y la revolución digital. Santiago de Chile, Chile: LOM.

Bassets, L. (2013). El último que apague la luz. Sobre la extinción del periodismo. Madrid, España: Taurus.

Bourdieu, P. (1997). Sobre la televisión. Barcelona, España: Anagrama.

Cárdenas, J. (1984). Por un Chile libre. Santiago de Chile, Chile: Editorial Emisión.

Cárdenas, J. (2008). El periodismo comprometido. Santiago de Chile, Chile: Ediciones Radio Universidad de Chile.

Dermota, K. (2002). Chile inédito. El periodismo bajo democracia. Santiago de Chile, Chile: Ediciones B.

Eco, U. (2012). La estrategia de la ilusión. Barcelona, España: Random House Mondadori.

Foucault, M. (1992). El orden del discurso. Buenos Aires, Argentina: Tusquets Editores.

García, J. (2013). Revolución, socialismo, periodismo. La prensa y los periodistas cubanos ante el siglo XXI. La Habana, Cuba: Pablo de la Torriente Editorial.

Lagos, C. (2009). El diario de Agustín. Cinco estudios de casos sobre El Mercurio y los derechos humanos (1973-1990). Santiago de Chile, Chile: LOM.

Mattelart, A.; Piccini, M. y Mattelart, M. (1976). Los medios de comunicación de masas. La ideología de la prensa liberal. Buenos Aires, Argentina: Schapire –El Cid.

Mönckeberg, M. (2013). Los magnates de la prensa. Concentración de los medios de comunicación en Chile. Santiago de Chile, Chile: Random House Mondadori.

Orellana, A. (2016). El lapidario informe sobre la concentración mediática en Chile que el CNTV mantiene en reserva. El Desconcierto. Recuperado de
https://www.eldesconcierto.cl/2016/11/30/el-lapidario-informe-sobre-la-concentracion-mediatica-en-chile-que-el-cntv-mantiene-en-reserva/

Rodrigo Alsina, M. (2005). La construcción de la noticia. Nueva edición revisada y ampliada. Barcelona, España: Paidós.

Romero, P. (2013). Análisis crítico de la representación informativa de Camila Vallejo y el Movimiento Estudiantil chileno 2011 en el diario Las Últimas Noticias. Revista Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 19, Núm. 2 (2013), 871­888.

Santander, P. (2009). Por qué, para qué y cómo hacer Análisis del Discurso en los medios de comunicación. En
Santander, P. (Editor): Analizando los medios y la comunicación: teoría y métodos. Valparaíso, Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Serrano, P. (2011). El periodismo es noticia. Tendencias sobre comunicación en el siglo XXI. Quito, Ecuador: Editorial Quipus-CIESPAL.

Serrano, P. (2012). Desinformación. Cómo los medios ocultan el mundo. Barcelona, España: Ediciones Península.

Van Dijk, T. (2006). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Sevilla, España: Gedisa.

Vera, H. (2008). Estrategias de construcción de noticias. En Browne, R.; del Valle, C.; Mayorga, J.; Nitrihual, L. y

Silva, V. (Coord.): Contrapuntos y Entrelíneas sobre Cultura, Comunicación y Discurso. Temuco, Chile: Ediciones Universidad de La Frontera.

Published

2020-01-06

How to Cite

Romero Lizama, P. S. (2020). Discourse, ideology and media: Free market journalism in Chile. Question/Cuestión, 1(65), e249. https://doi.org/10.24215/16696581e249

Issue

Section

essays