Theater and cultural diplomacy in the Río de la Plata
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e263Keywords:
cultural diplomacy, cultural management, international cultural cooperation, performing artsAbstract
Culture understood as a pillar for the development of states, as well as a growth engine, is a way of linking with other nations. In this sense, art materializes culture through its languages. Of these, the scenic is the one that best popularizes the cultural identity of those who inhabit the Río de la Plata abroad. The main objective of this paper is to analyze the theatrical circulation between the City of Buenos Aires and Montevideo. The secondary objective, to measure that circulation to be able to quantify it.
It is proposed to address the problem circumscribing the analysis to 2010-2017 since it is the period in which the ideological deepening took place in both countries of centre-left governments and part of the change of governments. In this way, it will be possible to observe, through the obtaining of indicators and the analysis of the content of some treaties and specific agreements that have been signed between the States as well as the theatrical circulation in quantitative terms.
In this way, when understanding the circulation of theatre and cultural diplomacy as variables, it is sought to highlight whether in practice the enabling environment is generated to be able to conceive joint cultural diplomacy between both cities. Likewise, it is expected to analyze the incidence of the so-called cultural diplomacy in the theatrical circulation between both cities. Professionally, interesting case studies are observed, such as the Theatrical Move of the Two Banks or the Latin American Theater Corridor, as examples of this cultural action. However, it remains to be seen to what extent the cultural policies of local governments encourage this type of practice. Therefore, we seek to find the link between praxis and intercultural relationships on a small scale (city-city) to analyze them.
Downloads
References
Bobbio, N. (2010). Diccionario de Política. México D. F., México: Siglo XXI.
Breyer, G. (1968). Teatro: El Ámbito Escénico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Brun, J., Tejero, J., & Canut Ledo, P. (2008). Redes Culturales. Claves para vivir en la globalización. Madrid, España: Aecid.
Camacho, D., & Delgado, J. (2011). Diplomacia cultural, educación y derechos humanos. México D. F.: Secretaria de Relaciones Exteriores de México.
Croce, I. (2012). Familia de circo. Cuadernos de Picadero, pp. 08-11. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: INT Ediciones
Eagleton, T. (2017). Cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Taurus.
Giacomino, C. A. (2009). Cuestión de imagen. Diplomacia cultural en el siglo XXI: razones y modalidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Irazábal, F. (abril de 2019). Comunicación personal con Federico Irazábal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Jiménez González, C. G. (2003). Las teorías de la cooperación internacional dentro de las relaciones internacionales. Polis, pp. 115-147.
Luna, F. (2000). Breve historia de los argentinos (5 ed.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Planeta de Bolsillo.
Mercosur Cultural. (s.f.). Mercosur Cultural. Recuperado el 15 de septiembre de 2019 de: http://www.mercosurcultural.org/ .
Sanguinetti, J. M. (11 de agosto de 2006). Historia en dos ciudades. La Nación. Recuperado el 4 de septiembre de 2019 de: https://www.lanacion.com.ar/opinion/historia-en-dos-ciudades-nid830551 .
Throsby, D. (2001). Economía y Cultura. Madrid, España: Cambridge University Press.
Unesco. (4 de noviembre de 1966). Declaración de los Principios de la Cooperación Cultural Internacional. París, Francia. Recuperado el 10 de septiembre de 2019 de: http://portal.unesco.org/es/ev.phpURL_ID=13147&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.