Political conversation in digital platforms

Parodies, japanese animation and devices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e495

Keywords:

political conversation, parody, social networks, users, social discourses´ theory.

Abstract

This article presents the early conclusions of an ongoing work focused on the political conversation generated around parodic discourses posted on different social networks. We hypothesize that the socio-technical device of the social networks’ interfaces and the characteristics of the audiovisual language condition how contemporary political conversation takes place on social media. 

This work focuses on the parodic viral videos made by the prosumer Matías Mazzagatti. These videos retake Japanese animation products and facts and actors of the current political scenery in Argentina. The methodology is a comparative analysis among YouTube, Facebook and Twitter that observes meaning operation both in production and reception. Analysis in production observes meaning operation regarding the use of audiovisual language and analysis in reception observes meaning operation concerning users comments. The circulation of the selected videos is evaluated taking into account the interference of the device in parody political conversation. Our conclusion is that differences in the social-technic device of the platforms enable different ways of political conversation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucio Maciá, Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires

Bachelor of Social Communication Sciences, with a focus on Public Policy and Planning, from the University of Buenos Aires (2017), and advanced student of the Teaching Staff of Higher and Middle Education in Social Communication Sciences at the University of Buenos Aires. He works as an external researcher in the UBACyT project "Discursive retakes in times of convergence. Production, circulation and consumption". He specializes in the study of political humor in digital contexts with a semiotic perspective.

Silvia Valeria Rissotto Britos, Facultad de Ciencias Sociales ; Universidad de Buenos Aires

Bachelor of Education in Communication Sciences. Bachelor of Communication Social Sciences (FSOC-UBA). Specialization in Contemporary Studies of America and Europe (FSOC-UBA). Doing a Master in Humanities and Social Sciences (UNQ).  She works as an external researcher in the UBACyT project "Discursive retakes in times of convergence. Production, circulation and consumption”. She specializes in the study of social media from a semiotic perspective.

         

References

Bitonte, M. E. (2012). Huellas y proyecciones de un modelo epistemológico indicial. Berlín, Alemania: EAE (Editorial Académica Española)

Hutcheon, L. (2006) El alcance pragmático de la parodia (Trad. María Rosa del Coto y Osvaldo Beker). En L. Hutcheon, A Theory of Adaptation (pp. 1-20), Nueva York, Estados Unidos de América: Routledge. Recuperado de: http://absorcionesretomas.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/12/2013/06/Cap%C3%ADtulo-3.-de-Una-teor%C3%ADa-de-la-parodia-de-Hutcheon.pdf

Scolari, C. (2004), Hacer clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Barcelona, Gedisa

Scolari, C. y Fraticelli, D. (2016), Nuevos sujetos mediáticos en el ecosistema de medios: el caso de los youtubers españoles. Ponencia presentada en el V Congreso de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual. ASAECA, Bernal, Argentina. Recuperado de: http://asaeca.org/download/nuevos-sujetos-mediaticos-en-el-ecosistema-de-medios-el-caso-de-los-youtubers-espanoles/

Slimovich, A (2014).. El discurso macrista en twitter. Un análisis sobre la campaña para la reelección del Jefe de Gobierno de Buenos Aires. Revista de Estudios Políticos y Estratégicos. Vol. 2.
https://revistaepe.utem.cl/articulos/el-discurso-macrista-en-twitter-un-analisis-sobre-la-campana-para-la-reeleccion-del-jefe-de-gobierno-de-buenos-aires/

Suárez, B. (2014) Murmullos en la Web. Prácticas discursivas y dispositivo de enunciación en las redes sociales. Letra. Imagen. Sonido L.I.S. Ciudad Mediatizada, 6 (11). Recuperado de: https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3766/3091

Traversa, O. (2001). Aproximaciones a la noción de dispositivo. Signo y Seña (12), https://doi.org/10.34096/sys.n12.5612

Urbanitsch, V., Canedo, N. y Sierra, D (en prensa). La mediatización de la conversación política: lazos de articulación entre producción y reconocimiento en algunas fanpages de Facebook. En M. R. del Coto (coord.), Medios y Retomas: encuentros de escrituras y textos II. La recepción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales (Trad. Hugo Salas). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial Siglo XXI.

Verón, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona, España: Gedisa.

Verón, E. (2004). Prensa gráfica y teoría de los discursos sociales: Producción, recepción, regulación. En Verón, E. Fragmentos de un tejido (pp. 193-211). Barcelona, España: Gedisa. Disponible en: http://semiotica2a.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/79/2014/08/Veron-texto-prensa-grafica.pd

Published

2020-05-29

How to Cite

Maciá, L., & Rissotto Britos, S. V. (2020). Political conversation in digital platforms: Parodies, japanese animation and devices. Question/Cuestión, 2(66), e495. https://doi.org/10.24215/16696581e495

Issue

Section

initiation to research