The material dimension as an analytical proposal

Objects, anthropology and communication

Authors

  • Maria Florencia Blanco Esmoris Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0001-5463-5704
  • María Jazmín Ohanian Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-2239-8796

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e458

Keywords:

anthropology, material dimension, communication, social situation, objects

Abstract

In this article we propose the material dimension as a significant cleavage to be analysed when comprehending the practices of diverse socio-cultural groups. For this purpose, we take two conceptual frameworks: the "cultural biography of things" and the notion of "social situation" and, we exemplify ways in which such contributions allow for more dense readings of various phenomena as for example: social protests. We assume that a dialogue between a communicative approach and an anthropological gaze opens a fertile field of possibilities to understand the multiplicity of contemporary processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Florencia Blanco Esmoris, Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

has a Bachelor's degree in Sociology Institute for High Social Studies (IDAES) of the National University of San Martin (UNSAM). She is currently pursuing a Ph.D. in Social Anthropology (IDAES-UNSAM) where she also serves as Assistant Professor. In addition, she is a Professor in Anthropology and Sociocultural Problems at Universidad de Belgrano (UB). She is a fellow from the Argentine National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) at the Center for Social Research (CIS) / Institute of Economic and Social Development (IDES). Florencia co-coordinates a research related to daily lives and materiality with María Jazmín Ohanian and is also a member of research groups connected to intimacy and urban studies at IDES and IDAES-UNSAM. Find her on twitter: @florabsas

María Jazmín Ohanian, Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

anthropologist (UBA), Master in sociology of culture and cultural analysis (IDAES-UNSAM), and she is currently pursuing a Ph.D. in Social Anthropology (IDAES-UNSAM). She is a fellow from the Argentine National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) at the Center for Social Research (CIS) / Institute of Economic and Social Development (IDES) where she co-coordinates with María Florencia Blanco Esmoris the study group called "Cosas cotidianas" (Material Culture). She is also part of the research project "Mar de Guerra. Estudios sobre experiencias de soberanía en el conflicto anglo- argentino de 1982" (Sea of War. Studies on experiences of sovereignty in the Anglo-Argentinean conflict of 1982). Her current doctoral research topic deals with the ethnographic analysis of the technical learning experience during the training of Argentine Navy NCOs at the Escuela de Mecánica de la Armada (ESMA) and the current NCO School (ESSA).

References

Appadurai, A. (1991). La vida social de las cosas. Ciudad de México, México: Editorial Grijalbo.

Arrueta, C. (2012). Discusiones acerca de la interdisciplina en comunicación. Aportes para la especificidad disciplinar. Revista Pensar. Epistemología y Ciencias Sociales, (7), 1-17.

Baudrillard, J. (1975). El sistema de los objetos, México: Siglo XXI.

Boas, F. (1897). The Social Organization and the Secret Societies of the KwakiutlIndians. Report of the U.S. National Museum for 1895, pp. 311-738.

Caggiano, S. y Rodríguez, M. G. (2008). Comunicación y Antropología: continuar el diálogo. Ponencia presentada en el IX Congreso Argentino de Antropología Social. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Misiones, Posadas.

Cefai, D. (2012 [2002]). ¿Qué es una arena pública? Algunas pautas para un acercamiento pragmático. En Cefaï, D. y Gusfield, J. La herencia del pragmatismo: Conflictos de urbanidad y pruebas de civismo. La Tour D'aiges: Editions de L'Aube.

Cervio, A. L y Guzman Romero, A. (2017). Los recursos expresivos en la protesta social. El caso del acampe villero” en Buenos Aires. Iberofórum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, 12(23), 36-64.

Descola, P. (2005). Las lanzas del crepúsculo: Relatos jibaros, Alta Amazonia. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Geertz, C. (1987). La Interpretación de las culturas, Barcelona, España: Gedisa.
Gluckman, M. (1968). Analysis of a Social Situation in Modern Zululand. Manchester, Reino Unido: Manchester University Press, (segunda edición, primera impresión 1958).

Godelier, M. (1998). El enigma del don. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Gonzalez Villarruel, A. (2010) La vida social de los objetos etnográficos y su desalmada mercantilización. Alteridades [online], 20 (40), 65-76.

Kammerer, M., y Sánchez Roncero, M. (2005). El cacerolazo como nueva forma de expresión popular. Question, 1(6), s/n.

Knapp, M. (1997). La comunicación no verbal. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós.
Longoni, A (2010). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia: Revista de la Maestría en Historia y Memoria de la FaHCE, 1 (1), 1-23.

Longoni, A. (2014) Coming out of Silence: Art and Politics in Latin America from the 1960s to the 1980s. Art Journal, 72 (2), 14-19.

Malinowski, B. (1987). Los argonautas del Pacífico Occidental. Barcelona, Argentina: Península.

Pereiro, J. (2019). Sin palabras: génesis y desarrollos de los estudios sobre la comunicación no verbal. Question, 1(64), s/n https://doi.org/10.24215/16696581e205

Pereyra, S. (2013) Procesos de movilización y movimientos sociales desde la transición a la democracia. Observatorio Latinoamericano, (12), 235-253

Soar, K. y Tremlett, P. (2017). Protest objects: bricolage, performance and counter-archaeology. World Archaeology, 49(4) pp. 423–434. DOI: 10.1080/00438243.2017.1350600

Svampa, M. y Stefanoni, P. (comp.) (2007). Memoria, Insurgencias y Movimientos Sociales, Buenos Aires, Argentina: Ed. El Colectivo

Telechea, R. (2006). Historia de los cacerolazos: 1982-2001. Razón y Revolución, (16), 141-184.

Tilly, C. (2002). Repertorios de acción contestataria en Gran Bretaña: 1758-1834. En Traugott, M. (comp.), Protesta social, repertorios y ciclos de la acción colectiva (pp. 1-17). Madrid, España: Editorial Hacer.

Fuentes secundarias utilizadas:

Ayuso, S. (14 de Marzo de 2020) Los chalecos amarillos desafían el coronavirus y marchan en Paris. El país. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2020-03-14/los-chalecos-amarillos-desafian-al-coronavirus-y-marchan-en-paris.html

Diccionario de la Real Academia Española. Disponible en https://www.rae.es/

Dissanayake, S. (30 septiembre 2014). Por qué el paraguas se convirtió en símbolo de las protestas en Hong Kong. BBC en español. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias/2014/09/140929_china_hong_kong_sombrilla_simbolo_jgc

Farías, M. (29 de octubre de 2019). Cacerolazos, arte y cultura en el Chile que despierta. El mostrador. Recuperado de https://www.elmostrador.cl/cultura/2019/10/29/cacerolazos-arte-y-cultura-en-el-chile-que-despierta/

Fassi, D. y Defossez, A. (2019). The Yellow Vests Movement, an Unidentified Political Object. Interpreting a mobilization fueled by accumulated grievances against neoliberal reforms. Institute for Advanced Study. Recuperado de https://www.ias.edu/ideas/yellow-vests-movement

Francia: los chalecos amarillos desafiaron al Gobierno y salieron a las calles pese al brote de coronavirus (11 de Abril de 2020). Infobae. Recuperado de https://www.infobae.com/america/mundo/2020/03/14/francia-los-chalecos-amarillos-desafiaron-al-gobierno-y-salieron-a-las-calles-pese-al-brote-de-coronavirus/

Hume, T. y Park, M. (30 Septiembre, 2014). Las sombrillas, el símbolo de la ‘revolución’ en Hong Kong. CNN en español. Recuperado de https://cnnespanol.cnn.com/2014/09/30/las-sombrillas-el-simbolo-de-la-revolucion-en-hong-kong/

June Pictures y Pandamonium (Productores) y Piscatella, J. (Director).(2017). Joshua: Teenager vs. Superpower. [Documental]. Recuperado de https://www.netflix.com/title/80169348

Mançano, L. (19 de Marzo de 2020) (Traductora). Brasil. Protestas contra Bolsonaro se viralizan en las redes, cacerolazos en varios lugares. Brasil De Fato. Recuperado de http://www.resumenlatinoamericano.org/2020/03/19/brasil-protestas-contra-bolsonaro-se-viralizan-en-las-redes-cacerolazos-en-varios-lugares/

Vincent, D. (5 de diciembre de 2018). ¿Quiénes son los "chalecos amarillos" de Francia?. The Objective. Recuperado de https://theobjective.com/further/chalecos-amarillos-francia/

Yang, G. y Liu, R. (7 de enero del 2015). Hong Kong's Umbrella Generation. Boston Review. Recuperado en http://bostonreview.net/blog-world/guobin-yang-ran-liu-birth-hong-kong-umbrella-generation.

Published

2020-05-14

How to Cite

Blanco Esmoris, M. F., & Ohanian, M. J. (2020). The material dimension as an analytical proposal: Objects, anthropology and communication. Question/Cuestión, 2(66), e458. https://doi.org/10.24215/16696581e458

Issue

Section

essays