From Twitter to digital media: the Braian Gallo case

The tension between reporting and reproducing in a polarized electoral context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e459

Keywords:

media, elections, youth, thief kid, digital media

Abstract

In recent years, the representation of crime in media has gained relevance. Who the protagonists of the events that appear in the news are and how they are characterized are important aspects in the mediatic construction of crime. This paper analyses the case of Braian Gallo, a young man who was an election authority in 2019 Argentine presidential election and suffered discriminatory attacks that started on Twitter and were replicated in digital media. The focus was on his clothes and appearance, as well as his political affiliation. The article asks what were the particular characteristics that contributed to the relevance of the case in digital media coverage; and reflects on two figures deployed in the news treatment: the ‘thief kid’ and the ‘poor good guy’. It concludes that the tension between reporting and reproducing continues in the current model of digital media and that it could even be encouraged by some of its demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celeste Gomez Wagner, Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires

Graduated in Communication Sciences to University of Buenos Aires (UBA). Is studying for a Master in Journalism at UBA and works as data analyst. Participates in the Media Observatory on Agendas, information quality and media production processes, at National University of Quilmes; and collaborates as an assistant in a Communication Research Group (GIC) at UBA.

References

Alsina, Rodrigo (1989). La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.

Anria, S., & Vommaro, G. (2020). En Argentina, un ´giro a la derecha´ que no fue y el improbable regreso del peronismo de centro-izquierda. Más poder local, (40), 6-10.

Aruguete, N. (2013). La narración del espectáculo político: pensar la relación entre sistema
de medios y poder político. Austral Comunicación, 2(2), 205–216. Recuperado de:
http://www.austral.edu.ar/ojs/index.php/australcomunicacion/article/view/72/81

Aruguete, N. (2015). El poder de la agenda. Política, medios y público. Buenos Aires: Biblos.

Aruguete, N., Raimondo Anselmino, N., Zunino, E. A., Koziner, N., & Fabbro, G. (2018). Matriz para el estudio de noticias televisivas sobre delito, violencia e inseguridad: una articulación teórico-metodológica. Austral Comunicación, 7(2), 229-250.

Asociación Crisol Proyectos Sociales (2016). Visiones sobre los y las jóvenes pobres en los medios gráficos argentinos. Recuperado de http://www.crisolps.org.ar/img/documentos/10.pdf

Axat, J., & Rodríguez Alzueta, E. (2014). Los pibes chorros. En Tonkonoff, S. Violencia y cultura. Reflexiones contemporáneas sobre Argentina (pp.173-211). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.

Bartlett, J., Reffin , J., Rumball, N., y Williamson, S. (2014). Anti social media. Demos, 1-51.

Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. (2017). Juventud, estatus y conexiones. Explicación del consumo incidental de noticias en redes sociales. Revista Mexicana de Opinión Pública, (24), 131-145.

Bourdieu, P., & Bachelard, G. (1975) El oficio del sociólogo. México: Siglo XXI.

Calzado, M., & Maggio, N. (2009). Medios de comunicación: 'A veces pasa como si uno dijera llueve'. La naturalización mediática de la muerte de delincuentes en enfrentamientos con la policía. En A. Daroqui, Muertes silenciadas: la eliminación de los" delincuentes". Una mirada sobre las prácticas y los discursos de los medios de comunicación, la policía y la justicia (pp.53-96). Buenos Aires: Centro Cultural de la Coop. Floreal Gorini.

Calzado, M. (2012). Ciudad segura. Vecindad, víctimas y gubernamentalidad. Notas sobre la campaña electoral del PRO en la Ciudad de Buenos Aires. VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata “Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las ciencias sociales”. Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.

Calzado, M. (2015). Inseguros. El rol de los medios y la respuesta política frente a la violencia de Blumberg a hoy. Buenos Aires: Aguilar.

Casini, Julieta. (2017). La información periodística en la era digital. En S. Martini & M. Pereyra (Eds.), La noticia hoy. Tensiones entre la política, el mercado y la tecnología (pp. 53-75). Buenos Aires: Imago Mundi.

CIDH. (2019). “Guía para garantizar la libertad de expresión frente a la desinformación deliberada en contextos electorales”. Recuperado de: https://www.oas.org/es/cidh/expresion/publicaciones/Guia_Desinformacion_VF.pdf

Cytrynblum, A. (2009). Niñez y adolescencia en la prensa Argentina. 1 ed. Buenos Aires: Periodismo social Asociación Civil.

Farina Ojeda, H. (2017). Controversias, experimentos y retos en el periodismo digital. En Comunicación post-convergente. Rosario: UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

INADI (s.f.). Denunciar radicadas en el INADI (2014-2017). Recuperado de: http://inadi.gob.ar/contenidos-digitales/wp-content/uploads/2019/08/DENUNCIAS-final-abril.pdf

Kaufman, G. (2015). Odium dicta. Libertad de expresión y protección de grupos discriminados en Internet. México D.F: Consejo Nacional para prevenir la Discriminación.

Koziner, N. S. (2015). El framing: un programa investigación para el estudio de las comunicaciones mediáticas. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, 14(28).

Koziner, N. (2018). Standing de las fuentes periodísticas en la política de medios argentina (2009 y 2016). Cuadernos. info, (42), 101-118.

Lee, E. J., & Tandoc, E. C. (2017). When News Meets the Audience: How Audience Feedback Online Affects News Production and Consumption. Human Communication Research, 43(4), 436–449.
Lorenç Valcarce, F. (2009). Orden, derechos y delitos. La inseguridad en la agenda pública argentina. Revista de Ciencia Política El Príncipe, 3(2), 1–26.

Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad [Journalism, news and newsworthiness]. Buenos Aires: Norma.

Martini, S. (2012). Opinión pública, medios masivos y control social. ¿Los bárbaros están entre nosotros?. En Martini, S. & Contursi, M. E. (Eds.) Comunicación pública del crimen y gestión del control social (pp. 19–46). Buenos Aires: La Crujía

Martini, S. (2015). Medios y sociedad. Las agendas del delito en la prensa gráfica y digital y en la televisión en la Argentina. En Degoumois, M. (dir.) Delitos y medios masivos de comunicación. Aportes para la reflexión acerca de los discursos sobre violencia y criminalidad (pp. 255-278). Buenos Aires: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de la Nación.

Martini, S. (2016). El sensacionalismo y la falacia de la objetividad Reflexiones acerca de la noticia sobre el delito en la prensa argentina. AVATARES de la Comunicación y la Cultura, (12).

Martini, S. (2017). Últimas noticias. Construyendo la actualidad en el siglo XXI. En La noticia hoy. Tensiones entre la política, el mercado y la tecnología (pp. 1–28). Buenos Aires, Imago Mundi.

Rodríguez Alzueta, E. (2014). Temor y control: la gestión de la inseguridad como forma de gobierno. Buenos Aires: Futuro Anterior.

Sain, M. F. (2012). La criminalidad común y la criminalidad organizada en la Provincia de Buenos Aires. Cuadernos de Seguridad, 15, 39-77.

Sánchez, R. (2013). Comunicación mediática de la “inseguridad”. Discursos para la exclusión social. Jornadas de Sociología de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la U.N.Cuyo. Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.

SINCA. (2017). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2017. Buenos Aires, Ministerio de Cultura de la Nación. Recuperado de: https://www.sinca.gob.ar/VerDocumento.aspx?IdCategoria=10

Schrøder, K. C. (2019). What do news readers really want to read about? How relevance works for news audiences. Reuters Institute for the Study of Journalism. pp. 1–36. Recuperado de: https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:c3481d44-d136-4b72-873a-a50db9a2481b

Tang, Y., Sridhar, S., Thorson, E., & Mantrala, M. K. (2011). The Bricks That Build the Clicks: Newsroom Investments and Newspaper Online Performance. International Journal on Media Management, 13 (2), 107–128.

Van Dijk, T. (1997). Objetivos del análisis crítico del discurso; El estudio interdisciplinario de la noticia; Análisis crítico de noticias y Semántica del pánico en la prensa: <la invasión> tamil. En Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Paidós.

Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146-1151.

Zamith, R. (2016). On metrics-driven homepages: Assessing the relationship between popularity and prominence. Journalism Studies, 19(8), 1116-1137.

Zhu, Jian. (1992). Issue Competition and Attention Distraction: A Zero-Sum Theory of Agenda-Setting. Journalism & Mass Communication Quarterly, 69(4), 825-836.

Zunino, E., & Focás, B. (2018). El tratamiento informativo de la ´inseguridad´ en la Argentina: víctimas, victimarios y demandas punitivas. Comunicación y Sociedad, 31(3), 189-210.

Published

2020-05-14

How to Cite

Gomez Wagner, C. (2020). From Twitter to digital media: the Braian Gallo case: The tension between reporting and reproducing in a polarized electoral context. Question/Cuestión, 2(66), e459. https://doi.org/10.24215/16696581e459

Issue

Section

essays