Politics learning and digital technologies.

A possible typology in relation to uses and appropriations of social networks in youth organizations

Authors

  • María Florencia Pannunzio Centro de Estudios Sociales; Facultad de Humanidades; Universidad Nacional del Nordeste/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0001-5587-1936

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e472

Keywords:

Youth; Political socialization; social networks; connection.

Abstract

Political socialization in / with digital environments can be understood as those politics learnings that we be able to to reconstruct from various dimensions (political subjectivation, socialization, appropriation of technologies) that are part of our relation with digital social networks. Here we will present a typology of politics learning by young people within the context of two civil society organizations in the city of Corrientes (Argentina): Oajnu and Techo

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Florencia Pannunzio, Centro de Estudios Sociales; Facultad de Humanidades; Universidad Nacional del Nordeste/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Licenciada en Comunicación Social (UNNE). Doctoranda en Comunicación (UNLP). Auxiliar docente en Teorías de la Comunicación Social I (UNNE).

References

Campo Sánchez, C; Mansilla Morales, J. M. (2015) La socialización política en la sociedad del conocimiento. Revista Internacional de Tecnología, Conocimiento y Sociedad 4 (1), (pp. 57-67) https://journals.epistemopolis.org/index.php/tecnoysoc/article/view/896

Echeverría, M; Meyer, J. A. (2017) Internet y socialización política. Consecuencias en la participación juvenil. Anagramas. Vol 15, Num 30, pp. 29-50. DOI: 10.22395/angr.v15n30a1

Gordo López, Á.; et al (2018) Jóvenes en la encrucijada digital. Itinerario de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Ediciones Morata, Madrid, España.

Pariser, E. (2017) El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Editorial Taurus: España.

Reguillo, R (2017) Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. NED Ediciones. España.

Saintout, F (2011) Política y juventud: transformaciones en el cruce de siglos en M. C. Chardon, (coord.) Transformaciones del espacio público: los actores, las prácticas, las representaciones. Pp. 53-64. La Crujía: Buenos Aires.

Scolari, C; Wincour, R; Pereira, S.; Barreneche, C (2018) Alfabetismo transmedia, una introducción. Comunicación y Sociedad, 33, septiembre-diciembre, 2018, pp. 7-13.
Welschinger Lascano, N. (2015) Nuevas tecnologías digitales en acción: «Estar conectado» en la experiencia de jóvenes de sectores populares en el marco del Programa Conectar Igualdad en el Gran La Plata. En Astrolabio, Nueva Época. Nº 14. pps. 435-460. Disponible en: http://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/viewFile/11024/12053

Wincour, R. (2006) Internet en la vida cotidiana de los jóvenes. Revista Mexicana de Sociología. 68, N° 3 (julio-septiembre 2006) DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2006.003.6069

------------- (2009) Robinson Crusoe ya tiene celular. México: Siglo XXI Editores.

--------------(2018) Desafíos teóricos, políticos y metodológicos para abordar el estudio de la participación ciudadana en la convergencia mediática. En Revcom. Año 3, #6, julio de 2018. Encuentros. ISSN 2451-7836. Pp. 45-55.

Published

2020-06-30

How to Cite

Pannunzio, M. F. (2020). Politics learning and digital technologies.: A possible typology in relation to uses and appropriations of social networks in youth organizations. Question/Cuestión, 2(66), e472. https://doi.org/10.24215/16696581e472

Issue

Section

essays