Medición de relaciones entre organizaciones y públicos: un caso de análisis en la investigación pública universitaria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e429

Keywords:

measurement of relations; public relations; organizational communication; intangible resources.

Abstract

This article shares the process developed to measure the quality of the relationship between the Vice-rectory for Research of the University of Costa Rica (UCR) and its research community. The objective included to design a specific measurement instrument for this relationship, from the discipline of Public Relations, and to provide inputs for the improvement of efforts in institutional communication and decision-making. The research used documentary review, observations, and interviews to understand the context of the interactions; and compiled the opinion of researchers about their satisfaction with the relationship. The first phase showed that the office staff of the Vice-rectory prioritize the processes of promotion, creation, evaluation and registration of projects; but they do not make visible elements such as institutional promise, impartiality, credibility, or attention to conflicts, among others. The second phase concluded that 47% of the surveyed researchers are not satisfied with the relationship with dependency, while 28% are; that 22% do not know how often the Vice-rectory executes its actions; and that 30% believe that the department never or rarely take actions on the items evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margoth Mena-Young, Universidad de Costa Rica

Doctora en Comunicación por la Universidad de Málaga, España. Investigadora contratada del Centro de Investigación en Comunicación de la Universidad de Costa Rica (UCR). Coordinadora académica y profesora asociada de la concentración de Relaciones Públicas de la Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva de la UCR. Magister en Medios de Comunicación con énfasis en TIC y Licenciada en Relaciones Públicas.

References

Álvarez, A. (2010). Medición y evaluación de la Comunicación. Instituto de Investigación en Relaciones Públicas. http://investigacionrrpp.files.wordpress.com/2011/09/medicic3b3n-y-evaluacic3b3n-en-comunicacic3b3n-c3a1lvarez-nobell.pdf

AMEC (2019). Sitio web de la Association for the Measurement and Evaluation of Communication. https://prguidetomeasurement.org/

Capriotti, P. (2009). Branding Corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la identidad corporativa. Andros Impresores.

Cuenca, J. (2010). El análisis de la calidad de las relaciones en el ámbito de las Relaciones Públicas Aplicación de un modelo global de auditoría de Relaciones Públicas a la sociedad municipal 22@ del Ayuntamiento de Barcelona. (Tesis doctoral). Universitat Ramon Llull.

Fisec (2020) Sitio web del Foro Iberoamericano Sobre Estrategias de Comunicación. www.fisecinternacional.com
González, E. (2008). Percepción y uso de espacios madrileños (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/8115/1/T30517.pdf

Grunig, J. y Hon, L. (1999). Guidelines Measuring Relationships in Public Relations. Institute for Public Relations. https://www.instituteforpr.org/wp-content/uploads/Guidelines_Measuring_Relationships.pdf

Grunig, J. y Huang Y. (2000). From Organizational Effectiveness to Relationships Indicators: Antecedents of Relationships, Public Relations Strategies, and Relationship Outcomes. [Desde la eficacia organizacional hasta los indicadores de relaciones: antecedentes de las relaciones, estrategias de Relaciones Públicas, y resultados de relaciones] En: Ledingham J.A. y Bruning, S.D. (coord.). Public Relations as Relationship Management: A Relational Approach to the Study and Practice of Public Relations. Lawrence Erlbaum Associates.

Jo, S. (2003) Measurement of organization-public relationships: validation of measurement using a manufacturer-retailer relationship. [Medición de las relaciones organización-público: validación de la medición utilizando una relación fabricante-minorista] (Tesis doctoral) Universidad de La Florida.

Lindenmann, W. (1997). Guidelines and Standards for Measuring the Effectiveness of PR Programs and Activities. Institute for Public Relations (IPR). https://instituteforpr.org/wp-content/uploads/2002_MeasuringPrograms.pdf

Ledingham, J.A. (2003). Explicating Relationship Management as a General Theory of Public Relations. Journal of Public Relations Research 15(2), 181-198. Academia.edu

Ledingham, J.A. y Bruning, S.D. (2000). Public Relations as Relationship Management: A Relational Approach to the Study and Practice of Public Relations. [Las Relaciones Públicas como gestión de relaciones: Un enfoque relacional para el estudio y la práctica de las Relaciones Públicas]. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Matilla, K. (2007). Aportaciones para un modelo global de Planificación Estratégica en Relaciones Públicas y Comunicación Integral. Análisis de un caso: el uso de la Planificación Estratégica en algunas agencias y consultoras de Relaciones Públicas y Comunicación del estado español. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universitat
Ramon Llull. http://www.tdx.cat/TDX-1001107-131810

Michel, A. y Echeverría, M. (2009). La confianza en las organizaciones y la comunicación estratégica: Una experiencia desde la consultoría de Great Place to Work® Institute de México (137-154). En: J.A. Meyer (Coord.). Comunicación estratégica: Nuevos horizontes de estudio. Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla, A. C.

Míguez, I. (2016) La consideración de los públicos en las webs corporativas de las universidades españolas (205-217). En: María del Carmen Carretón (Coord.) La gestión de las relaciones con los públicos. Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas de España. http://airrpp.org/descargas/la-gestion-de-las-relaciones-con-los-publicos.pdf

Mena, M. (2015). La comunicación de la ciencia y la tecnología en los Trabajos Finales de Graduación: contribuciones y oportunidades desde la escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva de la Universidad de Costa Rica. En: Memoria del XX Congreso Nacional de Divulgación de la Ciencia y la Técnica, pp. 8-17. SOMEDICYT.

Méndez, F. y Ureña, Z. (2018) Investigar sobre Investigación: el aporte de los Trabajos Finales de Graduación de Licenciatura a la construcción deal campo académico de la Comunicación (Trabajo Final de Graduación). Universidad de Costa Rica.

Merco (2020) ¿Qué es Merco? https://www.merco.info/
Monge, P. y Contractor, N. (2003). Theories of communication networks [Teorías de redes de comunicación]. Oxford University Press.

Shanghai Ranking (2020) Academic Ranking of World Universities. http://www.shanghairanking.com/ARWU2020.html
Vicerrectoría de Investigación, UCR (2018). Sitio web institucional. https://vinv.ucr.ac.cr/es/organizacion-interna

Published

2020-10-06

How to Cite

Mena-Young, M. (2020). Medición de relaciones entre organizaciones y públicos: un caso de análisis en la investigación pública universitaria. Question/Cuestión, 2(67), e429. https://doi.org/10.24215/16696581e429

Issue

Section

Reports