The collective enunciation of the dead as a rewriting of Mexican history in Pedro Páramo by Juan Rulfo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e440

Keywords:

narración, transculturación, historia, violencia, oralidad

Abstract

 

The present work tries to glimpse the inscription vehicles of Mexican history in Pedro Páramo by Juan Rulfo, contemplating the European conquest, the caciquismo and the Zapatista revolution. It will be argued that the novel allows us to conceive the historical event from the constant return of the symbolic and effective violence exerted on the subaltern indian and peasant subjects, analyzing the way in which the enunciation of the dead reveals events hidden by the dominant discursive formations. In this sense, the oral accounts of the dead reveal what the written archive silences, calling into examination the exercise of colonial, ecclesiastical and cacical power, through formal transcultural strategies. In this way, the figuration of violence, carried out, among other resources, through the review of narrative parameters of the Western worldview and the inarticulate way of enunciation of the dead, is contrasted with the exotic and idyllic image of Latin America propelled by the writings of the Latin American boom, putting in question the precursor character on this that literary criticism usually grants to the novel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Florencia Naiman, Universidad de Buenos Aires

Estudiante de Letras en la Universidad de Buenos Aires, adscripta a Problemas de literatura latinoamericana A.

References

Arguedas, José María (2009). Los ríos profundos. Buenos Aires: Losada.

Arguedas, José María (1965). “El sueño del pongo”. Recuperado de: www.userpage.fu-berlin.de/vezquez/vazquez/arguedas.htm.

Ávila, F., Galindo Trejo, J., Poveda Ricalde, A. y Moreno, J. (2007). “Las civilizaciones mesoamericanas”. En Norma

Ávila Giménez (comp.), Breve historia de la astronomía en México (pp.9-22). México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

Cornejo Polar, Antonio (2003). Escribir en el aire. Lima: CELACP.

Foffani, Enrique (2012). “Pasaje a la(s) India(s). La escritura de las huellas del indio y sus mitos en la narrativa latinoamericana del siglo XX. (Rulfo, Arguedas, Roa Bastos, García Márquez)”. En: America Romana in coloquio Berolinensi: Beiträge zur transversalen Sektion II des XXXII. Deutschen Romanistentaages (pp. 257-280). Frankfurt: Peter Lang Internationales Verlag der Wissenschaften.

Fuentes, Carlos (1992). “Rulfo, el tiempo del mito”. En Claude Fell (coord.), Juan Rulfo Toda la Obra (pp.825-833). Madrid:Colección Archivos.

Rulfo, Juan (2012). Pedro Páramo. Buenos Aires: RM Verlag.

Lespada, Gustavo (1996). “Pedro Páramo o el poder de la escritura (Anfibología e incongruencia en la novela de Juan Rulfo)”. Revista semestral del Centro de Estudios Literarios de la UNAM, 7, pp. 61-78.

Lienhard, Martin (1992). “El substrato arcaico en Pedro Páramo: Quetzalcóaltl y Tláloc”. En Claude Fell (coord.), Juan Rulfo Toda la Obra (pp.842-850). Madrid:Colección Archivos.Rama, Ángel (2007). Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: El Andariego.

Roa Bastos, Augusto (1992). “Los trasterrados de Comala”. En Claude Fell (coord.), Juan Rulfo Toda la Obra (pp.801-807). Madrid:Colección Archivos.

Sahagún, Fray Bernardino de (2016). Historia de la conquista de México. El Libro XII de la Historia general de las cosas de la Nueva España. Buenos Aires: Corregidor.

Published

2020-10-14

How to Cite

Naiman, F. (2020). The collective enunciation of the dead as a rewriting of Mexican history in Pedro Páramo by Juan Rulfo. Question/Cuestión, 2(67), e440. https://doi.org/10.24215/16696581e440

Issue

Section

initiation to research