Text and electoral images:

The case of Cambiemos 2015

Authors

  • Mariano Cicowiez Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano; Facultad de Bellas Artes; Universidad Nacional de La Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) https://orcid.org/0000-0002-1251-0927

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e418

Keywords:

Spot, Photographs, Polysemy, Anchorage

Abstract

The subsidiary relation established between a visual/audiovisual artistic representation and the written text which joins them creates the opportunity to recognise the implication that both record systems have onto each other. The electoral images, whose circulation refers to the electoral campaign of Cambiemos Argentine political coalition in 2015, established a production structure for its photographs and television spots in view of an artistic mass media prototype, on the occasion of the combined exhibition of images and linguistic legends superimposed on the aforementioned devices. By means of a descriptive and interpretative semiotic study of Cambiemos productions, we expect to obtain an examination of the arrangement mechanisms order of the indicative productions that constitute the technical still and in motion images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Cicowiez, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano; Facultad de Bellas Artes; Universidad Nacional de La Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Degree in Social Communication, Faculty of Journalism and Social Communication, National University of La Plata (2013), Master in Aesthetics and Theory of Arts, Faculty of Fine Arts, National University of La Plata (2018) and Doctorate in Arts, Faculty of Fine Arts, National University of La Plata. Internal Doctoral Fellow of the National Council of Scientific and Technical Research (CONICET) based at the Institute of Argentine and American Art History (IHAAA-FBA-UNLP). 

References

Agamben, G. [1995] (2010). Homo Sacer I. El poder soberano y la nuda vida. Valencia, España: Pre-Textos.

Barthes, R. [1961] (1986). El mensaje fotográfico. En Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces (pp. 11-27). Barcelona, España: Paidós.

Bettetini, G. [1984] (1996). La conversación audiovisual. Problemas de la enunciación fílmica y televisiva. Madrid, España: Cátedra.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Casetti, F. y di Chio, F. [1990] (2014). Cómo analizar un film. Barcelona, España: Paidós.
Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción. Barcelona, España: Paidós.

Filinich, M. I. (1998). El sujeto de la enunciación. En Enunciación (pp. 37-48). Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona, España: Paidós.

Gubern, R. (1974). Mensajes icónicos en la cultura de masas. Barcelona, España: Lumen.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Buenos Aires Argentina: Anagrama.

Metz, C. (1991). Cuatro pasos en las nubes, (vuelo teórico). En L’ énonciation impersonnelle, ou le site du film. Francia: Meridiens Klincksieck (Apunte de Cátedra). Comunicación y Cultura. Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina.

Peirce, C. S. [¿1897-1903?] (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Péninou, G. (1972). Física y metafísica de la imagen publicitaria. En AA.VV., Análisis de las imágenes (pp. 116-135). Buenos Aires, Argentina: Tiempo Contemporáneo.

Prensa PRO (2015a). Pobreza Cero en Argentina. [Spot]. Recuperado de https://youtu.be/AE6b4-K6jTA

Prensa PRO (2015b). Folleto [propaganda]. Material gráfico distribuido en la vía pública.

Prensa PRO (2015c). Con Viviana y Florencia en Tucumán. [Spot]. Recuperado de https://youtu.be/K06jvbLyQDQ

Prensa PRO (2015d). Con Estela en Concordia. [Spot]. Recuperado de https://youtu.be/MkEdN5ynM_I

Prensa PRO (2015e). Con Graciela en Avellaneda. [Spot]. Recuperado de https://youtu.be/rQhEvKyOPus

Rosanvallon, P. (2009). La legitimidad democrática. Imparcialidad, reflexividad, proximidad. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Schaeffer, J.- M. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid, España: Cátedra.

Verón, E. (1996). De la imagen semiológica a las discursividades. El tiempo de una fotografía. En I. Veyrat- Masson y D. Dayan (Comps.), Espacios públicos en Imágenes (pp. 47-71). Barcelona, España: Gedisa.

Published

2020-10-28

How to Cite

Cicowiez, M. (2020). Text and electoral images:: The case of Cambiemos 2015. Question/Cuestión, 2(67), e418. https://doi.org/10.24215/16696581e418

Most read articles by the same author(s)