Analysis of a media event in Uruguay

Football, myths and social imaginary.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e521

Keywords:

Media event, Media ceremony, Social imaginary, Uruguayan myths, Football and Politics.

Abstract

In this paper I analyze the television broadcasting of the tribute made to the Uruguayan football team for being among the top four in the 2010 World Cup in South Africa, an event that was the symbolic starting point for the reconciliation of Uruguayan society with its football team, whose effects last until the present time. This analysis is based on the theoretical perspective of Dayan and Katz (1995/1992) around the "media events". I also inquire about the myths of the Uruguayan social imaginary staged in this media event. In this way, from the analysis of this secondary audiovisual document, I conclude that it effectively has all the characteristics of “media events”, as well as the myths “of consensus” and “from a country of educated citizens” can be identified in it, as well as the miths “from the Maracaná” and the “garra charrúa”, thus combining politics and football as fundamental religious expressions of contemporary Uruguayan.

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Author Biography

Gastón Yací Amen Rodríguez, Universidad de la República

Docente e investigador del Departamento de Teoría de la Comunicación del Instituto de Comunicación de la Facultad de Información y Comunicación de la Universidad de la República. Profesor de Sociología y Teoría Social del Instituto de Profesores Artigas del Consejo de Formación en Educación. Licenciado en Sociología por la Universidad de la República (2006). Magíster en Sociología por la Universidad de la República (2016). Doctorando en Ciencias Sociales en la Universidad de Buenos Aires. Recientemente ha publicado el libro Informativos y cárceles. Un estudio de la cobertura de los informativos centrales de la televisión abierta uruguaya de la «crisis carcelaria» del 2012 (Ediciones Universitarias, 2019) con el apoyo de la Comisión Sectorial de Investigación Científica (CSIC) de la Universidad de la República. Actualmente desarrolla el proyecto de investigación De ascensos y caídas: un análisis del imaginario social uruguayo contemporáneo a través de dos casos mediáticos en el marco del Programa Iniciación a la Investigación de CSIC. Sus estudios se desarrollan mayormente en el campo de la Sociología de la Comunicación. Líneas de investigación principales: informativos televisivos, casos mediáticos, imaginario social uruguayo.

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Published

2021-02-04

How to Cite

Amen Rodríguez, G. Y. (2021). Analysis of a media event in Uruguay: Football, myths and social imaginary. Question/Cuestión, 3(68), e521. https://doi.org/10.24215/16696581e521