Kissing by cell phone. Artifacts and cultural consumption in the everyday management of social ties during the Covid-19 pandemic.

Authors

  • Paula Simonetti Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) https://orcid.org/0000-0001-8924-0358

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e526

Keywords:

cultural consumption, pandemic, cultural practices, ethnography, lockdown

Abstract

During 2020, millions of people were force to confinment due to the lockdown measures implemented to manage the COVID-19 pandemic. The global health crisis had social, economic, political and emotional effects and disrupted even our most basic and automated routines. In this paper we explore, from a socioanthropological perspective, the uses of technological artifacts and the role of cultural consumption and practices in the daily life of middle class people in Buenos Aires and Montevideo, for the management and reinvention of social relations, in an uncertain context that threatened people's ontological certainties. Thus, we will show the forms taken by cultural practices in order to manage the double threat caused by the saturation of socio-affective ties "inside" the home, and the absence of encounters in co-presence with those "outside". The analysis is based on ethnographic materials produced by a team of researchers, graduate and undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Simonetti, Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Magíster en Sociología de la Cultura y Análisis cultural, Instituto de Altos Estudios Sociales (IDAES-UNSAM). Becaria doctoral CONICET en Sociología. Especialista en Gestión cultural (Udelar). Licenciada en Letras (Udelar). Integrante del Núcleo de Estudios en Comunicación y Cultura (IDAES-UNSAM). Investiga consumos y prácticas culturales, trabajo cultural y políticas culturales en Uruguay y Argentina.

References

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.

Cervio, A. (2020). En cuarentena, en casa. Prácticas y emociones durante el Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio por COVID-19 en hogares urbanos de Argentina. DOI: 10.13140/RG.2.2.17859.43045.

De Certeau, M. (1996). La Invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana. Departamento de Historia : Centro Francés de Estudios Mexicanos y Centroamericanos ; Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Douglas, M. (2008). Estilos de pensar: Ensayos críticos sobre el buen gusto. Gedisa.

Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2015). Autoetnografía: Un panorama. Astrolabio, 14, 249-273.

Focas, B. M. (2020). Las audiencias en tiempos de pandemia. Universidad de la Frontera, 45-55.

Kozinets, R. V., Dolbec, P.-Y., & Earley, A. (2014). Netnographic Analysis: Understanding Culture Through Social Media Data. En U. Flick, The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis (pp. 262-276). SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446282243.n18

MacDonald, S. (2020). What Do You (Really) Meme? Pandemic Memes as Social Political Repositories. Leisure Sciences, 1-9. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1773995

Moguillansky, M. (2019). Dossier Prácticas, consumos y políticas culturales (Vol. 24). Papeles de Trabajo. Idaes. Unsam Edita.

Moguillansky, M. (2020). Práticas culturais, além da distinção: Novas abordagens teóricas. Estudos de Sociologia, 25(48).

Murillo, C. (2020, abril 2). Mamá está en una reunión: Doble jornada laboral en casa. La Izquierda Diario. http://www.laizquierdadiario.com/Mama-esta-en-una-reunion-doble-jornada-laboral-en-casa

Pauls, A. (2018). Trance: Un glosario (Primera edición). Ampersand.

Scholten, H., Quezada-Scholz, V., & Salas, G. (2020). Abordaje psicológico del COVID-19: Una revisión narrativa de la experiencia latinoamericana. Revista Interamericana de Psicología, 24, 1-24.
Sistema Nacional de Información Cultural. (2017). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2017 (p. 42). SINCA.

Werneck, A. (2020). Graça em tempos de desgraça? A jocosidade como operador da crítica nos memes na pandemia. DILEMAS: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social –, 1-16.

Winocur, R. (2010). Robinson Crusoe ya tiene celular: La conexión como espacio de control de la incertidumbre. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa, Siglo Veintiuno.

Winocur, R. (2019). La tribu de los memes. Un territorio virtual de inclusión-exclusión entre los adolescentes. Comunicación y Sociedad, 1-22. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7327

Published

2021-02-25

How to Cite

Simonetti, P. (2021). Kissing by cell phone. Artifacts and cultural consumption in the everyday management of social ties during the Covid-19 pandemic. Question/Cuestión, 3(68), e526. https://doi.org/10.24215/16696581e526