Canon, semiosis and derivative Works: Harry Potter’s fan films
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e584Keywords:
Fandom, Harry Potter, canon, derivative works, creative practicesAbstract
Within the field of studies about Harry Potter’s fandom, the practice of fan films has been barely studied. Our investigation will take these derivative works based on J. K. Rowling’s fiction as the object of study. We made a contrastive study that takes into consideration a) a websearch and semiotic analysis of fan films and b) a revision of fans comments about such films. We were able to identify a series of characteristics which differentiate fan films from other kinds of fan works: a more flexible relation with canon since these films take into consideration Rowling’s writings as well as official cinematic adaptations of her novels; also, we identified a few thematic centers of interest. This study shows that these films insertions within the transmedia narrative is produced by a series of negotiations with canon and fanon.
Downloads
References
Acosta, N. (productor y director). (2011). The Battle of Hogwarts [serie web]. Unrendermedia.
Aguirre García, J. (2012). Respecto a las Indizaciones e Indexaciones. Revista científica de Ciencias Médicas, 15 (1). Recuperado de: https://cutt.ly/Rj8AsYE
Boerger, M. y Boerger, C. (productores y directores). (2018-2019). The Conspiracy of Wyrm [serie web]. Optio Productions.
Bosch, K. y Lorenzo, J. (productores y directores). (2018). If your Cuban Abuela was a Teacher at Hogwarts [película]. Exit Game LA. Recuperado de: https://youtu.be/zx9GOlytDtA
Cart, M. y Jenkins, C. A. (2006). The Heart Has Its Reasons: Young Adult Literature
with Gay/Lesbian/Queer Content, 1969–2004. New York, EUA: Scarecrow.
Casetti, F. y Di Chio F. (1991). Cómo analizar un film. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Columbus, C. (director). (2001). Harry Potter and the Philosopher's Stone [película]. Reino Unido: Warner Bros. Pictures.
Cuestas, P. (2014). Conociendo el mágico mundo de Harry Potter: Sus fans, la relación con la obra y los vínculos que se tejen en el club de lectores (Trabajo final de grado). Recuperado de: https://cutt.ly/Uj77SJ4
Cuestas, P. (2016). Entre libros, túnicas y varitas: Desbordando el mágico mundo de Harry Potter. El Toldo de Astier, 7 (12), 48-5. Recuperado de: https://cutt.ly/dj77DmI
De Certau, M. (2000). La invención de lo cotidiano 1. Artes del hacer. México: Universidad Iberoamericana.
Denzin, N. y Lincolin, Y. (2011). Manual de la investigación cualitativa. Volumen I: El campo de la investigación cualitativa. Madrid: Gedisa.
Derecho, A. (2006). Archontic Literature: A Defnition, a History, and Several Theories of Fan Fiction. En Hellekson, K. y Busse, K. (coord). Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays (pp. 61–78). New York, EUA: McFarland & Company.
Doyen, B. (director). (2016). The Tale of the Three Brothers [película]. New England School of Communications. Recuperado de: https://youtu.be/dPKpDo_kGVI
Fiore, G. (director). (2016), The Day the Muggles Found Out. [película]. Flower Power Films. Recuperado de: https://youtu.be/ZpP3jm03IBw
Fonsalido, E (2018). Canon. En López Casanova, M. y Fonsalido, M. E. (coord.), Géneros, procedimientos, contextos (pp. 173-177). Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Foucault, M. (1969). ¿Qué es un autor? Conjetural, 4, 87-111.
Gagliardi (2020). Ecos de una saga: aproximaciones a Harry Potter. La Plata, Argentina: Edulp.
Gagliardi, L. (2018). Notas sobre los modos de leer y escribir en torno a Harry Potter. Catalejos, 3 (6), 141-173. Recuperado de: https://cutt.ly/mj8Aawa
García de Pablo, B. (2011). Los trabajos de fans como crítica (Tesis de Maestría). Recuperado de: https://www.scipedia.com/public/Garcia_de_Pablos_2011a
Gregory, M. (12 de septiembre de 2017). My Immortal: why the famously awful Harry Potter fanfiction isn't bad at all. The Guardian. Recuperado de: https://cutt.ly/4j8FO3A
Hawkins, C. (directora). (2012). The Tale of the Three Brothers [película]. Forbidden Orchard Productions. Recuperado de: https://youtu.be/zPhGI5xFlv4
Heyman, D. (productor) y Yates, D. (director). (2011). Harry Potter and the Deathly Hallows part 2 [película]. Reino Unido: Warner Bros. Pictures.
Heyman, D. (productor) y Newell, M. (director). (2005). Harry Potter and the Goblet of Fire [película]. Reino Unido: Warner Bros. Pictures.
Heyman, D. (productor) y Yates, D. (director). (2007). Harry Potter and the Order of the Phoenix [película]. Reino Unido: Warner Bros. Pictures.
Heyman, D. (productor) y Yates, D. (director). (2010). Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 [película]. Reino Unido: Warner Bros. Pictures.
Jenkins, H. (2008). Convergence cultura. La cultura de la convergencia en los medios de comunicación. Paidós.
Joyner, B. (directora). (2016). Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Battle at Diagon Alley [película]. The Big City Sendout. Recuperado de: https://youtu.be/jdAh65Gz-Zw
Maker (director). (2014). Harry Potter Cyber Punk Adventure: The 1980's Anime [película]. Nacho Punch. Recuperado de: https://youtu.be/wWu_iRuBjKs
Pezzato, G. (director). (2017). Voldemort: Origins of the Heir [película]. Triangle Films. Recuperado de: https://youtu.be/C6SZa5U8sIg
Romano, A. (2016). Canon, fanon, shipping and more: a glossary of the tricky terminology that makes up fan culture. Vox [en línea]. Recuperado
Rowling, J. K. (2001). Fantastic Beasts and Where to Find Them. Londres, Reino Unido: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (2005). Harry Potter and the Half-Blood Prince. Londres, Reino Unido: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (2007). Harry Potter and the Deathly Hallows. Londres, Reino Unido: Bloomsbury.
Rowling, J. K. (2008). The Tales of Beedle the Bard. Londres, Reino Unido: Arthur A. Levine Books.
Sánchez, M. et al (directores). (2017). Le Maitre de la Mort [película]. PotterShow. Recuperado de: https://youtu.be/406OZJ4YQHI
Sanzi, Alexis (director). (2016). Harry Potter en Argentina. Ale Sanzi [película]. Recuperado de: https://youtu.be/p5hfF9BQ64Y
Scolari, C. (2012). Prólogo. El texto DIY (Do It Yourself). En Scolari, C. y Carlón, M. (comp.), Colabor_arte. Medios y arte en la era de la producción colaborativa (pp. 7-42). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Madrid, España: Deusto.
Sheperd, S. (directora). (2017). Mischief Managed [película]. Foregone Films. Recuperado de: https://youtu.be/Lj6O_8sbxiY
Spinder, N. (director). (2015). The Wand [película]. SpinderManFilms.
Stasi, M. (2006). The Toy Soldiers from Leeds: The Slash Palimpsest. En Hellekson, K. y Busse, K. (coord), Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays (pp. 112-133). New York, EUA: McFarland & Company.
Stein, L. y Busse, K. (2017). Limit Play: Fan Authorship between Source Text, Intertext, and Context. En: Busse, K (ed.), Framing Fan Fiction: Literary and Social Practices in Fan Fiction Communities (pp. 121-139). Iowa, EUA: University of Iowa Press.
Stodolney, D. (director). (2011). Harrey Podder: Say the Magic Word [película]. Stodoe. Recuperado de: https://youtu.be/6iZN_5j3KUA
Suárez, M. (directora). (2017). Atrapada en el mundo de Harry Potter. Mica Suárez. Recuperado de: https://youtu.be/i-5xhMyGi58
Tosenberger, C. (2008). Homosexuality at the Online Hogwarts: Harry Potter Slash Fanfiction. Children's Literature, 36(1), 185-207.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Zagri, J. (productor y director). (2012). Dumbledore y Grindelwald: For the Greater Good [película]. Broad Strokes Productions. Recuperado de: https://youtu.be/OGHBwk0quxs
Zagri, J. (productor y director). (2016). Snape and the Marauders [película]. Broad Strokes Productions. Recuperado de: https://youtu.be/EmsntGGjxiw
Zagri, J. (productor y director). (2018-presente). The Great Wizarding War [serie web]. Broad Strokes Productions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.