Usabilidad de aplicaciones móviles para pedidos a domicilio: COVID-19 y emergencia sanitaria en Guayaquil

Authors

  • Wellington Remigio Villota Oyarvide Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
  • Sully Cristina Parrales Herrera Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e551

Keywords:

usability, mobile apps, users, ISO/IEC 25010, coronavirus

Abstract

The article proposes an analysis of the usability of the most used mobile applications for home orders in the Ecuadorian city of Guayaquil, in the face of the health emergency and mobility restriction generated by COVID-19. The study applies the six indicators established by the ISO / IEC 25010 standard to determine the degree of usability of a product. An exploratory research was conceived within the quantitative and qualitative perspectives, which used the deductive theoretical method and the empirical method of inquiry. As data collection techniques, surveys were applied to a sample of 280 users, residents in the northern sector of Guayaquil, and interviews with experts. It was concluded that the studied applications comply with the usability standards proposed by the ISO / IEC 25010 standard.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de Regulación y Control de las Telecomunicaciones (2019). Estadísticas. Recuperado de www.arcotel.gob.ec/estadisticas2/

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas: Exísteme ac.

Baharuddin,R., Singh, D. y Razali, R. (2013). Usability dimensions for mobile applications-a review. Research Journal of Applied Sciences,

Engineering and Technology, 5(6), 2225-2231.

Behar Rivero, D. (2008). Metodología de la Investigación. Bogotá, Colombia: Editorial Shalom.

Bevan, N. (1999). Quality in use: Meeting user needs for quality. Journal of System and Software, 49(1), 89-96.

Bevan, N (2006). Practical Issues in Usability Measurement. Interactions, 13(6), 42-43.

Comisión Económica para América Latina y El Caribe. (2020). Diálogo de alto nivel. Tecnologías digitales en tiempo de Covid-19. Recuperado de https://www.cepal.org/es/presentaciones/dialogo-alto-nivel-tecnologias/digitales-tiempos-covid-19

Coirsaris, C.K. y Kim, D.J. (2011). A Meta-Analytical Review of Empirical Mobile Usability Studies. Journal of Usability Studies, 6(3), 117-171.

Doctor Tecno. (2020, 17 de marzo). Estas aplicaciones móviles están funcionando en Ecuador ante la emergencia sanitaria y restricción de movilidad por el coronavirus Covid-19. El Universo. Recuperado de: https://www.google.com/amp/s/www.eluniverso.com/noticias/2020/03/17/nota/7785399/apps-moviles-comida-ecuador-salud-coronavirus-decreto%3famp

Enriquez, J. y Casas, S. (2014). Usabilidad en Aplicaciones Móviles. Informes Científicos-Técnicos UNPA, 5(2), 25-47.

Hornbæk, K. (2006). Current practice in measuring usability: challenges to usabilitu studies and research. International Journal of Human-Computer Studies, 64(2), 79-102.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (2020). ¿Cómo estamos los ecuatorianos? Recuperado de: https://www.ecuadorencifras.gob.ec//documentos/web-inec/ECV/ECV_2015/

ISO International Standard, ISO/IEC 25010 (2019). Norma ISO. Recuperado de: https://iso25000.com/index.php/normas-iso-25000/iso-25010

ISO International Standard, ISO 9241-11 (1998). Ergonomic requirements for office work with visual display terminals- Part 11: Guidance on usability.

Macleod, M. y Rengger, R. (1993). The development of DRUM: A Software Tool for Video-assisted Usability Evaluation. People and Computers VIII, Proceedings of the BCS HCI'93. Loughborough, UK.

Macleod, M., Bowden, R., Bevan, N. Y Curson, I. (1997). The MUSIC performance Measurement Method. Behaviour and Information Tecnology, 16(4-5), 279-293.

Meneses, M.D. y Martín, J. (2016). Medios de comunicación impresos y realidad aumentada, una asociación con futuro. Arbor, 192(177), 1-16. Doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.777n1008

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Infomación. (2020). Mintel pide garantías para la no suspensión del servicio de telefonía móvil e internet. Recuperado de https://www.telecomunicaciones.gob.ec/mintel-pide-garantias-para-la-no-suspension-del-servicio-de-telefonia-movil-e-internet/

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Infomación. (2020). Las Telecomunicaciones aportan a mejorar la calidad de vida de los ecuatorianos. Recuperado de https://www.telecomunicaciones.gob.ec/las-telecomunicaciones-aportan-a-mejorar-la-calidad-de-vida-de-los-eciatorianos/

Montero, H. y Hernández, F.J. (2003). Guía de evaluación heurística de Sitios Web. No solo usabilidad, (2). Recuperado de www.nosolousabilidad.com

Nielsen, J. (1994). Usability Engineering. Washington: Elsevier.

Nielsen, J. (2012). Usabilidad 101: Introducción a la usabilidad. Grupo Nielsen Norman. Recuperado de https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

Orozco, M. (2020, 16 de marzo). Empresas se suman para impulsar acciones digitales para enfrentar el covid-19. El Comercio. Recuperado de https://www.elcomercio.com/actualidad/empresas-acciones-digitales-coronavirus-ecuador.html

Ortiz-Zambrano, J., Chávez-Cujilan, Y., Toapanta-Bernabe, M.C. y Lino-Castillo, K.N. (2017). La usabilidad y accesibilidad: Estudio de guías para aplicaciones en dispositivos móviles. Ciencias Informáticas, 3(3), 1181-1209.

Perurena, L. y Moráguez, M. (2013). Usabilidad de los sitios web, los métodos y las técnicas para la evaluación. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 24 (2), 176-194.

Yanquén Ramirez, C.A. y Otálora Luna, J.E. (2015). Evaluación de usabilidad en aplicaciones educativas móviles. Revista Vínculos, 120.

Published

2021-09-07

How to Cite

Villota Oyarvide, W. R., & Parrales Herrera, S. C. (2021). Usabilidad de aplicaciones móviles para pedidos a domicilio: COVID-19 y emergencia sanitaria en Guayaquil. Question/Cuestión, 3(69), e551. https://doi.org/10.24215/16696581e551