The uncanny in the representation of provincial spaces:
La mujer sin cabeza by Lucrecia Martel
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e536Keywords:
Argentine contemporary cinema; Argentine provinces; the uncanny; indigenous communities.Abstract
“La mujer sin cabeza” (2008) by the Argentine director Lucrecia Martel is designed as a “horror movie” and is based on an oral story from the Argentine northwest about souls. From this starting point, I am interested in investigating the idea of "the uncanny" in the film, following some proposals from the text "The uncanny" by Freud.
I will analyze two aspects of "the uncanny" in the representation of certain provincial places. On the one hand, I propose that the film unfolds a work on the uncanny of certain mechanisms of erasure of history. These mechanisms are perceived through the forgetfulness about the foundational accident that opens the film and functions as a leitmotif on which the story revolves: in those provincial places there is an emphasis on working with the silence, the unsaid, the absence, and the anonymity. On the other hand, I investigate the representation of provincial spaces marked by the uncanny of the power relations that are established there. Thus, I propose that the film works with the ideas of the "ghost" and the "spectral": there are historically homogenized and invisible voices there.
Finally, I wonder about the intervention of Lucrecia Martel in the Argentine cultural field in relation to the representation of these provincial places, and I propose to think about Martel's film project from an omnipresent interest in certain contemporary conflicts that various indigenous communities are going through in different provinces Argentines.
Downloads
References
Algarín Navarro, F. y Granda, M. (2011). Entrevista con Lucrecia Martel. Lumiere. 1, 87-91.
Andermann, J. (2012). New Argentine Cinema. [Nuevo cine argentino]. London: I. B. Tauris.
Benjamin, W. (2000). Sobre el concepto de historia (pp. 55-68). En La dialéctica en suspenso. Santiago de Chile: Arcis-LOM.
Derrida, J. (1995). Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva
internacional. Madrid: Trotta.
Enríquez, M. (17 de agosto de 2008). La mala memoria. Radar. Recuperado de
https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-4766-2008-08-17.html
Freud, S. (2009). Lo ominoso. En: Obras completas (pp. 215-252). Vol. XVII. Buenos Aires:
Amorrortu.
Harvey, H. (Director). (1962). Carnival of Souls.
Martel, L. (Directora). (2008). La ciénaga.
----------------------------. La mujer sin cabeza. (2001).
----------------------------. (2004). La niña santa.
----------------------------. (2010). Nueva Argirópolis.
Chocobar. Presentación de Lucrecia Martel en el Festival de Locarno 2020. (2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=8O4R3lazLAI
--------------------. Rey muerto. Instituto Nacional de Cinematografía y Artes Audiovisuales,
1995.
Martel, L. (2013). Territorios transitables. En: Ingrassia, Franco (comp.). Estéticas de la dispersión (pp. 67-76). Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Martin, D. (2016). The Cinema of Lucrecia Martel. [El cine de Lucrecia Martel]. Manchester: Manchester University Press.
Page, J. (2009). Crisis and Capitalism in Contemporary Argentine Cinema. [Crisis y capitalismo en el cine contemporáneo argentino]. Durham: Duke University Press.
Wolf, S. (18 de julio de 2011). Sistemas de encierros: el lugar en el cine de Lucrecia Martel. Revista Ñ. Recuperado de http://www.clarin.com/rn/ideas/Sistema_de_encierros-_El_lugar_en_el_cine_de_Lucrecia_Martel_0_rJjCik6vXx.html
Williams, R. (2002). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.