The The case of multiple adaptations.

The Sherlock Holmes universe, brought to the small screen

Authors

  • Vanesa Paola Mazzeo Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e548

Keywords:

Audiovisual adaptations, Sherlock Holmes, narrative elements, consumer practices

Abstract

Since 1900, when the first audiovisual production with the name Sherlock Holmes Baffled was released, not only were the canonical characters of the 60 cases written by Sir Arthur Conan Doyle adapted and modernized, but they were also crossover with other stories and even incorporated new members to the family.  To analyze audiovisual adaptations of the stories of the detective only consultant in the world, you needed: select some of the productions and a set of concepts on which to work.

We will take into consideration four audiovisual adaptations: Sherlock Holmes (Granada), Sherlock, Elementary and Enola Holmes. These productions are related to different moments of the small screen and serve as an excuse to analyze and compare how the elements of the narrative universe of the Holmesian canon have been modified and updated based on five variables: the events, the characters, the time, the narrative universe and consumer practices, always taking into account the context in which the adaptations of the canon were released.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bradbeer, H. (director). (2020). Enola Holmes [tv movie]. Legendary Entertainment / PCMA Productions

Baricco, A. (2009). Los Bárbaros. Ensayo sobre la mutación. Barcelona: Anagrama.

Botta, G. (2010). Audiovisual intervenido. La televisión y los usuarios a partir de las nuevas tecnologías. [Tesis de grado] Universidad Nacional de Rosario

Cabrera Escobar, L. P. (2017). Audiencia y fandom televisivo en la web social. [Tesis doctoral] Universidad autónoma de Barcelona.

Carlón, M. (2011). Entre el cine y la televisión.Interdiscursividad antes de la transmedialización en las series americanas de televisión. En M. Perez-Gomez, Previously on. Estudio interterdisciplinarios sobre ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la televisión (págs. 323-338). Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.

García Martínez, A. N. (2014). El fenómeno de la serialidad en la tercera edad de oro de la televisión. EDUSC.

Mittell, J. (2013). Complex TV. New York: New York University Press. Recuperado en http://mcpress.media-commons.org/complextelevision/

Neira, E. (2020). Streaming Wars. La nueva televisión. Barcelona: Editorial Planeta.

Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas. O como se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona: Gedisa editorial.

Saló Benito, G. (2019). Los formatos de televisión en el mundo. De la globalización a la adaptación local. Análisis de formatos nórdicos. [Tesis doctoral] Universidad Complutense de Madrid.

Scolari, C. (2008). Hacia la hipertelevisión. Hacia la hipertelevisión. Diálogos de la comunicación. Diálogos de la comunicación, 77.

Vertue, S & Moffat, S. (productor y guionista). (25 de julio de 2010). Study in Pink (Temporada 1, episodio 1) [episodio de miniserie]. En Vertue, S & Cameron, E. (productores), Sherlock, Hartswood Films.

Vertue, S Gatiss, M & Moffat, S. (productor y guionistas). (1 de enero de 2016). The Abominable Bride (episodio especial) [episodio de miniserie]. En Vertue, S & Cameron, E. (productores), Sherlock, Hartswood Films.

Published

2021-09-07

How to Cite

Mazzeo, V. P. (2021). The The case of multiple adaptations.: The Sherlock Holmes universe, brought to the small screen. Question/Cuestión, 3(69), e548. https://doi.org/10.24215/16696581e548

Most read articles by the same author(s)