ESI in my school?

Practices, representations and meanings about the implementation of CSE in a public school

Authors

  • Giuliana Castiglia Unicen

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e674

Keywords:

Comprehensive Sex Education, Family, School, Anthropology

Abstract

This article shows part of the results that emerge from a research carried out for the Bachelor's thesis in Social Anthropology of the Faculty of Social Sciences (UNICEN). The objective in this work is to analyze and identify, from an anthropological study perspective, how the insertion of the theme of Comprehensive Sexual Education (CSE) is carried out in a public elementary school in the city of Olavarría, in the centre of the province of Buenos Aires, Argentina.

            Through a qualitative study methodology, based on conducting participant observations and formal and informal interviews, we accessed a set of practices, representations and discourses that circulate and are reproduced in the school on this subject, within the framework of the relationships established between institutional authorities, on the one hand; and the fathers, mothers and other adults responsible for the students, on the other. Its analysis allowed us to understand how school actors incorporate CSE into their curricular designs, what are the methodological strategies implemented, as well as what are the assumptions and prejudices that circulate on the subject of sexuality and the role that the school and its teachers play in the task of addressing CSE content. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansart, Pierre. (1989). Ideologías, conflictos y poder. Premia, México.

Bolívar Botía, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación.

Guber, Rosana. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. 1a edición en Editorial Paidós.

Gravano, Ariel. 2005. "Imaginarios sociales de la ciudad media: emblemas, fragmentaciones y otredades urbanas". Compilador. 1a ed- Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Cerletti, Laura B. (2009). "Familias y escuelas: aportes de una investigación etnográfica a la problematización de supuestos en torno a las condiciones de escolarización infantil y la categoría "familia". Intersecciones en Antropología 11: 185-198. ISSN 1666-2105 Copyright © Facultad de Ciencias Sociales - UNCPBA - Argentina

Cerletti, Laura B.; Santillán, Laura y Neufeld, Maria Rosa. (2015). "Escuelas, familias y tramas sociourbanas: entrecruzamientos en contextos de diversidad y desigualdad" Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. especial.

Ministerio de Educación de la Nación. 2009. Educación sexual integral para la educación primaria: contenidos y propuestas para el aula. Coordinado por Marina Mirta. - 1a ed. - Buenos Aires.

Neufeld, M. R. (2000). Familias y escuelas: la perspectiva de la antropología social. Revista Ensayos y Experiencias, 36, 3-13.

Santillán, L., & Cerletti, L. (2011). Familias y escuelas: repensando la relación desde el campo de la Antropología y la Educación. Boletín de Antropología y Educación, 3(7), 7-16.

Cerletti, L., & Santillán, L. (2015). Sobre las formas “correctas” de ser familia: lineamientos hegemónicos y prácticas cotidianas en torno a la crianza y educación infantil. In 4tas Jornadas de Estudios sobre la Infancia.

Ramírez, V. D. (2013). Educación sexual integral en la Escuela Secundaria: posibilidades, límites y tensiones (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación).

Rockwell, Elsie. La experiencia etnográfica: historia y cultura en procesos educativos. Buenos Aires: Paidós, 2009.

Sinisi, Liliana. (2007). "El aporte de la investigación antropológica en educación y su incidencia en la evaluación de políticas educativas y programas "innovadores". En: Prensa , Revista REDiparc, Pcia. de Buenos Aires.

Taylor S.J y Bodgan R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Editorial Paidós. 1°ed., Barcelona.

Wainerman, C., Di Virgilio, M. M., & Chami, N. (2008). Escuela y la educacion sexual, la. Ediciones Manantial.

Published

2022-05-10

How to Cite

Castiglia, G. (2022). ESI in my school? Practices, representations and meanings about the implementation of CSE in a public school. Question/Cuestión, 3(71), E674. https://doi.org/10.24215/16696581e674