Educational intervention for the improvement of linguistic and communication skills of university students

Authors

  • Leticia Peraza Cárdenas Universidad Autónoma de Occidente
  • Abel Antonio Grijalva Verdugo Universidad de Occidente http://orcid.org/0000-0001-8828-7269

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e752

Keywords:

University teaching, research action, University Education, Assertive Communication, language skills

Abstract

This paper reports the findings of an educational intervention aimed at improving the linguistic and communication skills of university students from a person-centered pedagogical approach. The intervention device is made up of semi-structured interviews (pre-active and post-active) and surveys; The data collection instruments were administered during 40 work sessions and a total of 46 university students enrolled in a Communication Sciences educational program at an institution of northwestern Mexico. For the presentation of the results, content analysis and axial coding were used, it is observed that the intervention aimed at favoring the linguistic and communicative skills of the student group is efficient when working with person-centered approaches rather than those focused on the academic content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leticia Peraza Cárdenas, Universidad Autónoma de Occidente

Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Occidente en 2002. Cuenta con estudios de Maestría en Comunicación Organizacional por la Universidad Autónoma de Occidente y se Doctoró en Desarrollo Humano y Educación por el Centro Universitario Mar de Cortés. Actualmente es docente adscrita al Programa Educativo de Ciencias de la Comunicación desde 2006.

Abel Antonio Grijalva Verdugo, Universidad de Occidente

Es profesor investigador de tiempo completo del Departamento de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Occidente (México). Realizó sus estudios de doctorado en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Sinaloa en el área de educación y sociedad. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Nivel I. Es miembro del cuerpo académico "Sociedad y Cultura". En docencia imparte cátedras sobre metodología de las ciencias, educación y comunicación educativa en licenciatura, maestría y doctorado. Fue acreedor de la Beca Postdoctoral de excelencia “Merit” del Gobierno de Canadá, a través del Fondo de Investigación del Ministerio de la Enseñanza Superior de Quebec (Ministère de l'Éducation et de l'Enseignement supérieur du Québec), para realizar investigación en McGill University durante 2017. 

References

Álvarez, A. (2011). Textos sociolingüísticos. Venezuela: Publicaciones vicerrectorado académico.

Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar (Vol. 4). Buenos Aires: Aique.

Berrío, M. (2019). Habilidades lingüísticas y Rendimiento académico de estudiantes del Programa de Estudios Básicos de la Universidad Ricardo Palma. Recuperado de https://acortar.link/DNN6gg

Calua, M. R. C., Hernández, Y. L. D., & Regalado, Ó. L. (2021). Comunicación asertiva en el contexto educativo: revisión sistemática. Boletín Redipe, 10(4), 315-334.

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar lengua. España: Grao.

Delors, J. (1996). de la publicación: La Educación Encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Laurus, 14(26), 136-167.

Elizondo, M. (2000). Asertividad y escucha activa en el ámbito académico. (2da.ed) México: Trillas.

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.

García, E. (2000). Vigotsky. La construcción histórica de la psique. México: Trillas.

Garrido, F. (2014) Reseña de Leer y escribir para ingresar a la educación superior. Revista de la educación superior. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602014000400008&script=sci_arttext

Herrejón, M. E. y Villafaña, G. (2003). Facilitar: un camino para educar en el amor. México: Desafío Editores.

Jauregui, J. L. (2020). Asertividad y convivencia en el aula de los estudiantes de Enfermería de una universidad privada de Lima, (Tesis de maestría). Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/41509/Jauregui_CJL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez, V. y Zúñiga, M. (2008). La expresión escrita en alumnos de primaria. Materiales para apoyar la práctica educativa. México: INEE.

Lafarga, J. (2014). Desarrollo humano. El crecimiento personal. (2da.ed) México: Trillas.

Lafarga, J. y Gómez del Campo, J. (2003). Desarrollo del potencial humano, vol. 3. Aportaciones de una psicología humanista. (2da.ed) México: Trillas.

Leyva, J.,Turrubiartes, N., & Colunga, N. (2021) Comprensión lectora, desafío de la educación de san luis potosí. Cuarto Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. San Luis Potosí: CONISEN.

Moraima, M. (2008). El análisis de contenido: Una forma de abordaje metodológico, 14(27), 129. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892

Pérez Muñoz, S., & Castaño Calle, R. (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 191–199. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/reifop/article/view/202451

Sandín, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. (1ra.ed) España: McGraw Hill.

Strauss, A., & Corbin, J. (1987). Análisis cualtitativo para científicos sociales. Nueva York: Cambridge UniversityPress.

Tercero, K. M. (2019). Influencia de la red social Facebook en el lenguaje escrito de los estudiantes del 4to de nivel secundaria de la institución educativa César Vallejo del Distrito de la VictoriaLima. Recuperado de http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/3379/Karlo%20Martin%2c%20TERCERO%20VELA.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Valles, M. (2005). El reto de la calidad en la investigación social cualitativa: de la retórica a los planteamientos de fondo y las propuestas técnicas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 110(1), 91-114.

Published

2022-12-26

How to Cite

Peraza Cárdenas, L. ., & Grijalva Verdugo, A. A. (2022). Educational intervention for the improvement of linguistic and communication skills of university students. Question/Cuestión, 3(73), e752. https://doi.org/10.24215/16696581e752