Communication and education: challenges, urgencies and shared meanings in a pandemic.

A gaze at the cultural configurations in Buenos Aires schools

Authors

  • Analia Errobidart Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos AIres
  • Mariángeles Glok Galli Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-3241-6479

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e751

Keywords:

Comunication education cultural, configurations significant, learning experiences Pandemic

Abstract

This article, which is a research report, exposes data that was built in the field -five secondary schools in Buenos Aires- during the period of the COVID-19 Pandemic within the framework of the project "Cultural configurations, secondary schools and significant learning" accredited in the SPU and in which the authors participated.

In the aforementioned research project, the concepts of communication, education and cultural configurations make up the explanatory framework of the problem to be investigated and were also central in the analysis of the social and pedagogical relationships that were revealed.In the field of research, communication is revealed as an organizer of educational institutions in Pandemic, considering a double perspective: as social communication and as pedagogical-didactic communication.These two ways of communicating articulate meanings in each specific cultural configuration, enabling or hindering the generation of significant learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariángeles Glok Galli, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Especialista en Educación y TIC. Programa Nuestra Escuela, INFOD, 2014

Especialista en Educación y Derechos Humanos. Programa Nuestra Escuela, INFOD, 2016

Licenciada en Comunicación Social. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, 2012

Profesora de Ciencia Política. Instituto Nuestra Señora del Rosario(DIPREGEP).2008

Profesora en el nivel secundario de materias afines a la comunicación, la política y

Coordinadora de proyectos sobre DDHH y Memoria en el nivel secundario.

Integrante del proyecto "Configuraciones culturales, escuelas secundarias y aprendizajes significativos". Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires

References

Benza, G y Kessler, G. (2020).La ¿nueva? Estructura social de América Latina. Cambios y persistencias después de la ola de gobiernos progresistas. Siglo XXI

Carbone, G. (2004). Escuela, medios de comunicación social y transposiciones. Miño y Dávila

Elías, N. (1990). Sociología fundamental. FCE

Errobidart, A. (comp). (2016). Trazos de escuela. Un abordaje etnográfico en la educación secundaria obligatoria. Miño y Dávila

Errobidart, A; Marmissolle, G. y Pasquariello, S. (2018). “Nuevas/viejas desigualdades bajo el imperativo de inclusión. Una mirada desde las instituciones y los sujetos de la escuela secundaria”. Ponencia en co-autoría presentada en el III Coloquio de Investigación educativa. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. 13 y 14 de junio de 2019. Disponible en

https://investigacioneducativacoloquio.files.wordpress.com/2019/06/errobidart_mar missolle_pasquariello-eje-1.pdf

Grimson, A. (2011) Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Paidós

Hurtado Herrero, R. 2018. La configuración: un recurso para comprender los entramados de las significaciones imaginarias. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud vol. 6 no. 1. Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud CINDE- Universidad de Manizales, 2008.

http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde- umz/20130723065537/ArtDeibarReneHurtado.pdf

Lewkowicz, I. (2005) Escuela y ciudadanía. En: Corea, M.C. y Leukowicz. I. Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Paidos.

Litwin, E. (1997). Configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Paidós

Lugo, M. T., Ithurburu, V. S., Sonsino, A., y Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de Pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa N° 73. Disponible en: Lugo et al_ politicas digitales.pdf

Rinaudo, M. C. y Donolo, D. 2010. Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia N° 22

Souza Santos, Boaventura de (2021). La cruel pedagogía del virus. CLACSO. Disponible en: https://www.clacso.org.ar/libreria- latinoamericana/libro_detalle.php?id_libro=1977

Wolton, D. (2007). Pensar la comunicación. Punto de vista para periodistas y políticos. Prometeo

Wolton, D. (2010). Informar no es comunicar. Contra la ideología tecnológica. Gedisa.

Published

2022-12-26

How to Cite

Errobidart, A., & Glok Galli, M. (2022). Communication and education: challenges, urgencies and shared meanings in a pandemic. : A gaze at the cultural configurations in Buenos Aires schools. Question/Cuestión, 3(73), e751. https://doi.org/10.24215/16696581e751