Cartographies of Uruguayan fictional cinema of the 21st century on the civic-military dictatorship (1973-1985)
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e783Keywords:
Uruguayan cinema, Uruguayan dictatorship, fiction film, audiovisual productionAbstract
The Uruguayan civic-military dictatorship (1973-1985) was a period marked by State terrorism, the reproduction of different practices of violence, censorship, repression and systematic violations of human rights. By inquiring into current discourses that portray traumatic historical events, it is problematized how the Uruguayan fictional cinema of the present century represents, as a powerful means of communication, the recent past of its country. The article carries out, in the first instance, a historical contextualization of the Uruguayan civic-military dictatorship, to then frame the situation of Uruguayan fictional cinema made in a post-regime stage. A cartography is carried out that contextualizes Uruguayan film productions during the 1990s and the beginning of the 21st century based on three aspects: the creation of educational film and audiovisual institutions, the emergence of state funds and the figure of co-production. Finally, the fictional productions on the dictatorship in Uruguayan cinema from 2007, the release date of the first fictional film on the subject, are detailed and categorized.
Downloads
References
Álvarez, V. (2020). Entre lo personal y lo político. Un análisis de Migas de Pan. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (108), 159-169. https://doi.org/10.18682/cdc.vi108.4054
Bedoya, R. (2020). El cine Latinoamericano del siglo XXI: tendencias y tratamientos. Lima: Fondo Editorial Universidad de Lima.
Bivona, K. R. (2019). Transitional Justice in Post-Dictatorship South American Film (Tesis doctoral). Universidad de Los Ángeles.
Courtoisie, R. (2008). El cine uruguayo contemporáneo, desde el lugar del humo hasta Whisky: crónica de un nacimiento anunciado. Nuestra América, 6, 179-183.
Demasi, C., Marchesi, A., Markarian, V., Rico, A. y Yaffé, J. (2009). La dictadura Cívico-Militar. Uruguay 1973-1985. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.
Dirección del Cine y Audiovisual Nacional (2018). Memoria anual 2018. https://icau.mec.gub.uy/innovaportal/file/3351/1/memoria-icau-2018-para-web.pdf
Dufuur, L. (2014). El cine uruguayo y su aspecto (in)visible. Toma Uno, (3), 49-58.
Fairclough, N. (1995b). Media discourse. Londres: Hodder Arnold.
Ferro, M. (2000). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.
Fierro, J. (15 de mayo de 2020). ¿Otra película sobre la dictadura? Brecha. Recuperado de: https://brecha.com.uy/otra-pelicula-sobre-la-dictadura/
Martínez Carril, M., y Zapiola, G. (2002). La historia no oficial del cine uruguayo (1898-2002).https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/41053/1/La_historia_no_oficial_del_cine_uruguayo.pdf
Mosca, A. L. (2019). El (nuevo) cine en Uruguay: la coproducción. Archivos de la Filmoteca, (77), 111-124
Radakovich, R. (2014). Industrias creativas innovadoras. El cine nacional de la década. Montevideo: PRODIC - Comisión Sectorial de Investigación Científica, Facultad de Información y Comunicación - Universidad de la República e Instituto del Cine y el Audiovisual Uruguayo - Ministerio de Educación y Cultura.
Sorlin, P. (1985). Sociología del cine: la apertura para la historia de mañana. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Tadeo Fuica, B. (2015). ¿Cómo representar la dictadura? Recorrido por estrategias cinematográficas en documentales uruguayos. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, (30). https://doi.org/10.4000/alhim.5357
Uruguay. Ley Nº 18284. Creación del Instituto del Cine y el Audiovisual del Uruguay y del Fondo de Fomento Cinematográfico y Audiovisual. (2008). https://www.impo.com.uy/bases/leyes/18284-2008
Uruguay Film Commission & Promotion Office (2011). 25 años de cine de ficción. 1985-2010. Montevideo: Land.
Yaffé, J. (2012). La dictadura uruguaya (1973-1985): nuevas perspectivas de investigación e interpretación historiográfica. Estudos Ibero-Americanos, 38(1), 13-26. http://dx.doi.org/10.22187/rfd201624
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.