Cartographies of Uruguayan fictional cinema of the 21st century on the civic-military dictatorship (1973-1985)

Authors

  • Santiago López Delacruz Facultad de Información y Comunicación; Universidad de la República; Uruguay.

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e783

Keywords:

Uruguayan cinema, Uruguayan dictatorship, fiction film, audiovisual production

Abstract

The Uruguayan civic-military dictatorship (1973-1985) was a period marked by State terrorism, the reproduction of different practices of violence, censorship, repression and systematic violations of human rights. By inquiring into current discourses that portray traumatic historical events, it is problematized how the Uruguayan fictional cinema of the present century represents, as a powerful means of communication, the recent past of its country. The article carries out, in the first instance, a historical contextualization of the Uruguayan civic-military dictatorship, to then frame the situation of Uruguayan fictional cinema made in a post-regime stage. A cartography is carried out that contextualizes Uruguayan film productions during the 1990s and the beginning of the 21st century based on three aspects: the creation of educational film and audiovisual institutions, the emergence of state funds and the figure of co-production. Finally, the fictional productions on the dictatorship in Uruguayan cinema from 2007, the release date of the first fictional film on the subject, are detailed and categorized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santiago López Delacruz, Facultad de Información y Comunicación; Universidad de la República; Uruguay.

Licenciado en Comunicación y Magíster en Información y Comunicación por la Universidad de la República, Uruguay. Docente del Departamento de Medios y Lenguajes de la Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República.

References

Álvarez, V. (2020). Entre lo personal y lo político. Un análisis de Migas de Pan. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (108), 159-169. https://doi.org/10.18682/cdc.vi108.4054

Bedoya, R. (2020). El cine Latinoamericano del siglo XXI: tendencias y tratamientos. Lima: Fondo Editorial Universidad de Lima.

Bivona, K. R. (2019). Transitional Justice in Post-Dictatorship South American Film (Tesis doctoral). Universidad de Los Ángeles.

Courtoisie, R. (2008). El cine uruguayo contemporáneo, desde el lugar del humo hasta Whisky: crónica de un nacimiento anunciado. Nuestra América, 6, 179-183.

Demasi, C., Marchesi, A., Markarian, V., Rico, A. y Yaffé, J. (2009). La dictadura Cívico-Militar. Uruguay 1973-1985. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

Dirección del Cine y Audiovisual Nacional (2018). Memoria anual 2018. https://icau.mec.gub.uy/innovaportal/file/3351/1/memoria-icau-2018-para-web.pdf

Dufuur, L. (2014). El cine uruguayo y su aspecto (in)visible. Toma Uno, (3), 49-58.

Fairclough, N. (1995b). Media discourse. Londres: Hodder Arnold.

Ferro, M. (2000). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.

Fierro, J. (15 de mayo de 2020). ¿Otra película sobre la dictadura? Brecha. Recuperado de: https://brecha.com.uy/otra-pelicula-sobre-la-dictadura/

Martínez Carril, M., y Zapiola, G. (2002). La historia no oficial del cine uruguayo (1898-2002).https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/41053/1/La_historia_no_oficial_del_cine_uruguayo.pdf

Mosca, A. L. (2019). El (nuevo) cine en Uruguay: la coproducción. Archivos de la Filmoteca, (77), 111-124

Radakovich, R. (2014). Industrias creativas innovadoras. El cine nacional de la década. Montevideo: PRODIC - Comisión Sectorial de Investigación Científica, Facultad de Información y Comunicación - Universidad de la República e Instituto del Cine y el Audiovisual Uruguayo - Ministerio de Educación y Cultura.

Sorlin, P. (1985). Sociología del cine: la apertura para la historia de mañana. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Tadeo Fuica, B. (2015). ¿Cómo representar la dictadura? Recorrido por estrategias cinematográficas en documentales uruguayos. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, (30). https://doi.org/10.4000/alhim.5357

Uruguay. Ley Nº 18284. Creación del Instituto del Cine y el Audiovisual del Uruguay y del Fondo de Fomento Cinematográfico y Audiovisual. (2008). https://www.impo.com.uy/bases/leyes/18284-2008

Uruguay Film Commission & Promotion Office (2011). 25 años de cine de ficción. 1985-2010. Montevideo: Land.

Yaffé, J. (2012). La dictadura uruguaya (1973-1985): nuevas perspectivas de investigación e interpretación historiográfica. Estudos Ibero-Americanos, 38(1), 13-26. http://dx.doi.org/10.22187/rfd201624

Published

2023-05-02

How to Cite

López Delacruz, S. (2023). Cartographies of Uruguayan fictional cinema of the 21st century on the civic-military dictatorship (1973-1985). Question/Cuestión, 3(74), e783. https://doi.org/10.24215/16696581e783

Most read articles by the same author(s)