Towards a promoting for community cinema in Uruguay. The Western Audiovisual Program.

Authors

  • Federico Pritsch Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e782

Keywords:

community cinema, cultural descentralization, audiovisual policies

Abstract

In this paper I first propose a tour of some antecedents of community cinema in Uruguay so far this century. Second, I present a brief overview of the public policies that in recent years have addressed (or omitted) the incentive to develop this type of audiovisual production. Finally, I make a first approach to the Western Audiovisual Program created in 2019, through an analysis of its institutional process and the characteristics of its different lines.

Community cinema experiences have been scarce in Uruguay, and very few cases have been able to sustain themselves over time. While in countries of the region such as Argentina there are public policies that have promoted specific support for this type of production, in Uruguay similar promotion policies have not been developed, although some have opted for cultural decentralization. In this context, the study of the Western Audiovisual Program is significant, which proposes, from the integrality of its lines of training, circulation and promotion of community production, a new space for the promotion of this type of practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Árbol Televisión Participativa (2011). Aportes para la realización y circulación de videos comunitarios. Montevideo: INJU.

Ardévol, E. (1994). La mirada antropológica o la antropología de la mirada: De la representación audiovisual de las culturas a la investigación etnográfica con una cámara de video. Tesis doctoral: Universidad Autónoma de Barcelona.

Castelli, L. (2019). Reconfiguraciones de la politica, la cultura y el territorio a través de una política pública para la cultura. Religación, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, Vol 4, N.º 17, Quito, pp. 77-85. Recuperado de: https://revista.religacion.com/index.php/religacion/article/view/361

Duarte, D. (2020). Las políticas culturales vistas desde la ciudadanía. Una exploración de experiencias de participación en las Usinas culturales (2008-2015). Revista Latinoamericana de Estudios en Cultura y Sociedad, V. 06, nº 02, mai-ago., 2020, artigo nº 1950. Recuperado de: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1950

__________ (2021). Las políticas culturales vistas desde la ciudadanía. Una exploración de la experiencia de participación de Don Cony ‘la voz del Marconi’ en el Programa Usinas Culturales de Uruguay. Revista Cultura y Representaciones Sociales, Año 16, Núm. 31, setiembre de 2021. Recuperado de: https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/941

Gumucio, A. (2014). El cine comunitario en América Latina y el Caribe. Bogotá, Libro digital, PDF.

Molfetta, A. (coord.) (2017). Cine comunitario argentino. Mapeos, experiencias y ensayos: 2005-2015. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libro digital, PDF.

Pritsch, F. (2021). Creación‌ ‌Audiovisual‌ ‌Participativa‌.‌ ‌Aprender‌ ‌cine‌ ‌desde‌ ‌la‌ ‌mediación‌. TOMA UNO, (9). Recuperado de: https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35794

Radakovich, R. (coord.) (2014). Industrias creativas innovadoras. El cine nacional de la década. Montevideo: Universidad de la República.

Robledo, N. (2019). Sin pantalla. Políticas fallidas y movimientos de televisión comunitaria en Uruguay. Tesis de Maestría. Montevideo: UdelaR.

Published

2023-05-02

How to Cite

Pritsch, F. (2023). Towards a promoting for community cinema in Uruguay. The Western Audiovisual Program. Question/Cuestión, 3(74), e782. https://doi.org/10.24215/16696581e782