Researchers' trajectories to communicate science at the Universidad Nacional de Misiones (Argentina)

Authors

  • María Itatí Rodríguez Instituto de Estudios Sociales y Humanos (UNaM-CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e868

Keywords:

public communication of science and technology, scientific culture, university

Abstract

We are interested in reflecting on the central role of social communication for the production and communication of scientific-technological knowledge and on the formats and media used by researchers to communicate the results of their research. In this article we seek to investigate, analyze and reflect on the ways of understanding the public communication of science and technology (CPC) by researchers at an Argentine public university. We seek to analyze the meanings they give to this practice, what are their experiences, recognition of spaces, facilities or difficulties to carry out this practice. In this context, we start from the following questions: What does CPC imply for these researchers? Do they have training in this area? Do they have the resources (economic, human, technical, etc.) to carry it out?

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Author Biography

María Itatí Rodríguez, Instituto de Estudios Sociales y Humanos (UNaM-CONICET)

Docente e investigadora, doctora en Comunicación (Universidad Nacional de La Plata), licenciada y técnica en Comunicación Social (Universidad Nacional de Misiones), y maestranda en Ciencia, Tecnología y Sociedad (Universidad Nacional de Quilmes). Actualmente becaria post-doctoral CONICET en el Instituto de Ciencias Sociales y Humanas (UNaM-CONICET). Su trabajo de investigación doctoral indagó sobre los procesos actuales de construcción y producción de identidades colectivas histórico-políticas (nacionales y locales) presentes en efemérides y actos escolares de escuelas primarias públicas de la provincia de Misiones. En su instancia posdoctoral, analiza como massmediación publicitaria a campañas de bien público en la provincia de Misiones en relación a la configuración de formatos y dispositivos, usos políticos y educativos, construcción y producción de identidades. Actualmente dirijo el trabajo de investigación "Modos de producción de conocimientos y estrategias de comunicación pública de la ciencia y la tecnología en contextos de enunciación periféricos: investigadores/as de la FHyCS-UNaM", en la convocatoria de jóvenes investigadores y grupos en formación de la Secretaría de Investigación y Postgrado (FHyCS-UNaM), y el Proyecto de Extensión Universitaria "Con tonada científica: espacios para la comunicación pública de la ciencia y la tecnología en la Universidad Nacional de Misiones" (PROFAE, 2018).

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Published

2024-04-20

How to Cite

Rodríguez, M. I. (2024). Researchers’ trajectories to communicate science at the Universidad Nacional de Misiones (Argentina). Question/Cuestión, 3(77), e868. https://doi.org/10.24215/16696581e868