The Adhesion of audiences to the new bad guys in the series

The theory of Selective Moral Disconnection as a possible explanation from the sociocognitive perspective

Authors

  • Patricia Tartacovsky Universidad de Mendoza / Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e900

Keywords:

New bad guys, Series, Moral, Characters, Audience, Walter White

Abstract

The article analyzes the empathetic connection of audiences with their favorite characters in the series, in cases where the latter are complex humanized antiheroes whom we call the new bad guys of the series. The theory of selective moral disengagement is proposed, from the sociocognitive perspective, to understand the audiences exoneration for the main characters’ bad actions, through its eight mechanisms, exemplified in some moments of the serie Breaking Bad, especially the scene of the death of the character called Jane.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abi-Khalil, T.N.A. (2020). Desensitization of the Lebanese audience to the portrayal of violence on Game of Thrones and Breaking Bad: A case study. En: Journal of Media and Communication Studies. pp. 1-12 Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/343647847_Desensitization_of_the_Lebanese_audience_to_the_portrayal_of_violence_on_Game_of_Thrones_and_Breaking_Bad_A_case_study#fullTextFileContent

American Psychological Association - APA. (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales dsm-5. (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana

Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G.V., Pastorelli, C. (1996). Mechanisms of Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency. En: Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 71, No. 2, pp: 364-374. Copyright 1996 by the American Psychological Association, Inc. Disponible en: (2) (PDF) Mechanisms of Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency (researchgate.net)

Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. En: Annual Review of Psychology, Vol. 52, pp..1-26. Disponible en: https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.psych.52.1.1

Bandura, A. (2002). Selective Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency. En: Journal of Moral Education, Vol. 31, No. 2. Disponible en: https://centrodocumentacion.psicosocial.net/historico/index.php?option=com_docman&view=download&alias=810-selective-moral-disengagement-in-the-exercise-of-moral-agency&category_slug=tortura&Itemid=100225

Bietti, L. M. (2009) Disonancia cognitiva: procesos cognitivos para justificar acciones inmorales. En: Ciencia Cognitiva: Revista Electrónica de Divulgación, 3:1, 15-17. Disponible en: disonancia_cognitiva-libre.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net)

Castro Balbuena, A. (2021). El héroe contemporáneo en la narración audiovisual. El caso de Walter White y Breaking Bad. En Tropelías. Revista de Teorìa de la Literatura y Literatura Comparada. Nro. 36. pp. 187-205. Disponible en:

https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/5194

Connolly, T. (2002). Breaking Bad, Dostoievsky, Nihilism, and Marketplace Morality. En: The European Legacy. Toward New Paradigms. pp. 173-185. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/metrics/10.1080/10848770.2022.2129361?scroll=top

Cohen, J. (2006). Audience identification with media characters. En: Bryant, J., Vorderer, P. Psychology of Entertainment. Lawrence Erlbaum Publishers. pp. 183-197.

Cranston, B. (2017). Secuencias de una vida. Penguin Random House Grupo Editorial España.

Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Standford University Press

Frazer, R., Moyer-Gusé, E., Grizzard, M. (2022). Moral Disengagement Cues and Consequences for Victims in Entertainment Narratives: An Experimental Investigation. En: Media Psychology. Vol. 25, Nro. 4. pp. 619-637. Disponible en: Full article: Moral Disengagement Cues and Consequences for Victims in Entertainment Narratives: An Experimental Investigation (tandfonline.com)

Garcia Garcia, E. (2014). Neuropsicología del comportamiento moral. Neuronas Espejo, funciones ejecutivas y ética universal. En: J. De la Torre (Ed.). Neurociencia, Neuroética y Bioética. pp. 43-75. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

López Gutiérrez, M. y Nicolás Gavilán, M. (2015). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. En Revista ComHumanitas, Vol. Nº 6, pp. 22-39. Disponible en: El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario - Dialnet (unirioja.es)

Jost, F. (2015). Los nuevos malos. Cuando las series estadounidenses desplazan las líneas del Bien y del Mal. Libraria Ediciones.

Lyons. S. (2021). The (Anti-)Hero with a Thousand Faces: Reconstructing Villainy in The Sopranos, Breaking Bad, and Better Call Saul. En: Canadian Review of American Studies. Vol 51, Nro. 3. pp. 225-246. Disponible en: https://www.utpjournals.press/doi/full/10.3138/cras-2020-017

Marafioti, R. (2017) Narrativas seriales: participación y controles colectivos. En Revista científica de la RedCom, Año 2, Nº 4, pp. 14-24. Disponible en: Narrativas seriales: participación y controles colectivos (unlp.edu.ar)

Martínez-González, M. B., Robles-Haydar, C. A., Alfaro-Alvarez, J. (2020). Concepto de desconexión moral y sus manifestaciones contemporáneas. En: Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 25, Nro. 11. Universidad del Zulia. pp. 349-359. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27964922024

Moore, C. (2015). Moral disengagement. En: Current Opinion in Psychology. Vol. 6. Nro. 10. pp. 199-204. Disponible en: moore_-_current_opinion_in_psychology_-_2015_-_moral_disengagement.pdf (celiamoore.com)

Murolo, L. (2021). Maratonear, spoilear y filtrar: el rol de las audiencias ante el audiovisual digital. En Murolo, L. y Del Pizzo, I. Cultura Pop. Prometeo. pp. 17-28.

Nieto Martínez, I. (2016). La relación equívoca entre moral y empatía (Decety, J. y Cowell, J.M.). En: The moral brain. A multidisciplinary perspective. En Aperturas Psicoanalíticas, Nº 053. Disponible en: www.aperturas.org/articulo.php?articulo=0000961

Rincón, O. (2016). Por fin triunfan los malos. La ilegalidad cool de las series de televisión. En Nueva Sociedad, Nº 263, pp. 150-159. Disponible en: 9.TC._Rincon_263.pdf (nuso.org)

Santana, M. (2016). Valores e identificación con personajes antihéroes y villanos a través del cine: El caso de Tyler Durden y el Joker. (conference paper - noviembre 2016). Disponible en: (PDF) Valores e identificación con personajes antihéroes y villanos a través del cine: El caso de Tyler Durden y el Joker (researchgate.net)

Schaefer, U., Bouwmeester, O. (2021). Reconceptualizing Moral Disengagement as a Process: Transcending Overly Liberal and Overly Conservative Practice in the Field. En: Journal of Business Ethics. pag 525 - 543. Disponible en: (PDF) Reconceptualizing Moral Disengagement as a Process: Transcending Overly Liberal and Overly Conservative Practice in the Field (researchgate.net)

Sollod, R.N., Wilson, J.P., Monte, C.F. (2009). Teorías de la Personalidad. Debajo de la máscara. McGrawHill. México.

Visa-Barbosa, M. (2011). Claves del éxito del personaje psicópata como protagonista en el cine. En Revista de Comunicación Vivat Academia, Nº 116, pp. 40-51. Disponible en: Claves del éxito del personaje psicópata como protagonista en el cine - Dialnet (unirioja.es)

Published

2024-09-02

How to Cite

Tartacovsky, P. (2024). The Adhesion of audiences to the new bad guys in the series : The theory of Selective Moral Disconnection as a possible explanation from the sociocognitive perspective. Question/Cuestión, 3(78), e900. https://doi.org/10.24215/16696581e900