"Congratulations, sisters." Sociability and subjectivity among Argentine followers of Taylor Swift

Authors

  • Julieta Gonzalez Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0009-0004-3124-7337
  • Rocío María Rodriguez Instituto de Humanidades del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IDH-CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e930

Keywords:

Taylor Swift, Swifties, Fans, Sociability, Social Media

Abstract

The present article analyzes the construction of taste for Taylor Swift through an ethnographic approach to the practices of her fans in the Argentine context. For this purpose, the text explore scenarios of the swiftie world both online and offline, which were particularly relevant for the production of senses of community and ways of doing the social,  but also of interpreting and performing the individual. Specifically, it investigates the production of meanings in trending topics, memes, and trends circulating on social media during the time of the singer's first performances in Argentina. This analysis allows for reflection on the complex interweavings of markets, music, and fan practices. Particularly, the swiftie case enabled the identification of forms of subjective and collective construction that occurred dialogically between the online world and offline spaces, territories where the social and the individual were disputed and performed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julieta Gonzalez, Universidad Nacional de Córdoba

Julieta Gonzalez. Tesista de la licenciautra en Antropología en la Universidad Nacional de Córdoba. Becaria de investigación del Consejo Interuniversitario Nacional (CIN) por el período 2023-2024. Miembro investigadora del proyecto “Lógicas y desvaríos corporales: incidencias del conocimiento sobre/desde los cuerpos”. Miembro del proyecto de extensión “Experiencias y sentidos de les alumnes del nivel secundario del Instituto de Educación Especial A.Re.N.A”, Instituto de Antropología de Córdoba, IDACOR (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Filosofía y Humanidades).

Rocío María Rodriguez, Instituto de Humanidades del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IDH-CONICET)

Rocío María Rodríguez. Licenciada en Antropología (2018) por la Universidad Nacional de Córdoba. Estudiante del Doctorado en Ciencias Antropológicas (FFyH-UNC); becaria doctoral del Instituto de Humanidades del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (IDH-CONICET) por el período 2019-2025. Miembro del programa de investigaciones "Subjetividades y sujeciones contemporáneas" (CIFFyH-UNC).

References

Austin, J. (1971 [1962]). Cómo hacer cosas con las palabras. Buenos Aires: Paidós.

Benzecry, C. E. (2012). El fanático de la ópera: Etnografía de una obsesión. Siglo Veintiuno Editores.

Borda, L., & Álvarez Gandolfi, F. (Eds.). (2021). Fanatismos: Prácticas de consumo de la cultura de masas. Prometeo Libros.

Cuestas, P. (2019). Entre lo popular y lo masivo: prácticas y redes socioculturales de fans de Harry Potter en Argentina. En Question. Vol I, pp. 1-16.

Diaz,C. (2013). Hecho por fans, para fans: Emociones, trayectorias y emprendimientos en un circuito de eventos. Actas Reunión de Antropología del Mercosur; Universidad Nacional de Córdoba.

Frith, S. ([1998] 2014). Ritos de interpretación: sobre el valor de la música popular. Buenos Aires: Paidós.

Grillo, O. (2007). Internet como un mundo aparte e internet como parte del mundo. En Cárdenas Torres, C. y Mora

Martínez, M. (coord.) Ciberoamérica en red: escotomas y fosfenos 2.0. ISBN 978-84-9877-689-8, pps. 27-44

Hennion, A. ( 2010). Gustos musicales: de una sociología de la mediación a una pragmática del gusto. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, nº 34, v. XVII, p. 25-33.

Ibarrola, D.S. (2022). De fans a deportistas: tensiones en torno a la institucionalización del quidditch argentino (2006-2022). Avá. Revista de Antropología, pp. 131 - 155.

Jenkins, H. (2018). Piratas de textos: Fans, cultura participativa y televisión. Paidós.

Pajares, Á. (2023). Memeceno. La Caja Books.

Spataro, C. (2013). Las tontas culturales: consumo musical y paradojas del feminismo. Punto Género; 3; pp. 27-45

Treviño, D. (2020). La memeización de la política. Lauredal. https://archive.org/details/memeizacion-original/page/10/mode/2up

Villar, M. (2023). De Taylor Swift a Messi: una defensa de las cornudas. Revista Encuadra. Recuperado de: https://revistaencuadra.com.ar/2023/11/02/de-taylor-swift-a-messi-una-defensa-de-las-cornudas/

Published

2024-12-20

How to Cite

Gonzalez, J., & Rodriguez, R. M. (2024). "Congratulations, sisters." Sociability and subjectivity among Argentine followers of Taylor Swift. Question/Cuestión, 3(79), e930. https://doi.org/10.24215/16696581e930