Mother Water

Clean Hands, Healthy Children! Intervention with intercultural communication among Quechua and Aymara schoolchildren

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e988

Keywords:

Handwashing, health communication, interculturality, community health, educommunication

Abstract

In intervention contexts within indigenous communities, communication faces challenges such as linguistic barriers, cultural differences, and distrust toward external approaches. Overcoming these obstacles requires intercultural strategies that integrate local traditions and promote respectful dialogue to achieve sustainable changes in health habits. In response, a study was conducted to develop an intercultural communication intervention aimed at fostering adherence to handwashing practices among Quechua and Aymara schoolchildren. The methodology employed a mixed-methods approach with a quasi-experimental pretest-posttest design without a control group, involving 16 schoolchildren from Mataro Chico, in Azángaro, and 19 from Luquina Chico, in Chucuito, both located in the Puno region. Pretest results revealed low adherence to handwashing practices. The intervention was designed with songs in native languages and respected the cultural reverence for Mother Water, achieving a significant improvement in adherence after the posttest. The conclusions emphasize that an intercultural approach, respectful of local customs and based on community participation, is essential to ensure adherence to healthy habits in these communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MIGUEL, UNIVERSIDAD NACIONAL DEL ALTIPLANO PUNO

Degree in Business Administration, Magister Scientiae in Administration and Finance, Doctor in Administration. Professor at the Universidad Nacional del Altiplano Puno, Peru.

NATALIA, UNIVERSIDAD NACIONAL DEL ALTIPLANO PUNO

Bachelor's degree in Communication Sciences. Master's degree in Administration and Marketing. Professor at the National University of the Altiplano.

References

Aguilar-Peña, M., Blandón, M. F. T., & García-Perdomo, H. A. (2023). Salud intercultural y el modelo de salud propio indígena. Revista de Salud Pública, 22, 463-467.https://doi.org/10.15446/rsap.V22n4.87320

Azuara Hernández, M. F. (2021). Comunicación intercultural para el desarrollo social. Sintaxis, 3(6), 138–146. https://doi.org/10.36105/stx.2021n6.06

Bahamondes, R., Flores, C., & Llopis, M. (2022). Guía metodológica para la comunicación intercultural con personas no hispanohablantes en las comunidades educativas. Mineduc-U. Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/19294

Beltrán, L (2007). Un adiós a Aristóteles: La comunicación "horizontal". Punto Cero, 12(15), 69-92. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762007000200009&lng=es&tlng=es.

Bloch-Melgarejo, Y., Acuña-Ramírez, G., Oliveira, H., & Orué-Arce, P. (2020). Cumplimiento del Protocolo de Lavado de Manos por profesionales de enfermería en un servicio de salud de la ciudad de Encarnación, marzo-julio del 2019. Memorias del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud, 18(2), 6-11. https://doi.org/10.18004/mem.iics/1812-9528/2020.018.02.06

Calle, L. (2022). Impacto de las estrategias educomunicativas en los pueblos indígenas de la sierra. Una revisión sistemática. [Tesis]. Universidad Católica de Cuenca. https://dspace.ucacue.edu.ec/server/api/core/bitstreams/d0c996c9-1f15-4c93-ad65-2321d958e17c/content

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF] y Organización Mundial de la Salud [OMS] (2021). Estado Mundial de la Higiene de Manos: Un llamamiento mundial a la acción para que la higiene de manos se convierta en una prioridad tanto en la normativa como en la práctica. UNICEF y OMS. https://www.unicef.org/media/124521/file/State%20of%20the%20World's%20Hand%20Hygiene.pdf

Gobierno del Perú. (2015). Diálogo intercultural en salud: Documento técnico. https://www.gob.pe/institucion/minsa/informes-publicaciones/320918-dialogo-intercultural-en-salud-documento-tecnico

Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI] (2018). Censos 2017: departamento de Puno tiene 1 172 697 habitantes. https://censo2017.inei.gob.pe/censos-2017-departamento-de-puno-tiene-1-172-697-habitantes/

Mariños-Anticona, C; Uchuya-Gómez, J; Medina-Osis, J; Vidal-Anzardo, M; Valdez Huarcaya, W (2014). Determinantes sociales de la enfermedad diarreica aguda, como identificar el riesgo y la protección para la intervención sanitaria multivalente en los niños menores de tres años en el Perú Revista Peruana de Epidemiología, vol. 18, núm. 1, septiembre, pp. 1-8 Sociedad Peruana de Epidemiología Lima, Perú. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2031/203132677005.pdf

Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Fondo de Cultura Económica.

Molina, N. & Oquendo, Y. (2020). Conocimientos, actitudes y prácticas sobre la adherencia al lavado de manos en personal de salud. Revista Cubana de Pediatría, 92(2). 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312020000200011&lng=es&tlng=pt.

Naranjo Hernández, Ydalsys. (2014). La importancia del lavado de las manos en la atención sanitaria. MediSur, 12(6), 819-821. Recuperado en 02 de enero de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2014000600001&lng=es&tlng=es.

Neyra, R. (2005)"Héroes de la Salud Pública en el Perú" Manuel Núñez Butrón (1900-1952). Rev Peru Med Exp Salud Publica, 22(2). 148-149. https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/1021

Organización Mundial de la Salud (2023). Día Mundial de la Higiene de las Manos https://www.paho.org/es/campanas/dia-mundial-higiene-manos-2023

Organización Mundial de la Salud. (2009). Directrices de la OMS sobre Higiene de las Manos en la Atención Sanitaria: Primer desafío global para la seguridad del paciente: una atención limpia es una atención más segura. https://apps.who.int/iris/handle/10665/44102

Organización Panamericana de la Salud [OPS] (2021). La higiene de manos salva vidas. https://www.paho.org/es/noticias/17-11-2021-higiene-manos-salva-vidas

Rodríguez, E.(2024). Hábitos saludables en estudiantes del nivel primario en Perú: revisión descriptiva literal. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), e643. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1869

Sánchez García, Zenia Tamara, & Hurtado Moreno, Geneva. (2020). Lavado de manos. Alternativa segura para prevenir infecciones. MediSur, 18(3), 492-495. Epub 02 de junio de 2020. Recuperado en 02 de enero de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300492&lng=es&tlng=es.

Torrico, E. (2010). La comunicación decolonial, perspectiva in/surgente. Comunicación & Sociedad, 32(54), 72-78. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/wp-content/uploads/sites/35/2020/03/TORRICO-VILLANUEVA.-LA-COMUNICACION-DECOLONIAL.pdf

Walsh, C. (2007). Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogía, 19(48), 25–30. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6652

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia, & C. Walsh (Eds.), Construyendo Interculturalidad Crítica (pp. 11-30). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. https://archive.org/details/interculturalidad-critica-y-educacion-intercultural/page/n1/mode/2up?utm_source=chatgpt.com

Published

2025-05-05

How to Cite

Lipa Tudela, F., ARROYO-BELTRAN, M. ., & ARCE-ORTIZ, N. V. (2025). Mother Water: Clean Hands, Healthy Children! Intervention with intercultural communication among Quechua and Aymara schoolchildren. Question/Cuestión, 3(80), e988. https://doi.org/10.24215/16696581e988