The FinEs Plan implementation: an analysis since the teaching work conditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e072

Keywords:

educational policies, socioeducational programmes, implementation, teaching work.

Abstract

The plan for completion of studies (FinEs, for his acronym in spanish) was designed in 2008 by the National Ministry of Education as an instrument of public policy aimed at improving the opportunities for completion of compulsory studies by the young and adult population who couldn’t do it at the time that the scholar system establish as normal. This socioeducational programme acquired particular characteristics according to the jurisdiction it was implemented as well as the temporal cut that is analyzed.

The proliferation of educational programs that were located at the edges of the educational system generated the installation of new debates around inclusion and educational quality, and the associated working conditions of teachers.

This article seeks to analyze some of the tensions that were recorded in the positions that guided the implementation of Fines Plan and focus into the dimension of teaching work in that program. Since the educational plans and programs were central axes of the education policy in the Argentina of 2003-2015, this article hopes to provide elements that will make the analysis more complex by paying attention to the specific dynamics acquired by the implementation of those initiatives.

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Author Biographies

Maia Gruszka, Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Cs. de la Educación por la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA (2015). Cursa estudios de posgrado en Políticas Sociales en la Facultad de Cs. Sociales de la UBA. Docente de diversos institutos de formación docente del GCBA e integra el equipo de la Secretaría Académica de la Universidad Metropolitana para la Educación y el Trabajo. Sus líneas de investigación se vinculan con las políticas educativas y sociales, especialmente en relación a problematizar el ejercicio y la garantía del derecho a la educación.

Ariadna Abritta, Escuela de Política y Gobierno; Universidad Nacional de San Martín/ Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires (2009) y doctoranda en Ciencia Política por la Universidad Nacional de San Martín. Actualmente se desempeña como Jefa de Trabajos Prácticos en la Carrera de Ciencia Política (UNSAM) y como Ayudante de Primera en la Carrera de Ciencia de la Educación (UBA). Sus áreas de interés se vinculan a la implementación de políticas sociales y educativas en ámbitos locales y a las formas de incidencia y participación de organizaciones de la sociedad civil.  Ha publicado diversos artículos en libros y revistas de la Argentina y de otros países de América Latina.

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Published

2018-07-20

How to Cite

Gruszka, M., & Abritta, A. (2018). The FinEs Plan implementation: an analysis since the teaching work conditions. Question/Cuestión, 1(59), e072. https://doi.org/10.24215/16696581e072