SOCIAL INEQUALITIES AND FIGHTS TO IMPROVE OF IN-SCHOOL YOUNG PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e019

Keywords:

young people, inequalities, possibilities, school

Abstract

The author looks into the perceptions of young people on the main social problems they experience and suffer daily in the neighborhoods and institutions of Gral. San Martín district (Buenos Aires, Argentina). The analysis is based on the projects they researched and present in the first Social and Human Sciences Fair of the Universidad Nacional de San Martín in 2016. The hypothesis contained in this paper is that the preoccupations young people expressed are central to understand the current social inequalities in a general way and the specific problems suffered by youth. Also, those preoccupations contain solutions and ways out to resolve those problems to improve their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alabarces, P. (2008). Introducción. Un itinerario y algunas apuestas. En Alabarces, P. y Rodríguez, M. G. (comps.) (2008). Resistencias y mediaciones. Estudios sobre cultura popular (15-27). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Appadurai, A. (2007). El rechazo de las minorías. Ensayo sobre la geografía de la furia. Barcelona, España: Tusquets.

Baudelot, C. y Establet, R. (1990). La escuela capitalista. México D. F., México: Siglo XXI.

Bauman, Z. (2003). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Barcelona, España: Gedisa.

Benjamin, W. (1987). Dirección única. Madrid, España: Alfaguara.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Bowles, S. y Gintis, H. (1981). La instrucción escolar en la América capitalista. México D. F., México: Siglo XXI.

Caputo, L. y Palau, M. (2004). Juventud y exclusión social. Conceptos, hipótesis y conocimientos interpretativos de la condición juvenil. Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).

Castel, R. (1996). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Castel, R. (2004). La inseguridad social. ¿Qué es estar protegido? Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Deleuze, G. (1995). Conversaciones 1972-1990. Valencia, España: Pre-Textos.

Deleuze, G. (2010). Pericles y Verdi. La filosofía de François Chatelet. Valencia, España: Pre-Textos.

Deleuze, G. y Parnet, C. (1980). Diálogos. Valencia, España: Pre-Textos.

Dirección Provincial de Planeamiento (2010). Definiciones de vulnerabilidad educativa. La Plata, Argentina: Dirección General de Cultura y Educación. Recuperado de http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/direccionprovincialplaneamiento/destacadoserie/definiciones-de-vulnerabilidad.pdf

Duschatzky, S., Farrán, G. y Aguirre, E. (2010). Escuelas en escena. Una experiencia de pensamiento colectivo. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Foucault, M. (2012). El poder, una bestia magnífica. Sobre el poder, la prisión y la vida. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

García Hodgson, H. (2005). Deleuze, Foucault, Lacan. Una política del discurso. Buenos Aires, Argentina: Quadrata.

González Calleja, E. (2009). Rebelión en las aulas. Movilización y protesta estudiantil en la España contemporánea. 1865-2008. Madrid, España: Alianza.

Grigñon, C. y Passeron, J. C. (1991). Lo culto y lo popular. Miserabilismo y populismo en sociología y en literatura. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Grinberg, S. y Langer, E. (2012). Education and Governmentality in Degraded Urban Territories: From the Sedimented to the Experience of the Actual. En Cole, D. Surviving economic crises through education (149-163). Sydney, Australia: Peter Lang Publishing.

Hessel, S. (2011). ¡Comprometeos! Ya no basta con indignarse. Conversaciones con Gilles Vanderpooten. Barcelona, España: Destino.

Holston, J. (2009). La ciudadanía insurgente en una era de periferias urbanas globales. Un estudio sobre la innovación democrática, la violencia y la justicia en Brasil. En Delamata, G. (coord.). Movilizaciones sociales: ¿nuevas ciudadanías? Reclamos, derechos, Estado en la Argentina, Bolivia y Brasil (45-65). Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Kaplan, C. (12 de octubre de 2012). Asistimos a un tiempo en que los estudiantes secundarios y universitarios han vuelto a reivindicar protagonismo como expresión del descontento del mundo juvenil frente a los adultos. Feduba. Recuperado de http://feduba.org.ar/?p=4407

Kristeva, J. (1999). Sentido y sinsentido de la rebeldía. Literatura y psicoanálisis. Santiago de Chile, Chile: Cuarto Propio.

Langer, E. (2013). Dispositivos pedagógicos en las sociedades de control: prácticas de resistencia de estudiantes y regulación de las conductas en escuelas secundarias en contextos de pobreza urbana del Partido de San Martín [Tesis doctoral]. Buenos Aires, Argentina: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Larrauri, M. (2000). El deseo según Deleuze. Valencia, España: Tándem.

Lefebvre, H. (1978). El derecho a la ciudad. Barcelona, España: Península.

López Petit, S. (2009). ¿Qué es hoy una vida política? En Colectivo Situaciones (comp.). Conversaciones en el impasse. Dilemas políticos del presente (217-234). Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Maffesoli, M. (2004). Juventud: el tiempo de las tribus y el sentido nómada de la existencia. JOVENes. Revista de Estudios sobre Juventud, 8 (20), 28-41.

Mapa Escolar (s/f). Glosario. Recuperado de http://servicios.abc.gov.ar/escuelas/mapaescolar/default.cfm?path=glosario/default.htm

Márquez, F. (2008). Resistencia y sumisión en sociedades urbanas y desiguales: poblaciones, villas y barrios populares en Chile. En Ziccardi, A. (comp). Proceso de urbanización de la pobreza y nuevas formas de exclusión social. Los retos de las políticas sociales de las ciudades latinoamericanas del siglo XXI (347-369). Bogotá, Colombia: Siglo de Hombres. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/clacso-crop/20120628111012/17marq2.pdf

Martínez Bonafé, A. (coord.) (2002). Vivir la democracia en la escuela. Herramientas para intervenir en el aula y en centro. Sevilla, España: Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP).

Onfray, M. (2011). Política del rebelde. Tratado de resistencia e insumisión. Barcelona, España: Anagrama.

Reguillo Cruz, R. (2012). Culturas juveniles. Formas políticas del desencanto. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Rockwell, E. (2006). Los niños en los intersticios de la cotidianeidad escolar: ¿resistencia, apropiación o subversión? [Conferencia]. Brindada en el XI Simposio Interamericano de Etnografía de la Educación. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://cursoensenada2011.files.wordpress.com/2011/05/rockwell-los-nic3b1os-en-los-intersticios-de-la-cotidianeidad-escolar-c3baltima.pdf

Salvia, A. (2008). Jóvenes promesas. Trabajo, educación y exclusión social de jóvenes pobres en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona, España: Anagrama.

Shammah, C. (2009). El circuito informal de los residuos. Los basurales a cielo abierto. Buenos Aires, Argentina: Espacio.

Tilly, C. (1998). La desigualdad persistente. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Tiramonti, G. (2005). La nueva configuración fragmentada del sistema educativo. Buenos Aires, Argentina: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

Wacquant, L. (2007). Los condenados de la ciudad. Gueto, periferia y Estado. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Published

2017-12-19

How to Cite

Langer, E. (2017). SOCIAL INEQUALITIES AND FIGHTS TO IMPROVE OF IN-SCHOOL YOUNG PEOPLE. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (11), e019. https://doi.org/10.24215/18524907e019