SOCIOJUVENILE ISSUES AT THE CURRENT CROSSROADS OF PROGRESSIVE GOVERNMENTS IN THE REGION. THE CASE OF ECUADOR
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e017Abstract
The question of young people, from a generational perspective, requires reflecting on memory and problematizing, historically, facts and social processes. From this perspective, the authors propose to look at inequalities, their relationship with some of the aspects related to youth political participation and their effects on democracy since recent history in the Ecuadorian case. The analysis tries to show that the redistributive approach and procedurality of the public policy implemented during the last decade are insufficient in the construction of societal political fabric if they are not taken into account the needs and possibilities of intergenerational historical memory work focused on young population sectors.
Downloads
Metrics
References
Albornoz, V. (2011). Crecimiento y progreso social en el Ecuador. Quito, Ecuador: Cooperación de Estudios para el Desarrollo (CORDES). Recuperado de http://www.losexplicadores.com/vicente/articulos15_Crecimiento_y_progreso_social.pdf
Aróstegui, J. (ed.) (2007). Generaciones y memoria. En España en la memoria de tres generaciones. De la esperanza a la reparación. Madrid, España: Complutense.
Gaitán, L. (dir.) (2010). Los niños como actores en los procesos migratorios. Implicaciones para la cooperación. Quito, Ecuador: Abya Yala.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC) (2010). Resultados del Censo 2010 CPV: El Censo Informa: Educación. Quito, Ecuador: INEC. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Presentaciones/capitulo-educacion_censo_poblacion_vivienda.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC) (2014). Informe de resultados ECV 2013-2014. Quito, Ecuador: INEC. Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/150411–ResultadosECV.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC) (2016). Reporte de Pobreza por Consumo - Ecuador 2006-2014. Quito, Ecuador: INEC / Banco Mundial. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Bibliotecas/Libros/reportePobreza.pdf
Leccardi, C., y Feixa, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Última Década, (34), 11-32. Recuperado de www.scielo.cl/pdf/udecada/v19n34/art02.pdf
Mannheim, K. [1928] (1993). El problema de las generaciones. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (62), 193-242 [1993]. Recuperado de http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_062_12.pdf
Ministerio de Inclusión Económica y Social (MIES) (2012). Jóvenes Ecuatorianos en Cifras: Indicadores clave de la década 2001-2010 y proyecciones al 2050. Quito, Ecuador: MIES. Recuperado de http://www.mdgfund.org/sites/default/files/YEM_ESTUDIO_Ecuador_Informe%20Situacion%20Jovenes.pdf
Ortega y Gasset, J. [1923] (1966). El tema de nuestro tiempo. Madrid, España: Revista de Occidente.
Sánchez Parga, J. (2008). Valores y contravalores en la sociedad de la plusvalia. Quito, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana Abya Yala.
Sánchez Parga, J. (2011). «Devastación» de democracia en la sociedad de mercado. Quito, Ecuador: Centro Andino de Acción Popular (CAAP).
Unda Lara, R. y Llanos, D. (2013). Políticas públicas de juventud en Ecuador. En Alvarado, S. V., Rodríguez, E. y Vommaro, P. Políticas de inclusión social de jóvenes en América Latina y El Caribe. Situación, desafíos y recomendaciones para la acción. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
Unda Lara, R., Herrera, L. y Llanos, D. (2013). Estudio base para el diseño del modelo de gestión integral para la promoción del empleo en grupos de atención prioritaria y emergente, y para el diseño conceptual, operativo y de contenidos del servicio de orientación laboral para jóvenes y adolescentes. Quito, Ecuador: Centro de Investigación de la Niñez, Adolescencia y Juventud (CINAJ).
Vommaro, P. (2015). Prácticas, subjetivaciones y politizaciones: las dinámicas de movilización juvenil en la América Latina actual. En Valenzuela, J. El sistema es antinosotros. Culturas, movimientos y resistencias juveniles (pp. 429-468). México D. F., México: GEDISA / El Colegio de la Frontera Norte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.