SOCIOJUVENILE ISSUES AT THE CURRENT CROSSROADS OF PROGRESSIVE GOVERNMENTS IN THE REGION. THE CASE OF ECUADOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e017

Abstract

The question of young people, from a generational perspective, requires reflecting on memory and problematizing, historically, facts and social processes. From this perspective, the authors propose to look at inequalities, their relationship with some of the aspects related to youth political participation and their effects on democracy since recent history in the Ecuadorian case. The analysis tries to show that the redistributive approach and procedurality of the public policy implemented during the last decade are insufficient in the construction of societal political fabric if they are not taken into account the needs and possibilities of intergenerational historical memory work focused on young population sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Albornoz, V. (2011). Crecimiento y progreso social en el Ecuador. Quito, Ecuador: Cooperación de Estudios para el Desarrollo (CORDES). Recuperado de http://www.losexplicadores.com/vicente/articulos15_Crecimiento_y_progreso_social.pdf

Aróstegui, J. (ed.) (2007). Generaciones y memoria. En España en la memoria de tres generaciones. De la esperanza a la reparación. Madrid, España: Complutense.

Gaitán, L. (dir.) (2010). Los niños como actores en los procesos migratorios. Implicaciones para la cooperación. Quito, Ecuador: Abya Yala.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC) (2010). Resultados del Censo 2010 CPV: El Censo Informa: Educación. Quito, Ecuador: INEC. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Presentaciones/capitulo-educacion_censo_poblacion_vivienda.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC) (2014). Informe de resultados ECV 2013-2014. Quito, Ecuador: INEC. Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/150411–ResultadosECV.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC) (2016). Reporte de Pobreza por Consumo - Ecuador 2006-2014. Quito, Ecuador: INEC / Banco Mundial. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Bibliotecas/Libros/reportePobreza.pdf

Leccardi, C., y Feixa, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Última Década, (34), 11-32. Recuperado de www.scielo.cl/pdf/udecada/v19n34/art02.pdf

Mannheim, K. [1928] (1993). El problema de las generaciones. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (62), 193-242 [1993]. Recuperado de http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_062_12.pdf

Ministerio de Inclusión Económica y Social (MIES) (2012). Jóvenes Ecuatorianos en Cifras: Indicadores clave de la década 2001-2010 y proyecciones al 2050. Quito, Ecuador: MIES. Recuperado de http://www.mdgfund.org/sites/default/files/YEM_ESTUDIO_Ecuador_Informe%20Situacion%20Jovenes.pdf

Ortega y Gasset, J. [1923] (1966). El tema de nuestro tiempo. Madrid, España: Revista de Occidente.

Sánchez Parga, J. (2008). Valores y contravalores en la sociedad de la plusvalia. Quito, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana Abya Yala.

Sánchez Parga, J. (2011). «Devastación» de democracia en la sociedad de mercado. Quito, Ecuador: Centro Andino de Acción Popular (CAAP).

Unda Lara, R. y Llanos, D. (2013). Políticas públicas de juventud en Ecuador. En Alvarado, S. V., Rodríguez, E. y Vommaro, P. Políticas de inclusión social de jóvenes en América Latina y El Caribe. Situación, desafíos y recomendaciones para la acción. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Unda Lara, R., Herrera, L. y Llanos, D. (2013). Estudio base para el diseño del modelo de gestión integral para la promoción del empleo en grupos de atención prioritaria y emergente, y para el diseño conceptual, operativo y de contenidos del servicio de orientación laboral para jóvenes y adolescentes. Quito, Ecuador: Centro de Investigación de la Niñez, Adolescencia y Juventud (CINAJ).

Vommaro, P. (2015). Prácticas, subjetivaciones y politizaciones: las dinámicas de movilización juvenil en la América Latina actual. En Valenzuela, J. El sistema es antinosotros. Culturas, movimientos y resistencias juveniles (pp. 429-468). México D. F., México: GEDISA / El Colegio de la Frontera Norte.

Published

2017-12-19

How to Cite

Unda Lara, R., & Román Espinel, N. (2017). SOCIOJUVENILE ISSUES AT THE CURRENT CROSSROADS OF PROGRESSIVE GOVERNMENTS IN THE REGION. THE CASE OF ECUADOR. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (11), e017. https://doi.org/10.24215/18524907e017