PATHS THAT FORK. Patterns of access to political life and militant experience at the UNLP
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e021Keywords:
experience, political, militants, universityAbstract
The authors analyze the political experience of the militants of the National University of La Plata from the data that arise from interviews with militants of diferents groups. According to the exploration, entering the university political field could be summed up in three trajectory models, which we call militancy or politicization for the «legacy», through «conflict» and «contact». Based on the same sources, the tension between the profiles of the «emancipator» militant and the militant seen as «rational calculator» is analyzed. It concludes that both identifications coexist guided by two types of rationalities: «communicative» rationality, linked to the pursuit of emancipatory objectives, and «strategic» rationality, linked to construction, distribution and power exercise purposes
Downloads
Metrics
References
Arredondo Salinas, C. D. (2011). La descentralización en Chile: una mirada desde la economía política y el neoinstitucionalismo (Tesis de maestría), Universidad de Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/102604
Balardini, S. (Coord.) (2000). La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
Balardini, S. (2005). ¿Qué hay de nuevo, viejo? Una mirada sobre los cambios en la participación política juvenil. Nueva Sociedad, (200), 96-107. Recuperado de https://nuso.org/articulo/que-hay-de-nuevoviejo-una-mirada-sobre-sobre-los-cambios-en-la-participacion-juvenil/
Becher, T. [1989] (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona, España: Gedisa.
Bendit, R. (2000). La participación social y política de los jóvenes en países de la Unión Europea. En S. Balardini (Coord.), La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo (19-55).
Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
Bentancur, N. (2013). Gobernanza y diseño institucional. Marco conceptual y análisis de caso (Regulación y gobierno del sistema educativo en Uruguay). Revista Internacional de Investigaciones en Ciencias Sociales, 9(1), 119-143. Recuperado de http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/146
Bonvillani, A., Palermo, A., Vázquez, M. y Vommaro, P. (2008), Juventud y política en la Argentina (1968-2008). Hacia la construcción de un estado del arte. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 44-73. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26911765004
Bourdieu, P. (1983). Campo del poder y campo intelectual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Folios.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona, España: Anagrama.
Buendía Espinosa, M. A. (2011). Análisis institucional y educación superior. Aportes teóricos y resultados empíricos. Perfiles Educativos, 33(134), 8-33. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/perfiles/descargas/pdf/2011-134-8-33
Camou, A., Prati, M. y Varela, S. (2014a). Tras las huellas de la participación política. Un estudio sobre la experiencia reciente de estudiantes universitarios. Revista Universidades, 65 (60), pp. 6-25.
Camou, A., Prati, M. y Varela, S. (2014b). Tras las huellas de la participación política. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (8), 142-159. Recuperado de
https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/2681
Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Carli, S. (2014). La universidad pública y la experiencia estudiantil. Historia, política y vida cotidiana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño & Dávila.
Chávez, M. (2009). Investigaciones sobre juventudes en la Argentina. Estado del arte en ciencias sociales 1983-2006. Papeles de trabajo. Revista electrónica del Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de General San Martín, 2(5).
Di Pego, A. (2012). La revelación del quién en el mundo contemporáneo. Consideraciones a partir de las concepciones de Hannah Arendt y de Paul Ricoeur. Revista de Filosofía y Teoría Política, (43), 45-78. Recuperado de https://www.rfytp.fahce.unlp.edu.ar/article/view/RFyTPn43a02
Dubet, F. (2011). La experiencia sociológica. Barcelona, España: Gedisa.
Easton, D. y Dennis, J. (1969). Children in the political system. Origins of political legitimacy. Nueva York, Estados Unidos: McGraw-Hill.
Galais, C. (2008). ¿Socialización o contexto? La implicación política subjetiva de los españoles (1985-2006) (Tesis de doctorado), Universidad Pompeu Fabra, Barcelona. Recuperado de https://www.fbofill.cat/sites/default/files/E266_0.pdf
García de Fanelli, A. (2005). Universidad, organización e Incentivos. Desafío de la política de financiamiento frente a la complejidad institucional. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila-Fundación OSDE.
García Lastra, M. (2006). Política y mundo universitario: algunos datos sobre la cultura política del alumnado de la Universidad de Cantabria (España). Perfiles educativos, 38(114), 152-168. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982006000400007
Goffman, E. [1959] (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Hirschman, A. O. (1977). Salida, voz y lealtad. Respuestas al deterioro de empresas, organizaciones y estados. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Hyman, H. (1959). Political socialization. A study in the psychology of political behavior. Glencoe, Escocia: Free Press.
Jaime Castillo, A. M. (2000). Familia y socialización política. La transmisión de orientaciones ideológicas en el seno de la familia española. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (92), 71-92. Recuperado de http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_092_06.pdf
Jaime Castillo, A. M. (2008). Trayectorias de participación política de la juventud europea. ¿Efectos de cohorte o efectos de ciclo vital? Revista de Estudios de Juventud, (81), 67-94. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/documentos-4.pdf
Jay, M. (2009). Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lane, R. E. (1959). Fathers and sons. The foundations of political beliefs. American Sociological Review, 24(4).
Manin, B. (1992). Metamorfosis de la representación. En M. R. Dos Santos, ¿Qué queda de la representación política? (pp. 39-40). Caracas, Venezuela: Nueva Sociedad.
Martuccelli, D. (2006). Lecciones de sociología del individuo. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.
O’Donnell, G. (1972). Modernización y autoritarismo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
O'Donnell, G., Iazzetta, O. y Quiroga, H. (Coords.) (2011). Democracia delegativa. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Olson, M. (1998). La lógica de la acción colectiva. En S. Saiegh y M. Tommasi (Comps.), La nueva economía política. Racionalidad e instituciones (pp. 37-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Ortega y Gasset, J. (1999). Historia como sistema. Madrid, España: Alianza.
Peña N., O. D. (2004). La educación superior en Colombia y la teoría de los costos de transacción política. Revista de Economía Institucional, 6(11). Recuperado de
https://www.uexternado.edu.co/facecono/ecoinstitucional/workingpapers/opena11.pdf
Pereira Fernández, A. (2011). Notas para jugar con la ilusión biográfica y no perderse en el intento. Revista Científica Guillermo de Ockham, (9). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105322385007
Picotto, D. y Vommaro, P. (2010). Jóvenes y política: las agrupaciones estudiantiles independientes de la Universidad de Buenos Aires. Nómadas, (32), 149-162. Recuperado de http://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_32/38_9PV_Jovenesypolitica.pdf
Prati, M. (2012). Tribus y territorios estudiantiles. Notas metodológicas acerca de la relación entre disciplinas del conocimiento y cultura política en estudiantes de la UNLP. Cuestiones de Sociología, (8). Recuperado de http://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/issue/view/193
Ricoeur, Paul (1996). Tiempo y narración III. El tiempo narrado (trad. Agustín Neira). Ciudad de México, México: Siglo XXI.
Rodríguez, Á. (1988). Socialización política. En J. Seoane y Á. Rodríguez (Eds.), Psicología política (pp. 133-163). Madrid, España: Pirámide.
Rowley, H. (2006). Sartre y Beauvoir. La historia de una pareja. Barcelona, España: Lumen.
Saiegh, S. y Tommasi, M. (Comps.) (1998). La nueva economía política. Racionalidad e instituciones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Sandoval Moya, J. y Hatibovic Díaz, F. (2010). Socialización política y juventud: el caso de las trayectorias ciudadanas de los estudiantes universitarios de la región de Valparaíso. Última Década, (32). Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362010000100002
Sapiro, V. (2004). Not your Parent’s Political Socialization. Introduction for a New Generation. Annual Review of Political Science, (7), 1-23.
Serna, J. (2006). La sociologie..., c’est moi. Posdata, p. 2. Recuperado de https://www.levante-emv.com/media/documentos/2006-11-10_DOC_2006-11-03_01_00_44_posdint.pdf
Shepsle, K. A. y Bonchek, M. S. (2004). Las fórmulas de la política. Instituciones, racionalidad y comportamiento. Ciudad de México, México: Taurus-CIDE.
Toer, M. (1997). Principales características de los estudiantes de la UBA. Sociedad, (11).
Torre, J. C. (2003). Los huérfanos de la política de partidos. Sobre los alcances y la naturaleza de la crisis de representación partidaria. Desarrollo Económico, 42(168), 647-665
Tsebelis, G. (1990). Nested Games. Rational Choice in Comparative Politics. Berkeley, Estados Unidos: University of California Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.